Gå til innhold
Arkivverket

[#36832] Martinus Ram, sorenskriver Nordmøre, svigerfar til Torstein Ivarsson i Aspa?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Javel? Hvordan skal det forstås: Var Reventlov en slags underordnet under Parsberg? Jeg har i hvert fall lagt merke til Parsbergs navn i lensregnskapene for denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Forklaringen er ifølge STD at 'Romsdal var et eget len som ble forlent bort til forskjellige adelsmenn.'STD oppgir en sammenhengende rekke slike 'menn' fra Fru Inger Ottesdtr. (1541-1555) til Jørgen Wind (1628-1633.) I perioden 1633-1639 var lenet lagt under Trondheim. Og etter Reventlov ble lenet igjen administrert fra Trondheimsgård.Om Oluf Parsberg heter det hos STD at Parsberg ble forlent med Trondhjem og Jemtland den 14/3 1631. 8/12 1633 fikk Parsberg også Romsdal (etter Jørgen Wind.) Men i 1639 kom altså Reventlov på banen. Parsberg selv satt som lensherre til 1642 da Fredrik Urne tok over.Alt dette ifølge Svein Tore Dahl. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Svein Arnolf (og andre): Etter en tids fravær grunnet utenlandsopphold har jeg forsøkt å lese gjennom temaet i ro og mak. Det inneholder så mange interessante og informative sidespor og avleggere at jeg har et behov for å få klarhet i to ting (FORELØPIG):1. Har du fått svar på spørsmålet du stiller i overskriften om Martinus Ram og Torstein Ivarsson?2. Er det noe annet enn navnelikhet som knytter Martinius Martiniusen Klemetsmo til Martinus Ram?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Torgeir:1) Nei - men derav alle sidesporene, for å forsøke å nøste opp konteksten rundt Martinus Rauius og evt. andre ved navn Martinus på samme tid.Noe av det første jeg forsøkte å finne svar på var hvor på Nordmøre sorenskriveren kunne ha oppholdt seg. Det er det foreløpig intet entydig svar på, men dersom han skulle være identisk med brukeren på Knutset, er han i hvert fall i geografisk nærhet til Ide og hennes datter Kirsten Martinusdatter. Dette kunne evt. styrke hypotesen om en forbindelse, men også uavhengig av om sorenskriveren oppholdt seg på Knutset, kunne den ørlille forekomsten av navnet Martinus på Nordmøre på denne tiden, tale for at det var en forbindelse mellom Kirsten og sorenskriveren. Dersom man altså antar at ikke (den tidligere) tollskriveren over Nordmøre, Ole Graversen Riiber, giftet seg med en bondeenke. Jeg synes fortsatt det ikke virker særlig trolig. Navnet Ide kan heller ikke sees å være noe vanlig bondekonenavn på denne tiden.På den annen side er det veldig mye vi ikke vet, og som kompliserer bildet: Dersom (den tidligere) sorenskriveren Martinus bodde på Knutset i 1645, var han gift. Det var også Ole Graversen Riiber. Spørsmålet er jo da om Ole Riiber var gift mer enn én gang, eller om ekteskapet med Ide var hans første. Det kompliserer også at Kirsten Martinusdatter synes å være Ides eneste datter, siden Martinus Rauius trolig hadde sønnen Martinus Klemmetsmo.Da er vi over på pkt.2)Så vidt jeg kan se ut fra informasjonen som er fremkommet over, er det bare navnelikheten som knytter Martinus Klemmetsmo til Martinus Rauius. Men i dette tilfelle er det ikke 'bare-bare', siden han i samtidige kilder sees nevnt med det som må være genitivsformen av navnet Rauius, nemlig Ravii. Hadde vi bare kjent til navnet Martinus, hadde forbindelsen vært langt svakere, skjønt også i dette tilfellet kunne man argumentere med at navnet Martinus synes like lite brukt i Orkdal på denne tid, som på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det har foreløpig kommet én nyttig ting ut av denne debatten, viktig i seg selv, synes jeg: Det er at sorenskriveren Martinus het Rauius, ikke Ram, Ramus eller Ravn, som han ellers er 'behengt' med i sekundærlitteraturen. Ikke het han Matthias, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I tiendelistene for 1635 og 1640 nevnes Nils og Nils Olsen på Knutset.Siden Martinus betalte tredjeårstake i 1646 (110), bør han ha begynt å bruke gården i 1643, alternativt rundt 1640.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kommentar til mine hypoteser i innlegg 103: I Kirkebok 2 for Tingvoll er det oppgitt følgende: 3. påskedag 1666 ble trolovet på Frei Torsten Iversen Aspen og Kirsten Mortensdtr. Kausjonistene var: Ole Graffv., Poell Knudtset og Per Boxaspen.Så Paul Knutset var med her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

En formastelig tanke med utgangspunkt i sekundærlitteraturen: Kan det tenkes at denne Martinus Ravius er alias Morten Knutsen Meland som i 1633-1641 var sorenskriver i Orkdal & Midtre Gauldal? Kan han ha flyttet til Nordmøre/Knutset som sorenskriver der i perioden 1641-1643, og senere tilbake til Orkdalen? Han var angivelig født ca. 1604 (skifte etter han i 1693; men det kan jo bety så mangt). Han var gift med Idde, nemlig datter til Hr. Jon i Orkdalen, og hadde datteren Kirsten. Denne Kirsten var gift med Ole Andersen Hoff (skifte etter han i 1683)og Torgeir Pedersen Korporal, og hadde barn med begge. Kan denne Kirsten Mortensdatter Meland før dette ha vært gift med Torstein Ivarson Aspen?Det skal ellers nevnes at en Arn Torsteinsen hadde Meland på Geitastranda fra 1680-1715. Kan det tenkes at denne Arn hadde forbindelser til Kirsten og Aspen?Dette er en luftig hypotese, men forhåpentligvis er det noen som har tilgang til primærkilder som gjør at den kan tetes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Om sorenskriveren Martinus flyttet mellom Nordmøre og Orkdalen skal jeg ikke si sikkert, men jeg kan i hvert fall avkrefte her og nå at Kirsten g.m. Ole Andersen Hoff (skifte 1683) kunne være identisk med Kirsten som var gift med Torstein Ivarsson i Aspa: Han døde nemlig ikke før i 1688, og noe senere (omkr. 1695) giftet Kirsten seg med Bård Andersen, nevnt på Aspa i 1701, men i 1702 er Kirsten enke på nytt. Hun levde fortsatt i 1712 på Aspa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Takk for rask avklaring! Jeg må likevel ha en ekstrarunde omkring disse problemstillingene.Når jeg funderer på navnet Ravius, er neste formastelige tanke: Kan det ha sammenheng med topografiske forhold i Orkdalen?Var dette en Morten Gjøl som på Nordmøre ble Martinus Ravius? Gjøl, gil, kløft, revne=ravine på latin, og Ravius/Ravii=fra Gjøl?For meg gir dette to assosiasjoner: 1)Morten Knutsen Meland kom fra Meland som ligger nederst i Skjenald-dalen vis-a-vis Gjølme. 2)I det store Fandrem-Aunemo-Øyan-Kleivan sameiet finnes også plassen Gjøl. Jeg er litt usikker her jeg sitter, men var ikke Klemmetsmo også en del av dette? Martinus Ravii=Martinus Klemmetsmo!Jeg aksepterer selvsagt opplysningene/avklaringen om at Kirsten gift med Torstein Ivarson ikke kan være Kirsten gift Hoff. Men flere muligheter dukker opp: Kan Martinus Ravius/Meland ha hatt to døtre ved navn Kirsten?Når jeg nå først tenker høyt, ønsker jeg å ta med enda en formastelig tanke: I skiftet etter Torstein Ivarson Aspen (Kilde: Aspa-seminaret) er det nevnt at han blant flere hadde to barn/døtre ved navn Ane. Kan det i stedet foreligge én Ane Torsteinsdatter, og én Arnt Torsteinsen som pga slektskap havnet på Meland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvordan ravine bøyes på latin, må latinekspertene her i forumet svare på, men jeg tror ikke det er ravius/rauius/ravii/rauii.De to døtrene Ane på skiftet etter Torstein Ivarsson Aspa er riktig: Den eldste giftet seg med Elling Andersen Gjøa på Smøla, og den yngste (min ane, forresten) giftet seg med Erik Olsen Kvisvik i Straumsnes (Tingvoll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er lite, som står i Smølaboka. Jeg får ikke inntrykk av at det vites hvilke barn Elling Andersen eventuelt hadde. Det er merkelig så anonym Elling Andersen Gjøa ser ut til å være. Kanskje han hadde lite etterslekt, som har satt spor etter seg?Min interesse i Elling Andersen er at han fra mitt synspunkt fortsatt er en mulig kandidat, som far til Mildri Ellingsdatter Hommelstad i Surnadal.Det hadde vært litt moro om det hadde vært en forbindelse til Aspa slekta via slekta på Hommelstad og Surnadalen. Jeg har vel egentlig ikke noen stor tro på det, men vil gjerne eliminere han ut av letingen.Jeg har lenge tenkt å bruke tid på denne Mildri Ellingsdatter på Statsarkivet, men det kommer alltid noe i veien slik at jeg blir stort sett sittende med gamle notater. Det er ellers også god mulighet for at Elling-navnet stammer fra Rindal.Dette ble vel en avsporing fra temaet så jeg henviser bare videre til tema 37211 for eventuelt andre interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen

For å komme tilbake til sorenskriveren, er det vel ingen her som har nevnt eller har henvist til Eilert Hagerup Kempe og Hans Grøn Bulls Nordmørsbeskrivelse. Kåre Hasselberg har transkribert deler av manuskriptet i årgangene 1995, 96 og 97 i Nordmøre Historielags årsskrift.I 1996-årgangen har Hasselberg bl.a. transkribert listene over sorenskrivere, og i Nordmørsbeskrivelsen står det dette om ham:'Morten Ravn eller Martinus Ravius 1641-44, en goed Jorddyrker paa Knudsæt.'Både Kempe og Bull bodde senere på Knutset. Kempe døde der i 1771 og Hans Grøn Bull bodde på Knutset 1784-1891. Da har vi vel fått en mer pålitelig kilde, selv om den heller ikke er samtidig, for at Martinus på Knutset var den samme som sorenskriveren. :-) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Beklager, Finn. Jeg bladde vel forbi dette da jeg sjekket for å se om det hadde blitt nevnt før. Eller jeg stoppet før jeg kom så langt? Du har jo nevnt det i innlegg #115 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.