Gå til innhold
Arkivverket

[#36809] Vandringsmann Peder Quvips fra Jämtland til Røros i 1636 - Kvipsdalen


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Det eneste jeg har notert, er dette: 'Antar at Peder Olsen Bock, som var far til Ildri Pedersdtr Bock, også var far til berggesell Ole Pedersen Bock.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Rigmor!Jeg lurer litt på denne Mons Olsen Nergård f 17/9 - 1780. Jeg finner hos Hogne Holst en Mons født på denne datoen, og foreldrene er Ole Monsen Rise og Maritte Sivertsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Astrid :)Ja, det kan kanskje være foreldrene til Mons Nergård du har funnet.Jeg mente engang å ha sett i en annen debatt noen skifter fra Røros, (ikke de som finnes på RHD) men har ikke klart å finne igjen den debatten hvor det sto. Der kunne det kanskje finnes flere opplysninger.Arnstein. Da vet vi ihvertfall at hans far het Ole Bock. Godt at fornavnet ikke var Tulle.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja!! Det var akkurat de jeg tenkte på. Det var kjempeflott. Da skal jeg ta en titt på det etter middagen.Ja, jeg kunne nok også ha vært en etterkommer etter Tulle Bock.Takk skal du ha. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner hos Hogne Holst ar Mons Olsen Neergaard 22/9 - 1811 ble gift med Lucia Fastesdatter Kjeldsberg. Han er død i 1865 og det vel henne som står som Lucia Fastesdatter Neergaard 75 år og enke. Bor hos Faste Monsen N 48 som sannsynligvis er sønnen.Den Mons Olsen som ble født 1780 kan vi glemme, for han er borte i 1801. Det finnes en annen Mons Olsen i 1801 17 år med foreldre Ole Steensen 52 og Annde Monsdatter 52. Denne Mons Olsen ble døpt 26/12-1784.En Ole Med far Steen Andersen ble født 1749 (gift 1741 med Karen Halvorsdatter);

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hus nr 3 i Bergmannsgata (Storgata): Der bodde Faste Monsen Neergaard og Lucia Fastesdatter i 1865. Her står i Rørosboka b. 4 side 121:Ole Steensen f 1749, d. 1818 g m Anne Monsdatter. De hadde barna Gunnhild f 1779, Margrethe født 1782, Mons født 1784, Steen f 1789, Karen f. 1793. Mons Olsen Neergård overtok gården etter faren, gift 1811 med Lucia Fastesdatter Kjeldsberg. Barn: Ole f. 1818, Anders 1824 og Iver født 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Astrid :)Enda en gang tusen takk til deg!Det blir så mange Mons, Faste, Peder etc. å holde styr på, så det gjelder å være nogenlunde klar i toppen.Jeg har jo helt feil fødselsår på Mons Olsen Nergård. (17.sept. 1780) Håper jeg nå har fått dette riktig.Iver Monsen Nergård f.13.mars 1833, var gift med Petronille Pedersdatter Qvipsdalen f.8.sept. 1841.Ivers far Mons Olsen Neergård dpt.26.des 1784, (Mons Olsen Neergård overtar gården etter faren) Foreldrene til Mons var: Ole Steensen f. 1749, d. 1818 og Anne Monsdatter.Ole Steensen f. 1749 er muligens sønn av Steen Andersen, som ble gift med Karen Halvorsdatter i 1741.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg forholder meg til denne Ole Steensen født 1749 LenkeRørosboka på det samme sted jeg siterte fra lenger oppe, hevder at Ole var sønn av Steen Iversen. Med jeg kan ikke se at dette stemmer etter avskiften av kirkeboka. Rørosboka har feil, men en avskrift kan også være feil.Steen Iversen kom fra Kvikne til Røros, og hans etterkommere bruker Neergård som etternavn. Steen Andersen mener jeg muligens også kom fra Kvikne, muligens er de i slekt? Men det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Astrid ;)Jeg ser at en av fadderene også er en Skancke. Kanskje jeg må lete litt under Kvikne når navnet Steen er så sjeldent på Røros.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er noe muffens her. Karen Halvorsdatter, Steen Andersens hustru, døde i 1762 74 år. Hun kan umulig ha fått barn i 1749. Steen Andersen Feragen døde i 1763 84 år.Jeg sitter her med Skankeätten. Karen Knudsdatter Skanke f. 1729 ble 1750 gift med Morten Evensen (Opdal), som også er fadder her. Steen Iversen Nergård, f 1724 i Kvikne, var gift med Karens søster Gunilla (hennes ekteskap nr 2). Jens Iversen (også fadder) var bror av Steen og gift med Karens og Gunillas søster Anne.Anne, Karen og Gunilla var døtre av Knud Pedersen Skanke og Karen Lorentsdatter Bjørgum. Malene, Jon Andersen (Tolgens) hustru (fadder)var søster av Karen Lorentsdatter.Så for meg ser det ut til at Ole Steensen kunne være sønn av Steen Iversen og Gunilla. Gunnhild het også den eldste datteren til Ole.Hva om jeg sjekket kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk Astrid for at du gjør dette for meg. Jeg har akkurat bestilt meg boka om Skancke ätten, og håper det ikke vil ta lang tid før jeg får den.Kanskje mine to eldste barn kan få litt flere forfedre på farssiden etterhvert.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Peder Olsen Bock nevnes som er far til Ildri og Ole Bock. Er det noen som kjenner kilder som kan begrunne farsnavnet Olsen, eller er navnet bare en løs gjetning som florerer på weben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Rigmor.Jeg får henge meg på i debatten jeg også, siden vi har felles aner i Faste Olsen Kjeldsberg og kona Johanna Iversdatter, f. Gullikstad. Noen opplysninger til ditt innlegg (20):Kona til Iver Christensen Gullikstad, f. 1729, var Lucie Jonsdatter Commandant, f. 1724, på Kommandantvollen, Røros, død 1818. Hennes foreldre var Jon Pedersen Commandant, f. 1701, (noen kilder sier 1698), d. 1753 og kona Marit Christoffersdatter, f. 1698, ukjent opphav. Far til Jon Pedersen var Peder Jonsen Commandant, f. 1664, d.1741 og kona Lucie Svendsdatter, d. 1713, ellers ukjent opphav. Foreldere til Peder Jonsen var Jon Pedersen Commandant og kona Kirsti Larsdatter, d. 1700. Far til Jon Pedersen var Peder Commandant.Kona til Ole Fastesen Kjeldsberg, Siri Saxesdatter var fra Østre Sollia, Røros. Ho var datter av Saxe Anderssen i Østre Sollia, f. 1684, d. 1760 og kona Berit Nilsdatter, f. 1684, d 1772, ukjent opphav. Saxe Anderssen Solli var sønn av Anders Ingebrigtsen Solli, f. 1654, d. 1721 og kona Karen Saxesdatter Brekken, f. 1656, d. 1733.Karen Saxesdatter var fra Saksgård Brekken, datter av Saxe Jonsen Graftås, f. ca 1600 i Saksgård Graftås i Ålen. Far til Saxe het Jon Saxesen Graftås, han flytta med sønnen til Brekken og døde der. Far til Jon Saxesen het Saxe Graftås, og var trolig sønnesønn til den Saxe Graftås som er bevnt i skattemanntallet i Ålen i 1520.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Erling :)Takker så mye for ytterligere informasjon fra deg. Nå fikk jeg på plass enda flere og det er moro.Jeg lette på døpte Kvikne, men fant ingen Steen Iversen dpt. 1724.Jeg er svært takknemlig for hjelpen jeg får.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette var ikke så enkelt, Rigmor. Statsarkivet her i byen er fortsatt stengt p g a flytting. På hovedbiblioteket var en mikrofilm for perioden utlånt, og den andre som skulle være inne, fant de ikke! Men vi får vente, om ikke en vennlig sjel her har KB for Røros og kunne slå opp.Jeg tror jo Steen og Gunnilla er foreldrene til Ole. Gunnilla var i første ekteskap gift med Ole Christophersen, og det forklarer navnet: at oppkalling er avdød ektefelle blir praktisert på Røros, har jeg erfaring for.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg sitter nå og sammenligner de opplysningene som jeg har om kjelsberg, skancke etc. på Røros med det som framgår av innleggene foran, og det aller meste stemmer veldig godt med det jeg selv har notert (men en god del av det er tatt fra Rørosboka uten å sjekke mot originalkilder) - jeg har Ole Steensen og Anne Monsdatter som foreldre til Mons Olsen Neergård, og far til Ole har jeg som Steen Iversen. Men er enig med Astrid at dette i beste fall er usikkert.Når det gjelder Peder Kieldsen har jeg imidlertid annen (andre) ektefeller enn Kirsti Fastesdatter Skancke. I mitt register har jeg ham gift først med Berit Fastesdatter Bundtmager, deretter gift med Margrete Johansdatter - men disse opplysningene bygger kun på Rørosboka bind 4 side 49, og bygdebøker kan inneholde feil (Rørosboka inneholder en god del feil).Øvrige opplysninger som fremkommer om de forskjellige personene (innlegg nr. 20,21 og 42) stemmer godt med mine notater.For øvrig slett ingen dårlig teori at Peder Quvips kan være identisk med Peder Jensson (skancke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så snilt av deg å gjøre så mye for meg Astrid :)Dumt at det var så lite som klaffet.Etter at du kastet ut teorien med Steen og Gunnilla som foreldre til Ole, tror jeg også at det er korrekt.Får håpe det vil finnes et svar på det.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Ove ;)Vi skrev visst innlegg samtidig. Har holdt på å lete litt rundt, og fant at Steen Iversen også er nevnt i innlegg 37907 http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeJa, det var det jeg hadde i tankene at Peder Quvips kanskje kunne være identisk med Peder Jensen (Skancke)Min tidligere svigerfar har rett med hensyn til både Falkberget og Undset, men har sammenblandet litt på noen steder har jeg fått med meg.Jeg håper det vil la seg gjøre å finne ut av dette til slutt.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan, Oslo

Hei!Med henvisning til Astrids innlegg (5), medtas her notater fra gml. skifter og begrav. fra Røros.Dalen 1699 begr. St. Hansdag Anders Pedersen Dahlen d. 17. juni 82 aar gml. (altså f. i 1617).1700 Skifte p Dallen efter Anders Ped. Kulbrænder Enke Dorthea (Dordi) Trondtr. 1. Ped. Anders. 16 2. Tron Anders. 14 3. Seth Anders. 4 1/4 Enkens verge: Ole Tronsen Børnenes fasters mand Jens Synvisen Narjord.1722 Skifte på Paulsdalen eft. Torres Siversen Enka Dorethe Tronsdtr.p pladsen Paulsdalen Sønner; Peder, Tron, Seth og Jens Andersen Samt Siver Tørresen Dalen1738 Skifte Sifver Tørresen Dahlen Trolovede Sara Henningsd. (Brechen) Halvbrødre: Peder, Troen og Seth Andersen -”- : Jens Andersen Løset udi Amoth Sogn1746 Skifte eft. Stiger Even Biørgum 35.30 6. Anne Evensdtr. o Seth Andersen Dallen b. p. Kongsberg1766 (Røros 396)Skifte eft. Anders Pedersen o afd. H. Maritte Christensd. Dahlen 1. Peder Andersen 23. 2. Christen Andersen 19. 3. Anders Andersen 12. 4. Maritte Andersd. ~ Ingebr. And. Vintervold (begge døde) 1.) 1 s. Anders Ingebrigtsen 2. 5. Lisbeth Andersd. 18. 6. Dordi Andersd. 16. 7. Sophia Andersd. 14. 8. Ingeborg Andersd. 10. Dalen 1733 (Røros V102) Skifte eft. Ped. Andersen Qvipsdalen 91 aar o/ sal quinden f 15 aar seden. 1. Anders Pedersen (død) 3 s. 50. 1.)Ped. Andersen 35. 2.)Christen ” Kiørs-siøen 26. 3.)Anders ” , tiener h. past. Abildsgaard. 4.)Maritte Andersd. ~ Ingebrigt And. Vintervold. (begge døde for 6 aar seden) 1. Anders Ingebrigts.Vintervold 7 aar. 5.)Elisabeth Andersd. 22. 6.)Dorethe ” 20. 7.)Sophia ” 19. 8.)Ingeborg ” 16. 2.Hans Pedersen 61 bor p Røraas. 3.Tørres Pedersen 50 bor p Paulsdalen. 4.Maritte Pedersd. 64 ~ Anders Kuraas. 5.Dorethe ” 63 ~ Ole Jonsen Kuraas. 6.Ingeborg ” (død) g. Ole Graadalen (d. f. 19 aar seden). 1.) Ole Olsen Graadalen 32. 2.) Beritte Olsd. ~ Jens Jens. Skancke. 7.Marie Pedersd. 50. Enke p. Siøvold. 8.Elisabet ” 40. ~ Iver Ols. Aas (Tolgen).1778 Skifte eft. Ingeborg Andersd. Dalen (p Kokvolden). 14/8 Søskende arver: 1.Ped. Anders. Kvipsdalen. 2.Christen ” Korsiøen. 3.Anders ” Dalen. 4.Marit Andersd. o Ingebrigt Andersen Vintervolds Søn: Anders Vintervold. 5.Elisabeth ” ~ Claus Claus. Kock. 6.Sophia ” ~ Peder Strømmes. Strømevold. 7.Dorthea ” ~ Jens Peders. Knoph. Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Øyvind :)Tusen takk for det du har skrevet ned her.Anders Pedersen Dahlen og Anders Pedersen Kulbrænder, er som jeg forstår samme person.Da er det muligens hans sønn nr.1 Peder Andersen som nevnes som Peder Hvisp (Kvips) 48 år gml. i 1701.Jeg tror jeg behøver litt tid på å studere dette nærmere for å forstå det bedre. Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.