Gå til innhold
Arkivverket

[#36801] Bæver-familien (Bæfver, Befver))


Gjest Dagny Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Madsen

19. juli 1786 underskriver Henrich Befver og hustru Anna Peternella Afchanius et testamente. Presten Johan Schjelderup Borch, Hemne og ... Eidslien undertegner dokumentene. Vanskelig å tyde skriften i disse papirene som er mottatt fra Rigsarkivet. Men ser ut for at hustruen Anna P Afscanius har barna Elisabeth Carlsen og Mentz Afchanius Carlsen samt Mathias Christophersen Carlsen. Dette handler om Nordmøres prosti og Hevne er nevnt.En slektstavle følger også over Margrethe Borch, f. 1663, død 1746 (datter av prest til Stod Peder Nielsen Borch) gift med Mag Jeremias Hass til Frosten, f. 1666, død 1734. Så følger sønn av Margrethe og Jeremias; Peder Borch, f. 1692, død 1751, sognepr Sundalen gift 1) Petronella Arctander og på denne slektstavla står kun oppført ett barn; Sophia gift med Edvard Mejer Tyrholm, uten barn. Andre gifte er med Karen Schjelderup og dette paret får sønnen Johan Schjelderup Borch som er en av underskriverne på testamentetSpørsmålet er hvilken forbindelse er det mellom Hendrich Bæver og Borch-familien !Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Slik i farten kan jeg opplyse om at Anna Peternella Aschanius var datter til Aurepresten Mentz Aschanius. Henrik Bæver var vel av Bæver-folket i Surnadal (Bævre-Gærum). Mener at Anna først var gift med en Carlsen på Vinjeøra i nåværende Hemne kommune i Sør-Trøndelag.Mvh Finn Oldervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Har ikke mye å bidra med, men vil henvise til flg. tema: 30959: Mathias Carlsen, 'eiendomsbesitter i Hevne', 1700-tallet Der er ihvertfall Anna Peternella drøftet noe.Videre har jeg Clara Maria Pedersdt Schjelderup ca.1700-1731 (datter av hytteskriver/mester på Tolga Peder Pedersen Schjelderup og Lucie Andersdt Hagerup) registrert som Anna Peternellas mor. Om det kan være noen forbindelse herfra til Schjelderup Borch kunne kanskje være noe å undersøke nærmere - hvis det ikke allerede er gjort?Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finn - på siden av emnet, men kjenner du til en Bastian Bævre, som må være født noen år før 1900? Denne karen har jeg ikke klart å spore opp. Den eneste jeg synes passer er Bastian Nilsen f 1894 Aasgard, som sønn av Nils Knudsen Bæverfjord på Hakstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til ArnsteinDessverre er denne Bastian ukjent for meg, men etter namnet nedstammer han vel fra With-folket på Åsgård-Sættem-Bele m.m. De fleste som bruker namnet Bastian på disse traktene nedstammer fra Sebastian Withe.Har du undersøkt folketellinger og bygdebøker for området. En person som er født såpass nær vår tid må det da være noen som kjenner opphavet til?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til ArnsteinDessverre er denne Bastian ukjent for meg, men etter namnet nedstammer han vel fra With-folket på Åsgård-Sættem-Bele m.m. De fleste som bruker namnet Bastian på disse traktene nedstammer fra Sebastian Withe.Har du undersøkt folketellinger og bygdebøker for området. En person som er født såpass nær vår tid må det da være noen som kjenner opphavet til?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Etter det jeg kan klare å finne ut av så har Anna Petronella Mentzdatter Schjelderup og Johan Schjelderup Pedersen Borch flere felles slektlinjer, men det nærmeste jeg klarer å finne er at de er firmenninger.Det henger sammen slik:Anna sin far er Mentz Pedersen Ascanius, hans mor heter Sophie Mentzonia Mentzdatter Darre, hennes mor igjen heter Maren Pedersdatter Schielderup og hennes far er Peder Jenssen Schielderup.Johan sin mor er Karen Johansdatter Schjelderup, hennes far heter Johan Sørensen Schjelderup, hans mor igjen heter Anna Pedersdatter Schielderup og hennes far er Peder Jenssen Schielderup.Fellesnevneren Peder Jenssen Schielderup var 5. biskop etter reformasjonen til Trondheim og gift 1. med Anne Nielsdatter (Lauridsen) (Holck??), 2. med Gidske Hermannsdatter Lange.Maren Pedersdatter S. er datter av 1. ekteskap, mens Anna Pedersdatter S. er datter av 2. ekteskap.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Takk til Finn, Remi (for god oversikt) og Marie. Ser av innlegg 30959 at Anna Petronella A først var gift med Jonas Carlsen i 1753 og hadde iallefall datteren Elisabeth og sønnene Mentz og Mathias Christopher med ham. Med Hendrich Bæver var det ingen barn iflg det jeg kan tyde av testamentet.Marie; du skriver at mor av Anna Peternella var Clara Maria som igjen var datter av Peder Pedersen Schjelderup og Lucie Andersdatter Hagerup. Jeg har på slektstavlen Maren Magdalena Hass, f. 1697, gift i 1722 med Richard Sørensen Hagerup og dette ekteparet hadde bl a datteren Lucia Margrethe Hagerup, f. 1723. Kan denne Richard hatt broren Anders ? og at henne du nevner er hans datter !Med takk og hilsen fra Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Dagny.Nei, jeg tror ikke at Anders, far til Lucie A. Hagerup, er bror av Richard Sørensen Hagerup.Jeg har at Anders er født i 1652 og at farsnavnet hans er Rickertson, altså Anders Rickertson Hagerup. Lucie A. Hagerup sin mor er Anna Jensdatter Parelius og Lucie A. Hagerup er født i 1679 i Tolga og dør samme sted i 1719. Men jeg har ikke fått sjekket primærkilder for disse opplysningene ennå, så alt kommer fra sekundærkilder.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.