Gå til innhold
Arkivverket

[#36809] Vandringsmann Peder Quvips fra Jämtland til Røros i 1636 - Kvipsdalen


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Nå håper jeg på hjelp fra noen Røroseksperter her.I helgen var jeg på besøk hos min eldste datter fra 1 e.skap.Hun fant fram et av mange brev fra sin bestefar, (min svigerfar) og spurte om jeg kunne finne ut noe mer om dette som sto i brevet. Dette brevet var skrevet for ca 10 år siden. Han synes det er fint at hun er interessert i hvem forfedrene var, og at han har vært opptatt av det samme. Han skriver at han ikke har noen notater, men husker endel - det viktigste.Her kommer et lite utdrag:`For ca 360 år siden, i 1636, kom en vandringsmann fra Jämtland i Sverige, med hustru, og slo seg til i svarteste villmarka ved Ramsjøen, ved Rørosvidda, ryddet vekk skog og satte opp ei koie.Mannen var (understreket) Peder Quvips. Peder Quvips og hans etterkommer bygde opp en gård som med årene besto av over 30 hus, nå står det bare 14 igjen, som av staten er fredet og skal bevares som fortidsminne.Stedet og dalen heter nu (understreket) Kvipsdalen. Det er ingen som bor der lengre.Navn på alle dine tip-tip-tip- fedre har jeg ikke, bortsett fra han Kristen Quvips som er Sigrid Undsets oldefar, og bror til min tippoldemor. Henne har jeg heller ikke navnet på, men min oldemor husker jeg, døpt Petronille Pedersdatter Kvipsdalen.Johan Falkbergets mor kom også fra Jämtland, fra Quvips-slekta. Hun slo seg til ved Rugelsjøen, hvor Falkberget ble født 1879, og arbeidet en tid i kobbergrubene.Min oldefar og bestefar arbeidet allerede da han var 13 år gammel.Bestefar sluttet i grubene, reiste til Tynset og begynte med gårdsbruk.Blev med årene storbonde i bygda med 11 døtre og 3 sønner. 2 brødre dro til Alaska, fant gull og kjøpte seg farmer i Canada. Bestemor kom fra Rendalen, hvor min far senere var lensmann.Omkom i togulykke på Bergensbanen i 1943.Bror til bestemor var kjent maler (interiørmaler) i kirker, bl.a. Domkirken i Amsterdam, også som landskapsmaler. Har 2 malerier fra ham hengende på vegggen her.´Vel, som dere ser var det ikke så mange navn å gripe fatt i her.Jeg husker også godt at hans mor, (mine barns oldemor) også fortalte om familieforbindelsene med Undset og Falkberget.Lar det seg gjøre å finne ut noe mer om opplysningene i brevet tro?Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Rigmor!Denne Peder Kvips finner du her i manntallet 1701 for Røros LenkeDet er nok ikke han som er stamfaren for Kvipsdalslekten men Anders Pedersen Kullbrender (død for 1701) gift med Dothe Trondsdatter. Hun giftet seg for andre gang med Tørris Sivertsen som du ser sike over Peder Kvips i manntallet med flere stesønner, bl. a Peder Andersen 17 som jeg stammer fra i flere linjer. De bruker heller ikke Kvips som etternavn, men Dalen. Sigrid Undsets oldefar som du nevner Christen Pedersen Dalen er etterkommer av Peder Andersen Dalen i 1701. Christen kaller seg i FT 1865 Christen P. Dahl og var gift med Ingeborg Hansdatter Bjørken, også fra Røros. Deres datter Øllegård Kirstine ble gift med Halvor Undset, Sigrid Undsets besteforeldre.Såvidt jeg vet, hadde ikke Peder Kvips etterkommere (men det er mulig jeg tar feil), men det er helt klart han har gitt navn til gården Kvipsdalen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Astrid :)Så flott med svar fra deg.Jeg tenkte at dette blir vel altfor tynt å legge ut, men der tok jeg heldigvis feil.Som du ser av brevet til min datter skriver hennes bestefar at denne Peder Kvips og hustru skal ha kommet fra Jämtland til Røros i 1636.Kan de kanskje være foreldre til den Anders Pedersen Kullbrender (død for 1701) gift med Dothe Trondsdatter, som du nevner?Virkelig morsomt.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peder Kvips kunne sikkert godt ha kommet fra Jämtland - det var temmelig mange som kom derfra til Røros i Verkets første tid. Men Peder er 48 år i 1701, så far til kullbrenneren Anders Pedersen kunne han neppe ha vært. Det var skiftet etter sistnevnte i 1699 (tror jeg) og jeg har notert meg at han var født ca 1617, uten å vite hvor jeg har det fra!! Gården Kvipsdalen er vel også fredet, slik det står i brevet.Sigrid Undsets oldefar Christen Pedersen er her under Dalen i 1801 LenkeHans far Peder Andersen er enkemann - han var gift med Øllegård Cathrine Pedersdatter Hallen. Jeg stammer fra Christens søster Anne Kjerstine 23 år.Når det gjelder forbindelsen til Johan Falkberget, så vet jeg ikke. Hans far Mikkel Lillebakken kom fra Os, hans mor Gunnhild Jonsdatter Jamt (1856 - 1922) var av Rørosslekt bakover. Hennes far Jon Olsen Jamt slo seg ned ved Rugelsjøen like før midten av 1800-tallet.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Astrid :)Takk for at du tar deg tid.Jeg tenkte ikke på den Peder som er 48 år i 1701. (f. ca 1653)Den Peder Quvips som mine barns bestefar og oldemor nevnte, skulle jo ha kommet med sin kone til Røros i 1636. (Det kan jo være at de har husket feil, og at den som kom til Røros var Anders, og fikk en sønn Peder?)Bestefaren skriver også i brevet at Peder Quvips gikk til Trondheim, og bar med seg 100 kg. kornsekk på ryggen tilbake.Som jeg skriver i innlegg 1 fra brevet, ' var Christen Pedersen bror til min tippoldemor'.Kanskje den samme som din Anne Kjerstine?Det er ikke så lett når det er så mange navn utelatt, men noe hold i det er jeg sikker på at det er.Min svigerfar vil jeg våge å påstå var det mest intelligente menneske jeg noensinne har vært heldig å bli kjent med.Det skulle være moro å finne ut av det. Fra min side har de jo flusst, men fra farens side er det foreløpig et veldig stusselig slektstre. Det skulle være fint å få noen røtter på det.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis det kom en rydningsmann til Kvipdalen fra Jemtland 1636, så kom han fra Norge, ikke fra Sverige slik det opplyses i første innlegg. Men hvorvidt det var rydning der så tidlig, vil vel la seg bekrefte eller avkrefte ved gransking av de bosetningshistoriske kildene fra den tiden, som dekker henholdsvis Ålen anneks i Holtålen prestegjeld eller fra Tynset prestegjeld. Jeg er usikker på hvor herredsgrensen gikk 1636 - den ble ihvertfall endret like etter av Røros verk ble etablert noen år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tore :)Det har du nok helt rett i. Fant at Jämtland ble avstått til Sverige i 1645.Mulig min svigerfar i sitt brev har utelatt nåværende Sverige? Det får jeg uansett ikke noe svar på.Det jeg undret meg over var at årstallet var så bastant nedskrevet 1636. Ikke noe ca.Jeg husker også fra samtaler med han og moren fra tidligere år, at de også var nøye på dette at han skrev navnet Quvips.Kanskje noen bygdebøker her kan gi meg svaret på husene som i sin tid ble bygget i Kvipsdalen.Startet med en koie, som ble til 30 hus og som senere igjen ble til 14, og som iflg. min svigerfar er blitt fredet og skal bevares som fortidsminne.Det er veldig interessant, og det hadde vært moro å finne ut av de sparsomme opplysningene i brevet.Min svigerfar skriver at en Kristen Quvips,er Sigrid Undsets oldefar. Astrid forteller at de ikke brukte navnet Kvips, men Dalen. Astrid bekrefter også at Sigrid Undsets oldefar hadde navnet Christen - Christen Pedersen Dalen.Da er det altså en søster av Christen Pedersen Dalen, som var tippoldemor til min svigerfar.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har forsøkt å finne oldemor til din svigerfar som vi vet navnet på: Petronelle Pedersdatter Dalen. Tippoldemorens navn husket han jo ikke. Jeg vet jo ingen årstall, så det er godt mulig dette er fullstendig feil. Men vi prøver:-)Her er en Petronelle Pedersdatter i 1865, hvis foreldre (mandens svigerforeldre) er Peder A Dalen og Ingeborg Jensdatter (Sund).LenkePeder A. Dalen finnes i 1801 som Peders Andersen 6 år som var sønn av hyttarbeider Anders Andersen Dalen 47 og Lisbet Tørresdatter 45 (også Dalen). Foreldrene er i slekt - begge ender opp i Peders Andersen Dalen (17 år i 1701) og Lisbet Hansdatter Koch, men det er en 'generasjonsforskyvning'.Dermed blir tippoldemora også en Dalen!Jeg skal sette opp en mer nøyaktig liste, hvis dette skulle stemme.Hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk Astrid :)Dette hørtes veldig spennende ut. Jeg er så glad for at du forsøker å hjelpe meg.Som tidligere nevnt tenke jeg at dette var nok altfor få opplysninger til å kunne få napp på, men det ser ikke ut til at noe er for vanskelig for de ' riktige drevne ' her på forumet.Og jeg *Smiler* fra øre til øre og sier takk enda en gang. Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Skal ikke legge meg borti debatten forsåvidt. Den overlater jeg til de som kan slektene på Røros, og som forresten har en imponerende oversikt.Sjøen som Kvipsdalen ligger ved heter Rambergsjøen. Ellers er det nyheter fra den kanten her: LenkeHilsen Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Olav :)Jeg synes alle innspill er fint jeg.Min svigerfar skriver i brevet Ramsjøen, så han mente sikkert Rambergsjøen. Har du forresten hørt noe om disse husene i Kvipsdalen?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei!Jeg er innflytter på Røros, og har aldri vært på Kvipsdalen.Husene skal etter det jeg vet være i beste velgående. Det drives turisme på gården, som det framgår av vedlagte lenke.Hilsen Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Asbjørg Folkestad

Det er en forbindelse mellom Peder Andersen Dalen og Johan Falkberget. Jeg er en av etterkommerene etter Peder Andersen Dalen og hans kone Lisbeth Kock og deres datter Marit Pedersdatter Dalen. Peder og Lisbeth fikk seks barn (tror jeg): Dorthea, Anders, Marit, Maria,Tørres og Lisbeth. Johan Falkberget er etterkommer etter datteren Maria og hennes mann Ole Olsen Sjøvold og videre via Koch, Jamt, Lillebakken og Falkberget.Denne forbindelsen er også omtalt i Finn Holdens Slektshistorie for kjøpmann Peder Holden og Petronelle f. Tørres.mvh Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Takker så mye for informasjonen fra deg Olav i innlegg 14, og til deg Asbjørg i innlegg 15.Det var veldig spennende det du skrev der Asbjørg. For tiden er jeg på opptrening i Halden og vil ikke være hjemme igjen før 5.april.Håper jeg da er blitt såpass i form at jeg kan ta opp tråden igjen.Jeg er svært glad for interessen som er blitt vist.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ove Haugrud

ET lite blindskudd : Med en Peder Quvips som kommer med hustru fra Sverige i 1636, og en Peder Kvips som er 48 år gammel i 1701 (dvs. født ca. 1653) så er dette nesten helt sikkert to forskjellige personer. Den eldste Peder kan være far (eller til og med farfar) til den yngste. Men dette er bare en teori som jeg ikke finner noe belegg for noe sted i farten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Først en stor takk til deg også Ove for ditt innspill. Jeg har fått puslet litt med dette i det siste, men hvem denne Peder Quvips som min avdøde eks svigerfar nevner kan ha vært, klarer jeg ikke å få plassert.Jeg deler ihvertfall med dere hva jeg har funnet så langt, og håper på en tilbakemelding om det er noen feil.Min svigerfars mor Kristine ble døpt 12.februar 1905 på Røros. Datter av: f. 1881 Harsjøen, Røros og Anne Larsdatter Bergset f. 1877 Ø.Rendalen, Hedmark.(Om henne vet jeg ikke noe mer) [Røros,MINI 681A 14, 1899-1908 s. 58, nr. 13]Iver Iversen Nergård var sønn av: Iver Monsen Nergård f.13.mars 1833 Røros og Petronille Pedersdatter Qvipsdalen f.8.sept. 1841Iver Monsen Nergård var sønn av: Mons Olsen Nergård f.17.sept. 1780 Røros (om ham vet jeg ikke noe mer) og Lucia Fastesdatter Kieldsberg f.15.mai 1791 Røros.Lucia Fastesdatter Kieldsberg var datter av: Faste Olsen Kieldsberg dpt.23.juli 1758 Røros og Johanna Iversdatter Gullikstad dpt.1.januar 1760 Røros.Johanna Iversdatter Gullikstad var datter av: Iver Christensen Gullikstad f.27.des. 1729 Røros (Sønn av Christen Iversen Gullikstad f. ca 1679 og Lisbet Sophie Olsdatter f. ca 1696. Om disse vet jeg ikke noe mer)Faste Olsen Kieldsberg var sønn av: Ole Fastesen Kieldsberg dpt.12.sept. 1723 Røros og Siren Saxesdatter Soli f. 3.mai 1731 Røros. (Om hennes foreldre vet jeg ikke noe mer)Ole Fastesen Kieldsberg var sønn av: Faste Pedersen Kieldsberg f. ca 1687 Røros og Lucie Olsdatter Gylland f. ca 1699 (Om hennes foreldre vet jeg ikke noe mer)Faste Pedersen Kieldsberg var sønn av: Peder Kielsen f. 1662 Røros (Om hans foreldre vet jeg ikke noe mer)og Kirsten Fastesdatter Skancke f. 1.sept. 1663 Røros.Kirsten Fastesdatter Skancke var datter av: Faste Pedersen Skancke f. ca 1620 Røros og Ildri Pedersdatter Bock f. 1628 Røros [Datter av en Peder Olsen Bock. Mer enn det vet jeg ikke.]Faste Pedersen Skancke var sønn av: Peder Jensson (Skancke) f. omkr. 1570 Hackås, Jämtland og Brita Mårtensdatter f. omkr. 1584 Torp i Medelpad.Kanskje denne Peder Jensson var identisk med Peder Quvips?Peder Jensson (Skancke)var sønn av: Länsmann i Hackås Jens Pederson (Skancke) f.1540 Hov, Hackås, Jämtland og Gullov Mogensdotter f. ca 1560Det aller morsomste med dette var at min sønn og min svigerdatter har felles forfedre i sistnevnte ektepar.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Christen Iversen Gullikstad f. ca 1679 og Lisbet Sophie Olsdatter f. ca 1696 er mine aner også. Lisbeth er vel datter av bergknekt Ole Erichsen Norfior Galaaen f 1664-67, død 1736, 71,5 år gml og Sara Andersdtr Galaaen f ca 1659, død 1736, 77 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Arnstein :)Takk skal du ha for ytterligere opplysninger om foreldrene til Lisbeth.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Man skal ikke bløffe, og jeg må nå tilstå at disse likevel ikke er mine, men anene til KONA mi. Men Peder Olsen Bock er min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Arnstein :)Nei, bløffing er ikke bra.He-he.Men, du nevner Peder Olsen Bock. Har han noen forbindelse til Ildri Pedersdatter Bock f. 1628?Nytt *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.