Gå til innhold
Arkivverket

[#36817] Ole Andreas Bergh (1748-1820) født trolig i Brøttum Ringsaker, lensmann på Jaren


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

I tema 36755 Lenke søkte jeg etter opphavet til Christian Tømte Berg.Fra Ole P. Gamme fikk jeg følgende svar:Iflg. Per Jacob Desseruds gardshistorie for Ballangrud i Lunner,er Kristian Tømte Bergh født ca. 1792 i Ringsaker. Foreldrene var lensmann Ole Andreas Bergh 1748-1820 og Oline (Eline) Jonsdtr. f. ca. 1748. Desserud antyder at Bergh var født i Brøttum.Ole A. Bergh var landkræmmer på Ballangrud og lensmann fra 1804 til han døde.Sønnen Ole Olsen Bergh, f. ca. 1789, g. 24.5.1819 med Randi Marie Andersdtr. ble konstituert lensmann i Jevnaker 1820-1826.Desserud har sønnen Kristian som gift med Karen Mathea ? f. på Nes på Romerike, og i FT 1865 bor han i Fredensborgvn i Christiania og er landhandler.Carsten Schanche har vært vennlig å gjennomgå Berg gårdene i Brøttumsboka uten å finne spor etter denne Ole Andreas Berg.Er det noen som kan hjelpe meg med opphavet til Ole Andreas Bergh og kona Oline Jonsdatter?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det var en Bergh-slekt som satt på flere gårder i Odalsområdet i denne perioden. De stammer fra Søndre Berg i Nord-Odal. Jeg aner ikke om det kan være noen forbindelse til 'din' Bergh her, men det er jo ikke så langt fra Odalen til Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.