Gå til innhold
Arkivverket

[#36836] Ole Kristian Johnsen, f. ca 1829 i Tjøtta prestegjeld


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

Hei Hanne LineOle Christian ble født 27/6-1835 av foreldre John Olsen, Offersøe og enke Ane Maria Christensdatter. Som du ser så er det noe avvik på alderen iflg. folketellingene.Ref. kirkebok 830a10-side 17 Han ble gift 25/12-1859 med Elen Johanna Hansdatter fra Almaas. Hennes far oppgis å være Hans Chr. Hansen, AlmaasSvein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Svein.Det sto skrevet om Ole Kristian Johnsen i bygdeboka for Vevelstad, men ikke hvor han kom fra. Elen Hansdatters aner har jeg mer oversikt over.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holdt på med disse for noen i 2003, og jeg har litt mer:Ole Christian Johnsen ble som Svein skriver født 27.06.1835, og døpt 20.09.1835. Hans foreldre car John Olsen Offersøe og enke Ane Maria Christiansdatter. Ole Christian ble konfirmert den 29.06.1851(ministralbok for Alstahaug 1831-1854 på mikrofilm NT-74). Her har jeg også sett en annen kirkebok hvor det sto at han da oppholdt seg i Hamnes. Fødested var Offersøen. Ole ble gift med Elen Johanna Hansdatter i julen 1859. Hans far var Jon Olsen Offersøen, og hennes far var Hans Christian Hansen Almaas.John Olsen og Ane Maria Christiansdatter ble gift den 15.11.1835 i en kirkebok og den 19.11.1835 i den andre. Her er det oppgitt at Jon Olsens far var Ole Pedersen , og at han var fra Verdal i Nord-Trøndelag. Dessverre sto det bare Christian på hennes far, og jeg fant ikke mer på anene til Ane Maria Christiansdatter den gangen. Jon Olsen er ført under 'innflyttede' i 1835, og det er da oppgitt at han kom fra Verdal, men han må vel ha kommet litt før siden sønnen Ole Christian ble født 27.06.1835. Det hendte at innflyttinger ble ført en stund etter selve innflyttinge. Det er iallefall oppgitt at han skulle eller var i tjeneste, og at han oppholdt seg i Offersøen.Ane Maria Christiansdatter var gift 1 eller flere ganger tidligere, og jeg er ikke helt sikker på om det er henne som er mor til dette barnet:-Peder født 20.01.1815, og døpt 10.03.1825. Foreldre var Nils Nilsen Seløen og Ane Christiansdatter. Seløen er i nærheten av Herøy. Jeg fant ikke disse som gift.Ane Maria Christiansdatter og ungkarl Christian Sivertsen Offersøe ble gift 6.søndag etter trefoldighet 1827. Han var 24 år og hun 30 år. Disse ble gift i Herøy kirke. Så Ane Maria ble altså født ca 1797. Har disse barna på dem:-Cerine født 29.08.1827, og døpt 14.søndag i |817 i Tjøtta kirke(det skal sikkert være 14.søndag etter trefoldighet?).-Nicoline Christine født eller døpt den 16.10.1830. Hun var hjemmedøpt, og i 2003 trodde jeg at det skulle stå at hun var hjemmedøpt av Erik Andersen Offersøe.-Christence Maria født 27.05.1833, og døpt 2.søndag etter trefoldighet 1833 på Tjøtta.I forbindelse med dåpen var det oppgitt at faren Christian Sivertsen var avdød, og at han døde den 06.02.1833. Noe om Lofoten er også nevnt, så han døde nok i forbindelse med Lofotfisket. han var 28 år da han døde, og husmann i Offersøe.Har prøvd å gått videre på Ane Maria Christiansdatter i 2003, men ikke funnet noe sikkert videre i folketellingen 1801. Det nærmeste jeg kom var en Ane Margrethe Christiansdatter som var 9 år ved folketellingen 1801. Har også funnet denne som døpt Sexagesima 1793, med foreldre Christian Borch Pedersen Schavaag, og Anna Johanna Andersdatter. Ved folketellingen 1801 var han 42 årog het Christian Peersen, og Anna var da 37 år. De bodde da i Aackerøy i Herøy. Det er jo ikke sikkert at jeg har funnet riktig Ane her, og hun skulle jo være født i 1797 og ikke i 1793. Det stemmer jo heller ikke helt på navnet.John i Verdalen har jeg ikke fått gjort noe på. Jeg har mye av bygdebøker o.a. for steder rundt Verdal, men ikke akkurat for Verda. Der er det sikkert mulig å komme videre.Jeg skulle gjerne visst mer om disse jeg også, for da er det nok en som jeg forsket for i 2003 som ville bli glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Anne Lise.Så artig at du har forsket på dette tidligere, selv om det var på vegne av noen andre. Den personen er da kanskje i slekt med meg ettersom jeg er etterkommer av Ole Christian og Elen Johanna gjennom deres sønn Johan Olsen.Har du noen opplysninger på hvor Ane Maria kom fra?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

På FS VRI finner jeg følgende Jon/Johannes Olsen på batcnr C427052 (1781-1816) for Verdal som kanskje er mulige kandidater:Joen Birth: 29 Apr 1813 Christening: 27 May 1813 Death: 17 May 1896 Father: Ole PEDERSEN Mother: Martha JOENSDRJohannes Birth: 22 Jun 1799 Christening: 30 Jun 1799 Father: Ole PEDERSEN Mother: Berethe IWERSDRJohannis Birth: 02 Nov 1792 Christening: 11 Nov 1792 Father: Ole PEDERSENJoen Birth: 24 Feb 1804 Christening: 04 Mar 1804 Father: Ole PEDERSEN Mother: Kierstie LARSDRAnne Lise: Har du fødselsår på Jon Olsen?Når jeg får tid, så skal jeg lage et nytt tema med Jon Olsen fra Verdal.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har dessverre ikke mer enn det jeg har her, og det er mulig at alderen til Jon ved giftermålet var utvisket i kirkeboka. Ane Marie Christiansdatter slet jeg lenge med å prøve å finne ut av, men fant ikke noe som jeg kunne være sikker på. Det kan stå noe ved hennes første giftermål, men kirkebøkene for Alstahaug ca 1802-1819 er ikke helt enkle å lese. Særlig er perioden 1802-1814 nesten utvisket, men det er vel sannsynlig at hun ble gift mellom 1814 og 1825. Jeg fant vel ikke noe giftermål for perioden 1820-25 heller i 2003. Så jeg vet ikke helt hvordan en skal komme videre på henne, men hvis jeg kommer på noe skal du få beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jeg ikke svarte på alt her, og jeg er ikke i slekt med han jeg forsket for her i 2003. Jeg er uføretrygdet og enslig, og pleier av og til å ta på meg oppdrag for andre med å se i de kirkebøker, bygdebøker, skifter osv som er her på biblioteket i Sandnessjøen. Jeg slår selvfølgelig også opp i bygdebøker o.a som jeg selv har for Helgeland, Trøndelag og Hallingdal. Jeg kan greie å gå ca 2-3 dager i uka på biblioteket på det meste, men siden jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke tåler stress kan jeg ikke overdrive dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har leita i folketellingene på nett.Fant Ane Maria Christiansdatter i FT1865 hos sin datter Christence på Hamnes. Alder er her oppgitt til 76 år, dvs f ca 1789, og Vefsn er oppgitt som fødested. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61820&gardpostnr=12&personpostnr=82#nedre>LenkeDen eneste Ane Marie Christiansdatter jeg finner i Vefsn for FT1801 er denne på Hellfjell som er oppgitt å være 7 år i 1801, dvs født ca 1794 med foreldrene Christian Michelsen og Lisabet Ingebrigtsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig du har rett i det du sier. Kan ikke huske om jeg fant henne på folketellingen 1865 og kanskje mente at hun var for gammel til å være den samme som var 30 år i 1827(født ca 1797). Det er jo tross alt 8 år forskjell fra et fødselsår som jo blir ca 1789 ut fra folketellingen 1865. Nå har jo din ane en datter som heter Christense Christiansdatter, så det kan godt være at du har funnet den rette. Det er jo ikke sikkert jeg fant henne om jeg prøvde å søke i folketellinger på internett, og det er ikke sikkert jeg kom på å se i folketellingen i bokform for Vefsn som biblioteket har. Jeg hadde iallefall for tynt grunnlag til å gå videre med henne den gangen. Også hun som ble født i Herøy ble jo født noen år før 1797. Håper det er noen andre som kan gi endelig svar her. Siden jeg skal på biblioteket i morgen kan jeg ta en kikk på skiftene for Vefsn 1780-1810 og se om jeg finner noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den eneste Christian Michelsen i FT1801 for Vefsn er den på Hellfjell.Finner bare en Christian Michelsen i FS IGI batch C427642. Han er døpt 7. juni 1761 i Vefsn. Far er Mikkel Andersen.I FT1769 finner jeg bare en Christian Michelsen. På Haukland med far Michel Andersen. Lenke- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Finner ikke Ana Maria i 'Skifter for Vefsn 1780-1810' av Svein Edvardsen. Finner skiftet til Lisabet Ingebrigtsdatters første mann, Peder Johannesen, på Hellfjell i 1793.Finner skifte etter Christian Michelsens farbror, Joen Andersen, på Haukland i 1797. Ettersom Christians far, Michel Andersen, er død, er hans barn oppført. Deriblandt Christian Michelsen på Ytre Hellfjell.Skifte på Sletta, Vefsn, i 1784 etter Christians halvbror Clemet Michelsen, er Christian 21 år. Gundborg Andersdatter er ikke Christians mor, men det var ikke sannlig heller da hun bare var 25 år i 1769.I skifte på Søfting, Vefsn, i 1794 etter Christians farbror Hans Andersen, er Christian gift og bosatt på Hellfjell.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.