Gå til innhold
Arkivverket

[#36809] Vandringsmann Peder Quvips fra Jämtland til Røros i 1636 - Kvipsdalen


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Holan, Oslo

Hei Rigmor, Først som allerede nevnt i tidligere innlegg; Iver Monsen Nergaard var sønn av Mons Olsen Nergaard døpt 26. des. 1784 på Røros. Mons var sønn av Ole Steensen N. f. 1749 d. 1818 gm Anne Monsdtr. Galaaen (Catz el. Bager) f. 1749 d. 1839. Far til Anne var Mons Jacobsen Galaaen f. 1720 g i 1747 m Margrete Andersdtr. Se Rørosboka b. IV side 454.Tar med gml. notater fra to skifter her; Skifte etter Knud Olsen Skredder i 1785 (89.): Moder : Gunild Knudsdr. (Skancke) Søster : Karen Olsd. ~ Lars Larsen i Kongsberg. ” : Anne Olsd. ~ Lars Jonsen Hiulmager. Halvbror: Ole Steensen ” : Iver Steensen ” : Jens Steensen Halvsøster: Kirsten Steensd.Gunild Knudsd. (min ane) g. 1. gang med Ole Christophersen (Garmager?) Ole C. hadde brødrene smelter Claus og Anders Christophersen iflg. skifte etter han 22/4 1748 s. 537 på Røros.Skifte etter Gunild Knudsdtr. Skancke i 1808 (540.): Steen Iversen (Quickne) s H. 1. Ole Steensen 2. Iver Steensen 3. Jens Steensen Glasmester (død) 1.) Jon Jensen 14. 2.) Gunhild Jensd. 19. 4. Anne Steensd. ~ Ole Olsen Sommer. 5. Karen ” (død) 1.) Lucia Larsd. Enke etter Anders Nilsen på Kongsberg. 6. Kirsti Steensd. ~ Salve Olsen. Forutsetter her at Anne Steensd. er Anne Olsd. g 1.g. m Lars Jonsen Hiulmager, g. 2. g. m Ole Olsen Sommer (f. 1743). Noen som vet?Lucia Olsdtr. Gylland f. 1699 d. 1784 var dtr. av smelter Olof Christensen Gylland f. 1637 d. 1721 og Lucia Larsd. Riise f. 1662 d. 1750. Lucia Olsd. g. m. Faste Pedersen Kielsberg. Ole Fastesen Kielsberg f. 1723 var bror til Beritte Fastesd. Kielsberg f. 1728 d. 1818 gift 1752 m Christopher Evensen Opdal f 1724 d1803. Datteren Lucia Christophersd. Opdal f. 1756 d. 1839 gift i 1779 med Iver Steensen N. f. 1757 d. 1820 (min gren).Jeg har for øvrig arbeidet med etterkommere av Gunild Knudsdtr. Skancke og Steen Iversen (Quickne) Nergaard; har Kristine I. N. f. 1904 g.m. O.A.S. m/sønn I.A.A. -23, men ikke flere av denne grenen.Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peder Andersen er denne i 1701: LenkePeder Andersen Dalen ble begravet 25/4 - 1773 91 år, kona Lisbeth (Hansdatter) Koch 19/3 - 1758 75 1/4 år.Du får ikke Peder Hvisp inn som ane i det hele tatt, men han har gitt navn til gården Kvipsdalen. Rørosboka b 3 side 127: Sokneprest (Jochum) Angell overdro i 1713 bygselen på sin Avelsgård Dalen til Peder Andersen Dalen'. Sistnevnte kom fra Pålsdalen. Disse gårdene ligger i Hådalen mellom Bergstaden og Femund. Folk der drev bl a med kullbrennervirksomhet for Røros Verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Enda en gang hjertelig tusen takk for fantastiske opplysninger.Skal en liten tur på sykehuset imorgen, men skal gå gjennom dette etter at jeg har vært der.Du skriver at du har Kristine Iversdatter Nergård gift med Ole Antonsen Sundbakken, men de ble aldri gift. Min svigerfar Inge Arnold elsket å kalle seg selv for 'Uægte' og la til 'sønn av gamle Sundbakken i Rendalen'. Han brukte Sundbakken som familienavn.Jeg tror hans far ble gift på nytt, for min svigerfar snakket om at han hadde en halvbror, som han hadde kontakt med. Om hans far og forfedre på farssiden har jeg ingen ting, men får vel ta det i en annen omgang.Kristine Iversdatter Nergård giftet seg ihvertfall senere med en Hjalmar Hagen. Han var død før 1968.Dette var moro!Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei!Det er nå godt gjort å få en sønn når man er 78 (innlegg 49).Mangler det ikke en sønn i skiftet fra 1700? Jens?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Med god hjelp fra dere har jeg fått på plass noen flere i mine barns slektstre.I FT 1801 for Røros Bergplass/Kirkegaden finner jeg Maria Monsdatter Galaaen nr. 493. Hennes mor bor også der som enke nr. 496 og hun har navnet Margrete Andersdatter Prydz (!) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11640&gardpostnr=2&personpostnr=493&merk=493#ovre>LenkeI FT 1801 for Røros Bergplass/Hyttegaden finner jeg søsteren Anne nr. 855, samt flere innen familien nr. 854-866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er vel den riktige Anne Monsdatter du har funnet. Foreldrene Mons Jacobsen (Galåen) og Margrethe Andersdatter (Prytz) vil du finne gift 16/4 - 1747. Galåen ligger sør for Bergstaden i retning Os. Far og farfar til Mons Jacobsen finner du her i 1701: LenkeJacob Monsen bodde på Jacob-Monsa - vollen i Galåen (Rørosb. b. 3 side 76). Han var gift med Anne Olsdatter som kom fra en annen plass i Galåen. (Rørosb. bind 3 side 68), datter av Ole Eriksen Galåen og Sara Andersdatter. Ole Eriksen har Nordfior som slektnavn i 11701, for han var en av de mange som kom fra Nordfjord til Røros på 1600-tallet.Søk etter Catz i søkeboksen. Du finner en del om slekta der.Rørosboks har slektshistorie i bind 3,4 og 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for ytterligere informasjon fra deg Astrid :) Jeg vil tro at mine barn vil synes dette er moro.Da skal jeg søke på navnet Catz og imorgen skal jeg bestille bind 3,4 og 5 av Rørosboka.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei Jon, ditt innlegg (5) vedr. mitt innlegg (49):Du har helt rett !I notat står det: 1700 skifte på Dallen efter Anders P. Kulbrænder 2. Tron Anders. 14. (Tronsmed). 3. Seth Anders. 12. 4. Jens Anders. 4 1/2.Skifte angitt i 1733 skal iflg notat være 1773 (Røros 102)!Beklager ovennevnte så meget.Av notat / Dalen (Røros)1699 begr. Anders Peders. er det skrevet Dahlen / er enig i at alderen her er høy! Kanskje dette skulle vært sjekket nærmere.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Øyvind, har tidlig i sommer notert fra kirkeboka samme alder på Anders Pedersen ved død som du har. Det var i sannhet en sprek herremann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Det er vel nærliggende å tro at Anders har vært gift tidligere, når han er ca 65 år når sønnen Peder blir fødtog ca 78 år når sønnen Jens blir født.Men bevare meg vel for en sprek fyr!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei, 'legenden' Hans Olsen Aasen, el. som Johan Falkberget kalte han i 1927, Hans Ors (Storvartz grubes oppdager), var jo også et godt bevis på at rørosingene er spreke.Jeg har forøvrig et notat som antyder at kona til Anders P. Dahlen, Dorthea Tronsdtr. (dtr. av Trons, Trons(hat)) var født i 1657? Isåfall en aldersforskjell på 40 år. Hvis dette, (mot alle odds), er riktig, så var Dorthea 25 år og Anders 65 år i 1682, da Peder A. Dahlen ble født.Det kan jo tenkes at Peder A. har vært gift to ganger, men noen dokumentasjon for dette er vel ikke funnet? Ellers så må det sies at kvinnene på Røros også var svært spreke. Dorthea , 44 år? i 1701, tydeligvis fremdeles en aktraktiv kvinne, som gifter seg med Tørris Siversen og får barn med ham, (Sivert)!Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei igjen, litt mer: Ole Steensen Nergaard og Anne Monsdtr. Galåen har stor etterslekt; tar med her litt for de som måtte være interesserte. 1. Eldste dtr. Gunhild Nergaard f. 1779 d. 1857 g.m. Ole Jensen Sund f. 1775 d. 1845, 3 barn, hvorav yngste dtr. Anne Olsdtr. Sund f.1808 g.m. Carl Gerhard Prøsch f. 1808, og deres sønn Fredrik Christian Prøsch f. 1835 g.1.g. med Anne Kjerstine Thomasdtr. Ryen f.1836, 3 barn. G.2.g. med Olava Didriksdtr. Sevatdal f. 1864, 8 barn. Søster til Fredrik Christian, Gunhild Prøsch f. 1837 var g.m. Jochum Andersen Møller f. 1843. Deres eldste datter Ingeborg Jochumsdtr. Møller f.1868 var g.m. Edvard Eriksen Schølberg f. 1864, stor etterslekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Litt til: 2. Margrete Olsdtr. Nergaard f.1782, søster av Gunhild f.1779, ble g.m. Peder Jensen Glasmager Galåen f.1774, 4 barn. 3. Mons Olsen Nergaard f.1784 g.m. Lucie Fastesdtr. Kjelsberg f.1791. De hadde eldste sønnen Ole Monsen Nergaard f.1811 g.m. Marit Olsdtr. Schanke f. 1815. Deres datter Lucia Olsdtr. Nergaard f.1843 g.m. Hans Ellensen Sundrønningen f.1844, stor etterslekt.Bror til Ole Monsen N. f.1811 var Faste Monsen Nergaard f.1817 g.m. Ingeborg Sofie Rasmusdtr. Galåen f.1836. De hadde datteren Lucia Fastesdtr. Nergaard f.1859 g.m. Anders Pedersen Kuraas f. 1864, 3 barn.Ole og Faste hadde ytterligere to brødre, nemlig Anders Monsen N. f.1824 g.m. Ingrid Haldorsdtr. Norgård f. 1823, 2 barnog Iver Monsen Nergaard f.1833 g.m. Petronille Pedersdt. Dalen f.1841, 6 barn.Øvrige barn av Ole Steensen og Anne Monsdtr. var 4. Steen Olsen N. f.1789. 5. Karen Olsdtr. N. f.1793 g.m. Hans Jensen Sund f.1788, 2 barn. 5. Gunnild Olsdtr. N. f.1778 d. 1778.Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Øyvind :)Takker deg så mye for ytterligere informasjon.Jeg får føre inn all informasjonen fortløpende. Nei, jeg har ikke sett at dere har nevnt noe om at Anders Pedersen Dahlen/Qvipsdalen - Anders Pedersen Kullbrenner kan ha vært gift 2 ganger.Tøfft er det ihvertfall å gifte seg for 1ste gang ca 65 år gml. med en 40 år yngre kvinne, og få 4 (kanskje flere) barn i tidsrommet 1682-1695.Jeg tar imot all informasjon med stor takk. Venter med spenning på det jeg har bestilt.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

En hører om Anders Pedersen Kulbrænder i 1655, hvor han kjøper en setervoll av Joen Olsen Ous, antakelig nordre Galåplass eller senere Klasvoll. Senere nevnes han også i 1663 under Galåen. Dette har jeg fra J. Prytz: 'Beretninger om Bosetningen i Røraas Prestegjeld 1610-1710'.Hvis han var gift før og fått barn så skulle man vel kunne påtreffe noen arvinger fra dette giftemålet i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Jon :)Tusen takk for ytterligere opplysninger. Dette var helt nytt. Det er ifølge det som er kommet fram her ikke noe som foreløpig har pekt på at han har vært gift før.Iflg. innlegg 60: `I notat står det: 1700 skifte på Dallen efter Anders P. Kulbrænder 2. Tron Anders. 14. (Tronsmed). 3. Seth Anders. 12. 4. Jens Anders. 4 1/2.´ Ingen ting nevnt om eventuellt tidligere kone eller barn.Han kunne jo nesten vært bestefar til sin kone Dorthe Tronsdatter.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øyvind Holan Leirsund

Hei Rigmor,Har et spørsmål vedr. ditt innlegg (20).Du skriver:Iver Iversen Nergård var sønn av: Iver Monsen Nergård f.13.mars 1833 Røros og Petronille Pedersdatter Qvipsdalen f.8.sept. 1841Kan oppgitte år og dato for Petronille P. (f.8.sept. 1841) dokumenteres her ?Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Øyvind :)Konfirmerte Røros MINI 681A 09, 1845-1859 s.263 nr. 17 - 4.mai 1856Petronille Pedersdatter Qvipsdalen f. 8.sept. 1841.Foreldre: Peder Pedersen Qvipsdalen og Petronille Axelsdatter.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei igjen,Ja, ovennevnte stemmer, men kan det bekreftes at det er denne Petronille f. 8.sept. 1841 som var gift med Iver N. ?Isåfall heter hennes far, bestefar og oldefar på farssiden bakover, Peder.Utfordringen er da fremdeles denne tipoldemoren som var søster til Christen P. ?Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Øyvind :)Iver er `Ægtefødt´ og blir døpt 8.mai 1881. Røros MINI 681A11, 1879-1880, s. 10, nr. 18Foreldre: Iver Monsen Harsjøen f. 1833 og hustru Petronille Pedersdatter f. 1841.Faddere: Barnets foreldre, Handelsmand Fin .... (?). enkefru Anna Tønseth, Håndverker Peder Pedersen Dahl og ..... Lucie Fastesdatter Nergaard.Jeg har ingen opplysninger om hvornår foreldrene ble viet.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg prøver å rydde opp litt, da jeg ser at min tidligere svigerfar har stokket kortene litt.Det stemmer ikke det han skrev at Kristen Quvips som er Sigrid Undsets oldefar, var bror til hans tippoldemor.Christen Pedersen Qvipsdalen/Dahlen var riktignok oldefar til Sigrid Undset, men han var bror til min svigerfars tipp-tipp oldefar Peder og ikke til min svigerfars oldemor Petronille Pedersdatter Kvipsdalen.Rekkefølgen til min svigerfar ser således ut:Tipp-tipp oldefar Peder Pedersen Qvipsdalen/Dahlen f.7.aug. 1774 - d.12.juli 1858 Gift med Lisbeth Sophia Fastesdatter Kieldsberg og bror til Christen Pedersen Qvipsdalen/Dahlen.Tipp oldefar Peder Pedersen Qvipsdalen/Dahlen f. omkr. 1805 - d.12.nov. 1883 Gift med Petronille Axelsdatter.Oldemor Petronille Pedersdatter Qvipsdalen f.8.sept. 1841 Gift med Iver Monsen Nergaard.Bestefar Iver Iversen Nergaard f. 14.april 1881 Gift med Anne Larsdatter BergsetJeg tror dette skal være riktig da.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

OK, dette er helt ioverensstemmelse med hva også jeg har notert tidligere (mot alle odds)!Peder P. D. gm. Lisabet Sophia Fastesdtr._Kielsberg hadde følgende barn:1. 7.12.1805 Peder P. Qvipsdalen d. 16.6.1891 gm. Peternille Axelsdtr.Barn: 1.) lisbeth Sophia P. Q.dalen f. 2.jan. 1835. 2.) Anne Lucia P. f.29.dec. 1837. 3.) Peternille Pedersd. Q.dalen f. 8.sep. 1841.Forøvrig hadde Peder P. 1805 bror Iver P. d.16.6.1891 og søster Øllegaard Catharina P. født 20.9.1810.Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Øyvind :)Så fint. Der fikk jeg fødselsdatoen 7.desember 1805 på Peder også.Men, du skriver at han døde 16.juni 1891. Jeg har skrevet at han døde 12.nov. 1883 og ble gravlagt 30.november 1883.Takk også for navn og fødselsår på hans to andre døtre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.