Gå til innhold
Arkivverket

[#36806] Kirsten Abrahamsdtr Nyplass, Røros (1770-1849) g.m. Claus Sommer. Søker aner.


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Søker aner til Kirsten Abrahamsdtr Nyplass f. 1770-1849 fra Rørosdistriktet. Hun var gift med Claus Olsen Sommer f. 1768-1842.Mvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg har ingen fiks ferdige aner til deg, men det er det vel kanskje andre som har. Foreldrene ble gift i 1761, kan jeg se av kirkebøkene på RHD.Familien står behandlet under Nyplass i Rørosboka bind 5 side 339. Martha (1739 - 1809) skal være datter datter av Iver Ellendsen Vold og Kirsten Torbersdatter. Vold - slekten finner du under Nyplass side 350, og Kirsten Torbersdatters familie finner du på side 349.Når det gjelder Abraham Abrahamsen, er jeg foreløpig mer usikker.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg legger lenke til DIS-Norges genealogisk ressurser for Røros LenkeDer finner du mye av interesser. Iver Ellendsen og Kristen Torbersdatter har i hvert fall sine aner på Røros tilbake på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står ikke noe dødsår for Abraham Abrahamsen i Rørosboka bind 5, og heller ikke noe fødselsår. Det er en Abraham født 1735 med far Abraham Larsen. En Abraham Larsen blir gift med Karen Knudsdatter i 1731. Men om det er disse, vet jeg ikke.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg er en av etterkommerne til dette paret, men har hatt lite tid til å granske Røros-anene mine de siste årene. Så jeg lurer på, Astrid, er a) om Røros-bøkene til å stole på her, og b) om det er kommet nytt materiale om Røros-slektene i trykt form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Heidi Økern

Jeg tror også at jeg er en etterkommer etter Abraham og Martha. Dvs. jeg prøver vel å finne ut av det.... Er det noen som vet om Abraham hadde søsken som het Bendix, Lars, Jacob og Gjertrud? Det ser ut til at de var faddere ved flere av Abrahams barns dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har vel rett i det, Heidi, at disse er søsken av Abraham Abrahamsen gift med Martha Iverssdatter. Far til Abraham var Abraham Larsen.Det er imidlertid to Abraham Larsen som får barn omtrent på samme tid. En Abraham Larsen ble i 1730 gift med Karen Knudsdatter. Som far ved barnas dåp kalles han Abraham Larsen Svenske eller Abraham Svenske. (Han hadde en bror Sivert Larsen Svenske). Disse tror jeg vi kan se bort fra.Den andre Abraham Larsen ble 1726 (7/7?) gift med Siren Larsdatter. Det dør en Abraham Larsen i 1746 46 år gl. Han er ett år i manntallet og faren er Lars Abrahamsen 31 år og hyttknekt. Hans kone het Karen Arnesdatter eller Arentsdatter. Siren (Siri) Larsdatter tror jeg var datter av smelteren Lars Knudsen 37 år i manntallet med tre sønner Bendix 9, Knut 6 og Siver 0,5. Lars Knudsen var gift med Lucia Sivertsatter. Lars Knutsen, Lucia Sivertsdatter og Karen Arentsdatter er faddere på de tre eldste barna til Abraham Larsen (og Siren Larsdatter) født etter 1727.Dette er ikke min slekt, så det er kun et forslag til hvordan sammenhengen kunne være. Dette er altså hva jeg TROR og må tas med alle forbehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det høres veldig riktig ut at det er 'min' mann, Astrid. Spesielt ble jeg glad for å høre at han var gift med Siren, for det er jo hans barnebarn, som heter Siren, Sirie, Sigrid, Serine (og jeg vet ikke hva jeg har av navn på henne gjennom livet) jeg leter etter opphavet til. Da henger dette litt mer på greip. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg klarte visst ikke helt å slippe dette. Bror til Abraham Abrahamsen, Bendix A, hadde et barn døpt i 1758, og Siren Abraham Larsens enke var fadder. Da blir det vel klart at det var den Abraham Larsen som døde i 1746, og som var 1 år i 1701.(Abraham Larsen Svenske og broren Sivert L Svenske var vel sønner av Lars Ellefsen, som også er i manntallet, og Berit Christensdatter. Berit slekt er godt representert blant fadderne på disses barn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det er bare bra at du ikke klarer å slippe dette!!! Er veldig glad for hjelp jeg har fått fra deg. For min del, gjenstår faktisk bare å 'bevise' at Siren/Sigrid/Serine er samme person. Har fødselen hennes, konfirmasjonen, ekteskapet med mann nr1 og nr2, men pga. at navnet hennes oppgis så forskjellig og at det ikke henvises til Røros eller faren hennes ved noen av ekteskapene, har det vært litt vanskelig. Men det har vært veldig flott å endelig kunne bekrefte hvilken Abraham som var faren hennes. Så takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Kirsten Abrahamsdtr/Claus Olsen Sommer (og deres datter Kirsti Sofie var mor til min oldefar, Svend Christensen Borgos).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Johan, du får prøve en gang til! Jeg er spent på om du har funnet ut noe videre bakover i tid.Jeg satt og leste kirkebøker for Røros før 1727 for en del måneder siden og snublet da over vielsen mellom Abraham Larsen og Siri Larsdatter i 1726. Jeg noterte det ned i og med at husket dette temaet. Senere glemte jeg alt inntil temaet igjen dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Heidi Økern

Nå har jeg fått avskrift av skifte etter Abraham Larsen fra 1746. Der står barna Lars, Bendix, Abraham, Anders og Gjertrud nevnt. Har fått mange sider, men det er fryktelig vanskelig å lese det. Så da er det nok riktig som det står over her at Lars Abrahamsen og Karen Arentsdatter er foerldrene til Abraham Larsen som var gift med Siren Larsdatter. De igjen hadde ni barn og en av dem var Abraham Abrahamsen,- far til Kirsten og Serine. Astrid: Jeg lurer på en ting: Står det noe spesifisert bosted ved manntallet fra 1701? Og finnes det noe mer å lese om de som jobbet i gruvene på denne tiden (1700-1800)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står ikke noe om bosted i 1701 Lenke Men faren til Abraham er jo hyttknekt, og det er grunn til å tro at han arbeidet i smelthytta på Røros og bodde på Bergstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Se lenke i innlegg 5: Martha Iversdatter bodde som enke på Røraas Nyplads. På 1650-tallet ble det satt i gang drift på Arvedals gruver som like ved Orvsjøen ca 1 mil nord for Røros. Folk som arbeidet der, kom til å bosette på Nyplassen (kalt slik i forhold til Røros som var Plassen) og Nyplassen er nevnt som bosted i 1701. Like ved Arvedal kom Kongens Gruve og på 1720-tallet Christianus Sextus noe lenger nord. Mugg-gruva ikke langt unna ligger i Holtaalen. Nyplassen er vel forsvunnet fra kartet idag, tror jeg. Du kan søke på Orvos det heter idag. Bosettingen bredte seg altså nordover i Røros prestegjeld ettersom de ulike gruvene ble satt i gang. Disse gruvene kalles Nordgruvene, og de var etter hvert av vel så stor betydning for Røros Verk som de gruvene som var like ved Bergstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg var faktisk på Røros forrige helg, og da benyttet jeg sjansen til å spørre en mann som var i kirken der, om hvor Nyplass var. Han også sa at det het Orvos der i dag og kunne fortelle at Nyplass-bebyggelsen som hørte til gruvene (og var arbeiderboliger) var jevnet med jorden. Jeg så på museet at det var noe som het Abrahamsgruva og da ble jeg litt nysgjerrig. Får vel lete på biblioteket om det finnes mer lesestoff om Røros og gruvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Det finnes ei bok om Røros bergverk utgitt på 1890-tallet. Jubileumsbok (250 års drift ??), jeg har for en tid tilbake fjernlånt denne fra Universitetsbiblioteket (tror jeg det var) via Verdal bibliotek. Husker dessverre ikke verken forfatter / redaktør eller eksakt tittel, men biblioteket ditt bør kunne finne fram til denne likevel. (jeg har antagelig lagret boktittel etc. i slektsprogrammet mitt hjemme, boka er interessant lesning selv om den kanskje ikke gir så veldig mye når det gjelder slektsgransking). Jeg er etterkommer etter en av de første direktørene (Jacob Mathias Tax), og jeg har også aner inn i Sommer-slekta (men husker ikke helt sammenhengen mot Sommer nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil anbefale en bok som utkom for få år siden: Bergstaden Røros av Sverre Ødegaard (tekst) og Jiri Havran (bilder). Den er på vel 100 sider og gir i en relativt kort versjon et bedre innblikk i bergsamfunnet og bergfolkets liv enn mye av det jeg har lest før. Den er å få kjøpt hos Amneus bokhandel på Røros, men kan kanskje også lånes fra bibliotek.Videre finnes 'På Sta'a og uti markom - en rundreise i Rørosbygdenes kulturhistorie' av Randi Borgos og Amund Spangen, også utkommet i de seneste år. Også et interessant verk.Til 20: Det var nok dessverre alt for mye som ble revet i relativt nær fortid. Det samme skjedde også med bebyggelsen ved Kongens gruve på 1970-tallet. Men den 'trenden' har vel forlengst snudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.