Gå til innhold
Arkivverket

[#36830] Mette Christine Rue (Ruhe) Møre & Romsdal


Gjest Bernt Haukaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Haukaas

Jeg søker etter opphavet til Mette Christine Rue (Ruhe)født ca. 1727 , gift med Ole Pedersen Honningdal , Skodje. I bygdeboka for Skodje står det ingen ting om hennes opphav, for meg høres dette litt tysk ut. Er svært takknemlig hvis noen kan hjelpe meg litt vidre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Mette Christine Rue (1729-1812) var datter av Hans Johansen Rue, birkedommar for Svanøygodset, og Ingeborg Christoffersdt Munthe. Mette og Ole Honningdal hadde minst 6 barn, m.a sonen Hans Henning Rue, som var kanselliråd, seinare justisråd i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Haukaas

Takk for raskt svar Bjørn, Mette Christine er 4. tippoldemor til kona mi, så hvis du har opplysninger om anene lengre bakover, så er jeg svært interessert idet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det Bjørn skriver her, stemmer ikke helt med boka til Sverre Munthe om etterkommerne til Ludvig Munthe. Her står at Mette Christine var datter av Hans Johansen Rue (1689-1729) og Maren Hansdatter Seehus. Hans Rue var sønn av Johan Rue (d.1696) og Ingeborg Christoffersdatter Munthe (1668-1743). Ingeborg var altså mor til Hans, - ikke kona. Hvis det da ikke er feil i Munthe-boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den boka jeg nevnte, er et foreløpig manuskript til en bok som kanskje ikke er kommet ut ennå? Jeg tror imidlertid du finner det du trenger i Sverre Munthe: 'Familien Munthe i Norge'. Det kom i 1994 og er tilgjengelig gjennom bibliotekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.