Gå til innhold
Arkivverket

[#36800] Mine Pedersen fra Svendborg Danmark


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Mine Pedersen bodde sammen med Magnus Hansen i Tømmergade 7 på Nørrebro i København like etter 1900 og flyttet derfra til et annet sted på Nørrebro i 1906 eller 1907. De skal ikke ha vært gift. Magnus Hansen er omtalt som billedskjærer og han har laget en rekke kunstferdige kniver. Han skal være omtalt i Årbok nr 14 1993 - 96 Norsk skogbruksmuseum 1996 og Vaabenhistoriske Aarbøger nr 47. Hans opphav er kjent, han kom fra Lavangen i Troms. Men jeg skulle gjerne ha visst noe mer om denne Mine Pedersen som han tilbrakte livet sammen med.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Er det noen som har erfaring med søk i Danmark og som kan gi tips til søkemåter eller søkesider. Jeg har dessverre ingen flere opplysninger om Mine. Mine er muligens en kortform av et annet navn også.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det meste av Danmark er på internett med FT-1880. http://ddd.sa.dk/ Tømmergade, Nørrebro, er også med FT-1885.Her er ein kandidat: - - Svendborg, Sallinge, Diernæs, Diernese By og sogn, , et hus, 14, FT-1880 - - Carl Pedersen, 31 , Gift, husfader og gartner, , Diernese - - Anne Jepsen, 43 , Gift, hans kone, , Vigerslev - - Anne Pedersen, 9 , Ugift, deres børn, , Diernese - - Mine Pedersen, 1 , Ugift, deres børn, , Diernese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg må takke dere alle hjertelig for innsatsen og sannelig ser det ikke ut til at Harald i innlegg 5 er på sporet av Mine. Magnus Hansen er i min famile og det er nesten nylig blitt oppdaget at han kom fra Gamvik i Lavangen. 'Lavangsminne' 2004 har en artikkel om ham og hans kunst, men lite om hans liv egentlig. Dette er bakgrunnen for min interesse for Mine som han skal ha levet sammen med størstepareten av sitt liv i København. Spørsmålet er jo også om de hadde barn sammen.Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Inger Eide

Jeg fant ingen ting om Magnus Hansen dengang dette tema ble lagt inn. I dag finnes en internettside med bilder av noe av det Magnus Hansen laget i København. Han brukte også andre materialer som ibenholt og elfenben om jeg ikke husker feil og det han laget i disse materialene var mer utsøkte ting enn det vi får inntrykk av her: http://kniver.blogspot.com/2009_06_01_archive.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei IngerJeg har sett litt på dette og det første jeg gjorde var å sjekke Tømrergade ved FT1901 . Her finner jeg dem ikke og jeg lurer på hvor denne informasjonen kommer fra ?Mine som er nevnt i (5) er ikke rett person, for denne damen er gift i Svendborg i 1901.Navnet kan være kort form av : Vilhelmine, Rasmine, Larsmine, Ottomine, Hermine, Joakimine et utall andreDerfor hadde det vært fint å finne dem i FT1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har funnet dem i 1885, men jeg måtte søke på dem separat for å finne dem, så selv om de bor på samme adresse, så ser det ikke ut til at de bor sammen.Derimot kan det se ut som om Mine bor sammen med en annen norsk billedskjærer, Knut Emil Knutsen.

bilete9760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for at du tar deg tid til å se på dette. Jeg har ikke forsøkt meg på søk i Danmark og derved har dette stoppet opp. Nå har jeg ikke papirene her, men en Mine Pedersen er nevnt som nærmste pårørende/kontakt ved dødsfallet. Det kan kanskje være slik at forholdet mellom Magnus H. og Mine P. var blitt et annet på et senere tidspunkt i livet. Det var ikke nevnt barn etter Magnus H. - helt sikker kan man likevel ikke være på denne tiden. Jeg er takknemlig for alt du måtte finne om denne billedskjæreren eller rammemakeren som han også blir kalt. Synd jeg ikke kan finne mer på nettet av de finere tingene han har laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Enda en gang: Tusen takk for opplysningene du har funnet, setter særlig pris på kirkebokinnførselen. Kan du si noe om hvordan du finner alt dette, en lenke eventuelt?Takknemlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Både kirkebøker og de folketellingene som finnes og som ikke er digitalisert ligger på Arkivalier Online. Bruken er gratis og du trenger bare å registrere deg og laste ned en Java applet for å kunne åpne sidene.LenkeKirkebøkene er organisert litt annerledes enn på DA og det tar litt tid å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.