Gå til innhold
Arkivverket

[#36799] inflyttning från Sverige


Gjest Christer Wiberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Christer Wiberg

Hej,Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att lokalisera Olof Wiberg född 1858 i Malmö som flyttade från Malmö 1884 till Norge. Tyvärr finns ingen information om var i Norge han flyttat. Olof var sjöman.Tacksam för hjälp!Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet den etterlyste Olof Wiberg i 1900-tellingen i Norge. Om han var sjømann, er det mulig at han seiler ute på den tiden og ikke ble registrert.Jeg fant en familie med en gift dame som bruker Wiberg som etternavn, pluss noen barn i Bergen i 1900.LenkeFor meg ser det ut til at han som er oppført som husfar, i alle fall ikke er far til barna Wiberg.Min tanke var da at fru Wiberg kan bo hos en eldre slektning, og at mannen er ute på sjøen på dette tidspunkt.Dette er kun en ' luftig ' teorie. Det finnes flere Wiberg i Norge i 1900, men ingen som passet med Olof Wiberg f. 1858.Kan hende det er mulig å finne ut hvem som er far til de barna som er nevnt i 1900 tellingen her i Bergen?Dessverre er i kveld Fam. search ute av drift, men det blir sikkert søkbart senere.Lykke til med din leting. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå virket Fam. search igjen og jeg fant Caspar Johan Jørgensen dpt 27 sep 1829 i Domkirken i Bergen. Foreldre: Jon Didrichen og Anne Maria Didrichen.Fant også Caspar Johan gift 2 ganger , en gang med Anne Catrine Kleve, og 2.g. med Gottlibe Marie Troy 1867.Det skulle undre meg meget om ikke den fru Wiberg som også er døpt Gottlib , er oppkalt etter moren. Og at hun og barna bor sammen med hennes far.Skal se om jeg finner hennes ekteskap i Bergen. Det hadde vært artig om det kunne være nettopp den etterlyste Olof?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre fant jeg at denne Anne Gottlieb ble gift med en annen Wiberg i 1890 i Bergen:LenkeDet så lovende ut, men var altså feil:Vet du om Olof Wiberg hadde etterkommere i Norge? Om du vet noen navn , hadde det vært enklere å lete.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Wiberg, Olof Sjöman (ogift man)f. 17/9 1858 i Malmö, Malmöhus län (Skåne)Utvandrad 26/3 1884 från Igelkotten 5, Malmö Sankt Pauli, Malmöhus län (Skåne) till Norge Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

En Ida flytter hit fra samme sted, er hennes navn kjent for deg Wiberg, Ida Henrietta Hustru (gift kvinna)f. 5/11 1870 i Malmö, Malmöhus län (Skåne)Utvandrad 7/7 1898 från Korpen 2, Malmö Sankt Pauli, Malmöhus län (Skåne) till Oslo fylke, Norge Det bor en Olof Pettersson på samme adresse men han heter Pettersson Og er f. 1838 Kan være fars navn og det kan være feil dato, men det er nok langt ut på jordet. Men er jo greit å skjekke ut. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Wiberg

Hej,Olofs far hette Nils Larsson Wiberg och mor hette Karna Olsdotter. Olof hade också en bror som hette Lars Peter WibergHilsenChrister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Olof Wiberg bruker sin fars etternavn kan han muligens opptre som Olof Larsson ?Her finner jeg en Olof ombord på et skip i 1900:LenkeDette blir kun et 'skudd i blinde'.Jeg har ikke greid å finne noen Olof med Wiberg/Viberg som etternavn i Norge i 1900-telling.Familier brukte ofte samme etternavn som faren i 1900 i Norge. Derfor denne spekulasjon.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.