Gå til innhold
Arkivverket

[#36798] 'Daarekisten' i Arendal. Kjenner noen til denne institusjonen?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Wenche Blombergs bok GALSKAPENS HUS: Internering og utskilling i Norge 1550-1850 (Universitetsforlaget 2002) omtales 'Daarekisten' i Arendal flere steder. Denne 'institusjonen' skal ha vært i drift som en avdeling ved Arendal Hospital i første del av 1800-tallet, men fysisk skilt fra Hospitalet.Jeg siterer fra s. 155-156 i boken: 'Byen oppførte (i 1795) et toetasjes fattighus. Ved siden av kjøkkenet i første etasje ble det delt opp 4 avlukker med planker, hver på 2,6 m2 og med et lite vindu. Tre av dem var i bruk (...) men vanligvis var belegget bare to personer. (...) Det opplyses at det i perioden 1816-1826 er tatt inn 10 personer, og at 9 er helbredet'. I en rapport fra 1832 er det kun 'een Sindssvag' i cellene (den uhelbredede fra 1826?).Er det noen som vet mer om 'Daarekisten' i Arendal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Under Arendals Hospital (som vart skipa i 1755 på Tyholmen) i byleksikonet er det vist til 'Neset Hospital'. Under 'Neset Hospital (Arendals Hospital)' står følgjande:'I 1795 reiste man en sykehusbygning innenfor det øvre batteriet. Bygningen skulle huse 'helseknekte folk med familie, enker med barn og andre ervervsudyktige når disse ble husville'. I forbindelse med nedleggelsen av Arendals Hospital i 1888 gjennomgikk Neset hospital en enkel opprustning. Hospitalet var i drift til 1920 og ble revet i 1970-årene. I en kortere periode ble jorden ved hospitalet benyttet som kirkegård.'Her er det verd å leggja til at AH låg der Trefoldighetskyrkja no ligg og vart fjerna då kyrkja var ferdig i 1888. NH ser ut til å ha vore i drift til det nye sjukehuset var bygd i 1920 ('gamlebygget' på SSA som vart rive for nokre år sidan).NH låg altså oppom Grand-gården, i nærleiken av Granehallen/Skydebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Da er jeg ganske godt orientert om hvor det lå (Arendal er min egentlige hjemby). Altså opp Nesbakken fra Langbrygga - og så til høyre mot Batteriet. Jeg burde jo også visst hvilket hus det var, siden det ble revet så seint som i 1970-åra - men der må hukommelsen min beklageligvis være noe 'perforert'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sidan eg berre har budd her sidan 1981, har eg neppe sett det huset. Men eg kan jo høyre med andre om dei veit nøyaktig kor det låg. Kjem attende med både dét og Haure-saka om litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Traff naboen min, Frøstrup, i dag. Det er han som har gjeve ut Arendals byleksikon. Han meinte det huset hadde stått på ein mur som framleis finst øvst oppe i Nesbakken og no vert nytta til parkeringsplass. Han viste meg til Birge Dannevigs bok om Arendal. Og der, på side 42, er der ei teikning av sjukehuset, laga i 1970. Ut frå den, ser det ut til at han har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan se ut som om Neset Hospital fikk et etterliv som husmorskole. Jeg oppfatter i hvert fall informasjonen i lenken til en side fra Aust-Agder-Arkivet slik, og det øverste bidet er vel av Nesbakken (med hospitalet?): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det kan sjå slik ut. Meiner Frøstrup nemnde noko om eit bilete med hus med gjerde kringom. Så då er det nok det til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det høres rimelig ut, og hvis jeg 'leser' fotografiet rett, må det være tatt i krysset omtrent midt i Nesbakken. Huset til venstre ligger da litt ovenfor Kastellveien, mens Batteriet ligger mot høyre. Den smale bakken midt i bildet er da øverste del av Nesbakken i retning Skydebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no hatt meg ein tur opp i området. Sjølve Nesbakken går ned mot høgre under biletet. Tomta og huset med gjerde, er no parkeringsplass. Men der er ein mur der gjerdet gjekk - med åpning der porten var. Også det store huset i bakkant midt på biletet er borte; der er òg parkeringsplass. Mellom dei, er det bygd eit stort, lågt nytt hus. Den vegen rett fram på biletet, går, som du sa, mot Skydebanen. Husa til høgre finst framleis, og den vegen som går inn til høgre oppå muren mot Nesbakken og mellom huset og jarngjerdet, er Batterivegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk for ekskursjonen! Din beskrivelse stemmer da temmelig godt med den oppfatningen jeg hadde av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Bjørn.Jeg hadde jo en mistanke om at det var det du siktet til. Nå har du bodd i Arendal lenge nok til å vite at lokaliteten heter Fjæreheia, avledet av det gamle kommunenavnet Fjære. Nå er vi helt på siden av emnet for debatten, men takket være deg har jo Oddbjørn fått svar på spørsmålet sitt, så den er vel brakt til en slutt uansett. Og nå slutter jeg.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, kanskje man kan si det slik. I hvert fall er den etterlyste institusjonen (som det vel vil være noe respektløst å kalle hønsegården) nå plassert i bybildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.