Gå til innhold
Arkivverket

[#36809] Vandringsmann Peder Quvips fra Jämtland til Røros i 1636 - Kvipsdalen


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Øyvind :) Det kunne vært fint å vite om Peders dødsdato var som du skriver 16.juni 1891, eller om det er det jeg har skrevet 12.nov. 1883 og gravlagt 30.november 1883 som er det korrekte.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Astrid :)Ja, det er også det jeg hadde notert, men Øyvind hadde en annen dato så jeg lurte på om jeg hadde gjort en feil.Har forøvrig mottatt Rørosbøkene. Det var endel som ikke stemte av årstall i bind IV s. 454 i forhold til det som ellers er kommet fram.Boka om Skancke ætten bestilte jeg fra bokhandler på Røros, og fikk bekreftet bestillingen 25.november, men har enda ikke mottatt den. Jeg har ringt 2 ganger etter det, senest idag og da var den heldigvis blitt sendt avgårde idag.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei Rigmor,mitt innlegg (74), huff, hastverksfeil igjen. Peder P.Qvipsdalen var født 7/2 / døpt 17/2 1805 og død 13/11 1883. Beklager igjen!Vedr. brev i ditt innlegg (1), så kan det jo forstås på en helt annen måte! Det står i brevet, sitat: ...., og bror av min tipoldemor.Det betyr vel at broren var en bemerkningsverdig person kanskje i Ø. Rendal.Hvis dette skulle være på Iver M. eller Petronilles side, så er denne broren til tipoldemødrene entenOle Fastesen Kjeldsberg f. 1789 døpt 18.janellerErnst Axelsen Garmager f. 1800 29/5 døpt 2/6.(NB. Har alle søstrene, men ikke noe mere her).Da gjenstår det og få klarlagt Anne Larsdtr. Berget's farfar's (eller morfar's) kone; din svigerfars tipoldemor og hennes bror. Er det noen som har forsket på slekter fra Ø. Rendalen?Hei Astrid, spørsmål: Iver M. og Petronille bodde på Ryen gard 69 b iflg. 1865 tellingen. Jeg har engang leid hytte på Ryen; men hvor ovennevnte plass befant seg, aner jeg ikke. Vet du det?Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Øyvind :)Det kan kanskje være Lars Børresen og Karen Haagensdatter, som er foreldrene til Anne Larsdatter Bergseth?Her er de i FT 1900 på gården Berge-Lillestu LenkeNår det gjelder Peder Pedersen Qvipsdalen skriver du i innlegg 74, at han var født 7.des. 1805, mens du i siste innlegg skriver at han var født 7.februar 1805, og dpt. 17.februar 1805.Hva er det korrekte?Er Ernst Axelsen Garmager bror av Petronille Axelsdatter f. 2.des.1802? Jeg har ikke skrevet opp henne med noen søsken.Jeg tror muligens min svigerfar kan ha blandet kortene litt, som jeg skriver i innlegg 73.Han som senere flyttet til Tynset og ble storbonde der med 11 døtre og 3 sønner som han skriver i brevet, må jo da ha vært Iver Iversen Nergaard og hans kone Anne Larsdatter Bergseth.Jeg er svært takknemlig for all hjelpen jeg får med å få disse personene på plass for mine barn.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei igjen Rigmor,Dine opplysninger vedr. Anne Larsdtr.'s foreldre var interessant, noe og forske videre på! Lars er jo så vidt jeg kan se fra Vang i 1875 tellingen for Rendal! (hvis dette er riktig).Ang. Peder P. Q.dalen født 7.febr./ døpt 17.febr. 1805 iflg. Holst's avskrift av RKB, og død 12.nov.1883 iflg orig. RKB (77). Nå må det være riktig.Når jeg først har begynt med søskende til din svigers tipeoldemor, så får jeg vel fullføre:Søsken av Petronille Axelsd. f.2.des., døpt 12.des.1802 er: Ernst døpt 21.mar.1790, Karen døpt 7.aug.1791, Maritte døpt 23.aug.1795, Ernst født 29.mai, døpt 2.jun.1800, Anna Lucia født.11.des., døpt 26.des. 1807, død 31.aug.1887. Foreldrene inngår i Skanke ætten. Har du mottatt boka?Søsken av din svigers tipoldemor Lucie Fastesd.-Kielsberg døpt 15.mai 1791 er: Lisbeth Sophia døpt. 26.des. 1783, Siren døpt 8.jan.1786, Ole Fastesen_Kielsberg døpt 18.jan.1789 og Ingebor døpt 15.mars 1795. Har ikke notert (funnet) flere her. Foreldre var Faste Olsen og Johanna Iversd.Ellers så har jeg fått med meg 3 sønner og foreløpig 8 døtre etter Iver Iversen som flyttet til Tynset. 'Utrolig' at det skal være tre døtre til!? Av hensyn til personvernet her, tar jeg med initialene og årstall for siste mann I.E.I.N. født -24, som jeg har notert her.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg ser at lenken jeg la inn i innlegg 80 viser noe helt annet, så jeg prøver på nytt LenkeJeg er vel omtrent sikker på at denne Lars Børresen og Karen Haagensdatter er Annes foreldre.Når Iver Iversen Nergaard og Anne Larsdatter Bergset døper sin datter Lillie 14.mars 1909 på Røros, så er Simon Berger og Hanne Berger fra Rendalen å finne blandt fadderne.Jeg har ikke navn på alle disse barna til Iver og Anne, men det kunne være artig å høre hvem du har av de. Jeg har Pauline, Kristine, Agnes, Inga, Lilly, Lise og Ingar Eilif.Nei. Skancke boka har jeg enda ikke mottatt. Siste gang ble jeg lovet at den burde være meg i hende på tirsdag, men det har ikke skjedd.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei, prøver å legge inn en lenke her fra 1865 FT for Rena med muligens Karen LenkeJeg har i tillegg til de du nevner, Olga, Ivar, Hilda og Leif.Da gjenstår det 3 døtre. Slik jeg ser det, så må de være født i årene mellom Leif og Ingar Eilif, kanskje en senere?Ønsker dere alle en riktig god jul!Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Øyvind :)Vet du tilfeldigvis når Olga, Ivar, Hilda og Leif er født også?Jeg ønsker i samme anledning å ønske alle som har hjulpet meg en riktig god jul.Ikke utenkelig at det blir en mulighet til å kikke innom i løpet av romjula.En riktig god jul til dere alle!Mange hilsener og *Smil* fra RigmorP.S. Boka kom idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei Rigmor,Olga, Ivar og Hilda er fødte imellom Lilly og Lise, så her er det tett. Leif i -17.'Kos' deg med boka; benytter samtidig sjangsen til og sende en julehilsen til både Roger d.R. og til ansvarlig redaktør her !M.v.h. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Kjempefint Øyvind hvis du ved en senere anledning har mulighet til å gi meg datoene på Olga, Ivar og Hilda. Jeg har hilst på flere av disse søsknene til Kristine Iversdatter Nergaard, da vi ferierte på Tynset. Kristines søster Agnes bodde rett i nærheten av Kristine i Vibesgate i Oslo.Jeg gjør som haren, hopper litt fram og tilbake, og legger inn lenken til vielsen til Anne Larsdatter Bergsets sannsynlige foreldre:LenkeLars mener jeg å ha funnet som 'Uægte' født 4.februar 1850, dpt. 29.mars 1850, (Vang KLOK nr.8 1832-1854, s. 112, nr. 31) som sønn av pigen Anne Johnsdatter nordre Hoelseie og Børre Larsen i nordre eller nedre Sleimsrud (?) Dette var begges 1 leiermål. Det var mye utydelig her, så jeg har kanskje gått glipp av noe.Har prøvd å lete etter både Lars, moren Anne og faren Børre i FT 1865, men har ingen sikre kandidater. Tror ikke moren og faren ble gift.Lars Børresen ble konfirmert i Vang 2.okt. 1864 (Vang KLOK 10b 1854-1896, s.674, nr. 28) Lars f. 4.februar 1850, bosted Hoel nordre, foreldre: Børre Larsen og Anne Johnsdatter.Har tenkt å starte med boka om Skancke ætten i romjula. Holder nå på med Skunck, Skancke, Skånck, som har mye interessant å by på.Mange gode julehilsener og *Smil* til alle fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!At Iver Iversen Nergård (1881 Røros-1960) ble bonde på Tynset (1965: 700 høner) stemmer med det jeg finner i Tynset bygdebok I/18-19. Han overtar/kjøper en plass som heter Engebyte (opprinnelig husmannsplass), fradelt Røsten.Kona hans heter Anna Larsdt. Berget fra ØR (1877-1950), og alle 11 barna er nevnt. Fødselsår for Olga, Ivar og Hilda er henholdsvis 1910, 1912 og 1914 iflg. bygdeboka. God jul! Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for opplysningene fra deg Marie :)Du nevner også 11 barn, og Øyvind har tidligere nevnt 11 barn, mens min eks svigerfar skriver i sitt brev ' blev med årene storbonde i bygda med 11 døtre og 3 sønner'.. Engebytte stemmer med bostedet oppført når mine barns oldemor ble født.Kanskje har han husket feil her?Du nevner at Anna Larsdatter Berget (Bergset?) kom fra ØR (1877-1950) Tilhører Ør Rendalen? Gård e.l?Jeg reiser til min datter i Fredrikstad imorgen for å feire julaften der. Det var hun som spurte meg så pent om jeg kunne finne ut av noe mer på farssiden, så noe har jeg jo da med meg i sekken i første omgang.Enda en gang en riktig stor takk til deg og alle dere andre for hjelp og engasjement.En riktig god jul ønskes dere med et stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Sorry, Rigmor! Latskap av meg, ØR = Øvre Rendalen, mener det sto Berget i Tynsetboka, men Bergset/Berkset er i ØR. Kan lete etter opphavet hennes i bygdeboka for ØR, hvis jeg får tid.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg takker og bukker Marie :)Om du har tid en gang når alle julens gjøremål er vel i havn, så er jeg glad for det.Selvom jeg har skaffet meg nok lesestoff for en god tid fremover, så dukker det stadig opp noe nytt.Natti natt og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Nå har det roet seg noe her, og jeg har bladd litt i den gamle bygdeboka for ØR (Bull-boka). Der finner jeg s.153-154 på en plass som heter Høystad under Berge, Lars Børresen Skrædder fra Hedemarken (1850-1931) g1873m Karen Haagensdt Haagenstad Berkset (1851-1927). Ti barn nevnt, bl.a. Anne (f1877) g1903m Iver Nergaard, bor på Tønset.I den nye bygdeboka for ØR står det at Lars Børresen var fra Vang.Om det noensinne har vært noen tvil, skulle Annes opphav ihvertfall være kartlagt nå.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Har ikke noe å tilføye ang. Quvips, men jeg synes at *Smil* fra Rigmor er så bra at det med fordel kan adopteres av oss andre. God jul til deg Rigmor og takk for inspirasjon til å bli litt mere høflig på forum som dette. Vennlig hilsen og *Smil* fra Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Da var vi hjemme igjen etter nydelig feiring av julaften i Fredrikstad, med masse god mat og tindrende barneøyne.Min datter Wanja syntes det var så moro med hva jeg kunne fortelle henne om hennes familie på farssiden, og jeg håper at det etterhvert skal bli helt komplett.Veldig fint Marie at du kunne stadfeste at dette var Anne Larsdatter Bergseths riktige foreldre.Jeg har enda mere lesestoff å bestille med tiden skjønner jeg. Tusen takk for at du tok deg tid til å sjekke opp for meg Marie. Pent navn du har. Min mor het også Marie.Tusen takk til deg Odd Annar for trivelige ord. Det varmer så godt.*Smil* og hele verden smiler med deg. Mange gode hilsener og *Smil* fra Rigmor i godt julehumør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei og fortsatt god jul!Starter her med og gå tilbake til Astrids innlegg (52) ang. Peder Qvips:1700 Skifte p Dallen efter Anders Ped. Kullbrænder......Enkens værge : Ole (el. Olle) Tronsen.Bornenes Fasters Mand : Jens Synvisen Narjord.Faster betyr fars søster; da har vi en søster av Anders Ped. Kullbrænder ?Jens Synvisen død før 1701 ?I Bjørn H. Nyheims oppgave av 22.11.2004, side 30/77 Jens (Sundviisen ?) -- 1 mnd. 1677 (RKA 8.1.4) Berggesell på Solskinngruva. Samme mann?Ønsker ikke og begi meg ut på noen hypoteser uten dokumentasjon, men finnes det noen jensen/ jensdtr. etter Jens Synvisen Narjord og søsteren til Anders P.? (Ren hypotese): Peder Qvips f. 1653 ?Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Enkens verge er hennes bror kullknekten Olle Trondsen 50 år i 1701.Jens Synvisen bodde på Narjordet i Os. Jeg har allerede sjekket bygdeboka for Os ang. navnet på hans kone, men det så ut til å være ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Jeg har ikke sjekket opp notatet fra skifte 1700 mot originalen. Jeg tar poenget ditt her, og gjentar ovennevnte var ment som en ren hypotese!Ellers ang. mitt innlegg (49):1722 Skifte p Paulsdalen eft. Torres Siversen. Enka Dorethe Trondsdtr. 1s. 1. Siver Torrisen Dalen.--- Skifte eft. afg.(?) Dordi Tronsdtr. p pladsen Paulsdalen.Sønner: Peder, Tron, Seth og Jens Andersen, samt Siver Torrisen Dalen.Med andre ord Torres og Dorethea død 1722. Dorethea da nærmere 65 år gml.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)En mulighet hadde jo vært om faren til Anders Pedersen Dahlen (Qvipsdalen) Kullbrenner, hadde vært den Peder Quvips min svigerfar mente, og som skal ha kommet fra Jämtland til Røros omkr. 1636, men det blir bare gjetninger fra min side.Anders er vi blitt enige om skal ha blitt født i 1617 og døde 17.juni 1699. Hans far Peder N.N må jo da ha vært født omkr. 1580-1600, og må da ha vært omkr. 36 -56 år når/om han kom til Røros.Så er det denne Peder Hvisp/Kvips da, som er 48 år gammel i 1701 (dvs. født ca. 1653) Det er som jeg har nevnt tidligere veldig klart nedskrevet i brevet fra min svigerfar at: Vandringsmann Peder Quvips kom fra Jämtland til Røros i 1636 med hustru og slo seg til i svarteste villmarka ved Ramsjøen.Navnet Peder Quvips har han streket under.Han har helt sikkert fått disse opplysningene fra sin mor Kristine Nergård. Hun var veldig opptatt av dette med familie, noe jeg desverre ikke var den gangen.Jeg husker veldig godt at hun fortalte at Johan Falkberget og Sigrid Undset var av samme slekt, og denne forbindelsen er nå på plass og stemmer, men som tidligere nevnt tror jeg min svigerfar har blandet kortene noe.Han skriver også at Peder Quvips og hans etterkommere bygde opp en gård som med årene besto av over 30 hus, som det nå står bare 14 igjen av, som av staten er fredet og skal bevares som fortidsminne.Ellers har jeg nå både Rørosbøkene her, Skancke ätten og Släkten Skunck, Skånke/Skanke.Mitt luksusproblem nå har vært invasjon av barn, barnebarn og svigerbarn, så jeg har knapt fått åpnet en eneste side.Godt å høre at dere fortsatt har meg i tankene og prøver å hjelpe meg.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg tar med et utdrag av hva jeg fant i Rørosboka Bind 3, s. 125 under Skjevdalen nordre.`Ved åstedsretten og markegangen som ble foretatt på Paalsdalen 23/8 1710 i anledning av prosessen om Osøyvollen, førte Tørres Sigvartsen som vitne den 86 år gamle Peder Nielssen Schief, som opplyste å ha vært kølbrenner ved verket i 50 år.Navnet Skjevdalen må antas å skyldes ham. Tørres Sigvartsen synes etter bygselseddelen han la fram i retten å ha villet erobre hele strekningen på begge sidene av vassdraget, nemlig foruten en del små voller og engesletter også fiskegang og fegang fra fjell til fjære inntil Rambergsjøens ende i Nausterbekken og Håsjøstranden, men han mislyktes.Bygselseddelen gir ellers den opplysningen at der alt på dette tidspunktet var to oppsittere på Skjevdalen, nemlig Peder Schief og Pauvel Joensen Brecke.Vollen til den siste ble bygslet av PEDER ANDERSEN DALEN, som senere kjøpte KVIPSDALEN.Om Peder Schief var gift, er ukjent. En kan ikke se at han hadde etterkommere. I FT 1701 er han oppført alene. Samtidig er der kommet til et nytt navn under Dalen, nemlig Ellen Torstensen.Han var født 1670, døde 1744 og var gift med Maritte Joensdatter, født 1667, død 1743. Deres barn: 1. Peder født 1697. 2. Lars født 1698. 3. Torsten født 1700.Før 1728 brukte Ellen Torstensen også noen engsletter ved Grønloken. En må anta at han var sammen med Peder Schief på bygselbruket.I 1713 utstedte presten Jochum Angell bygselbrev på KVIPSDALEN til PEDER ANDERSEN DALEN, og senere var det bare en bruker på Skjevdalen´.Dette fører meg ikke noe nærmere årstallet 1636 som min svigerfar nevner. Det blir jo et sprang på 77 år fram til Peder Andersen får bygselbrev på Kvipsdalen i 1713.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Bare meg igjen :)Tar med dette fra Rørosboka Bind 3, s. 127.Kvipsdalen, gårdsnr. 55, bruksnr.1.`Ved FT 1701 var Dallen bebodd av Peder Hviszp, 48 år gammel. Tradisjonen vil vite at han var svensk, og alt taler for at han drev kølbrenning for Røros verk.Det er fortalt at tre kølbrennere holdt til ved Kvipsdalen, som gården senere ble kalt, nemlig Jo oppi Råen, Myrfisken og Kvipsen.Etter tilgjengelige kilder var det Peder Hviszp eller Kvips som ryddet, bebygde og innhegnet eiendommen.I 1706 utstedte Røros presten Jochum Angell bygselbrev til proviantskriver Anders Aalum på den innhegnede vollen og plassen ved Rambergsjøen som Peder Hviszp hadde ryddet og bebodd.Aalum kom ikke til å sitte med eiendommen lenge. Sogneprest Angell overdro i 17713 bygselen på sin Auflsgaard Dalen til Peder Andersen Dalen.Der fulgte med i festet noen små myrer og kåssletter ved Stormyrfjellet, Geitberget og Geitbergfloene, videre ved Svartbekken, Lortbekken og til midt på Håsjøen.Bygselmannen fikk i 1727 kjøpe eiendommen. Skjøtet ble utstedt av prosten over Dalernes prosti sogneprest i Klæbu Jens Lemvig i egenskap av skifteforvalter i magister Jochum Angells dødsbo. Kjøperen betalte 105 riksdaler for Dalen.Peder Andersen Dalen var født på Paalsdalen i 1684, sønn av Anders Pedrsen og hustru Dorethe Tronsdatter. Han levde til 1773 og var gift med Lisbet Kock, født 1679, død 1758´.Dertter følger deres barn og videre. Det nevnes Kvipsdalen - navnet ses også skrevet Qvipsdalen -Det er ikke så lett å forstå dette. Denne Peder Hvizp som nevnes her og som ryddet dette, må jo være den samme som min svigerfar nevner i brevet, som ryddet plass og satte opp over 30 hus.Men jeg får ikke denne Peder Quvips (Hviszp) til å passe inn i forhold til Anders Pedersen Dalen (Qvipsdalen) Kullbrenner (1617-1699)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.