Gå til innhold
Arkivverket

[#36839] Tynset, Kari Estensdatter og Jon Nilsen med flere


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I 1801-tellingen for Tynset:Kari Estensdatter født 1728 - 1809 oppgitt å være 73 år og enke i 1801. Hun skal ha vært gift med Jon Nilsen 1726 - 1784. I husstanden er ellers Niels Jonsen og True Brynjulsdatter med barn.LenkeKari og Jon skal også ha en sønn Peder 1762 - 1837 gift med Ingrid Pedersdatter 1763 - 1817 med foreldre Peder Toresen 1744 - ? og Berit Pedersdatter 1746 - 1789. Lurer på om dette stemmer, har de en datter Ingrid? Kan noen hjelpe meg med gårdsnavn for Kari og Jon og Peder og Berit?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Familienummer 306 skulle ligge i Tylldalen sokn i Tynset prestegjeld.Mulig Jon Nilsen er den samme som Jon Nilsen Øverby i Tylldalen, som jeg har notert opp som verge i et skifte i 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Hei, Tylldalen her!I flg. Tylldalen Brydalen Bygdebok:Kari E. og Jon N. er brukere på garden Utistu Øverby Sønn Peder f. 1762Peder T. f. 1741, og Berit P.f. 1739 er brukere på Oppistu Øverby. Datter Ingrid f. 1763Dette stemmer bra, men med et avvik på fødselsåra for Ingrids foreldre. Kan det ha forekommet tolkningsfeiler?Andre kilder: Peder Jonsen og Ingrid Pedersd. skal ha giftet seg i Tylldalen 18.10.1791.Og no bærer det vel til Senja i Troms? Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for svar på min etterlysning. Da er det håp om å finne mer i bygdeboken for Tylldalen. Finner vel forfatteren på nettet.Det er gårds- og stedsnavn jeg trenger for å komme videre med aner bakover. Ingrid og Peder har etterkommere på Senja, men jeg vet ikke når de dro nordover.Tror at i alle fall de eldste barna er født på deres hjemsted. Men dette er det lett å finne ut av tror jeg. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Forfatter: Bjarne Grandum. Boka kom ut i 1997Utistu s. 316, Oppistu s. 308.Her er Peder med fam i 1801:LenkeEldstebarnet Kari/Karn/Karen skal være f. i Tylldalen. De andre i Troms.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ennå en gang takk, Tore. Jeg har funnet bygdebok for Tylldalen den samme som du nevner. Det er også den fra 1957 av Eggen. Trenger jeg begge eller er den nyeste boken en oppdatering av Eggens?Fant et kart over området [url="http://www.miljolare.no/data/ut/omrade/?o_id=2221>http://www.miljolare.no/data/ut/omrade/?o_id=2221 Er du så kjent i området at du kan si hvor de nevnte to gårder ligger?Dessuten Bøyesen slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

For å ta bygdeboka først: Du finner vel neppe noe i Eggens bok som ikke er kommet med i 1997-utgaven, i alle fall når det gjelder slektsregistreinger. Men det er en god del kulturstoff som du finner bare i den gamle, dersom det er av interesse.Jeg er født, oppvokst og har hatt mitt yrkesaktive liv på Oppistu Øverby, så der er jeg vel bedre kjent enn noen andre nolevende---.Det var (minst) 5-6 Øverbygarder i ei klynge oppe i lia, på vestsida i dalen, der Y-en i Øverby på kartet er. Veien som du ser på kartet går gjennom gardsplassen i Oppistu`n (rau strek). Utistugarden eksisterer ikke lenger, den er delt mellom de andre Øverbygardene.Hokstadgarden som Ann-Carin har i slektsregisteret sitt, ligger også på vestsida av dalen, der H-en i Hokstad står på kartet.Forresten, takk for tips om kartet.Sida til Ann.Carin skal jeg studere godt- der var det mange kjendte namn.Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Peder og Inger fikk disse barna etter at de kom til Tranøy. Hentet fra FSBERITH MARIA PEDERSEN Christening: 19 JUN 1797 Tranoy, Troms, NorwayParents: Father: PEDER JOHNSEN JOHANNE PEDERSEN Birth: 21 JUL 1800 Christening: 03 AUG 1800 Tranoy, Troms, NorwayParents: Father: PEDER JONSEN Mother: INGERPEDER PEDERSEN Birth: 13 FEB 1804 Christening: 1804 Tranoy, Troms, NorwayFather: PEDER JOHNSEN Mother: INGER PEDERSDR ANNE REBBEKKA PEDERSEN Birth: 19 SEP 1806 Christening: 23 NOV 1806 Tranoy, Troms,NorwayParents: Father: PEDER JOHNSEN Mother: INGER PEDERSDRGården de bor på i 1801 kalles i FT for Storslætten. Det korrekte navnet skal være Storslottet, som senere fikk navnet Solli. Dette er mi hjembygd.Jeg lurer på om ikke dette er eldstedatteren Karen Pedersdtr. i 1865.[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1931&kenr=005&bnr=0003&lnr=00>Lenke Mannen som hun er gift med, Ole Andreassen kom fra gården Vaagen i Lenvik som ikke ligger langt fra Solli. De har sannsynligvis giftet seg i Tranøy for jeg finner ingen vielse i Lenvik. Første barnet jeg finner i Lenvik er født 1823. Der står nevnt en fadder; Johanna Pedersdtr som jo en av Karens søstre het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Tore. Takk for fine opplysninge nå har jeg noen holdepunkter for videre søk i bygdeboken fra Tylldal. Når det gjelder Bøyesen-slekt, så var dette et tips jeg fikk. Kan ikke si at jeg finner noe om dem som jeg er interessert i, men skal likevel gå nøye gjennom siden jeg har fått gårdsnavn fra deg. Uten dem er man jo hjelpeløs. Til Oddrun. Takk skal du ha. Dette ser ut til å være riktig. Jeg har gamle notater med Karen Pederedatter og Ole Martinus Andreassen, videre at Karens foreldre var fra Tynset. Ole Martinus' forfedere skal komme fra Tranøy og Russevåg står det i papirene, men jeg er ikke kommet så langt at jeg har undersøkt dette nærmere. Jeg har ingen kunnskap om Tranøy og forholdene der annet enn det jeg kan finne på nettet. Takker hjertligst for opplysningene om Storsletten/Storslottet (merkelig navn forresten) og lenkene, det er dette folket jeg prøver å skaffe opplysninger om.Som Tore skriver er nok Karen født på foreldrenes hjemsted. Setter pris på opplysningene om Karens søsken og fadderne.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Da var det altså rett Karen jeg hadde ja. Ole er det lett å finne opplysninger om :) To av hans søstre, Christianne og Johanne er mine tipp-tippoldemødre. Og da kommer jeg på at dette kunne jeg jo enkelt ha funnet ut for lenge siden. Her finner du mye om både Ole og Karens familie http://jarlegpe.net/d0018/g0000172.html#I20357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Fant et notat jeg hadde om at Peder og Inger kom til Solli i 1796. Kanskje du kan finne de som utflyttet fra Tynset? På samme gård i 1801 bodde Otte Ingebrigtsen og Marit Bersvendsdtr med barna Karen/Kari,Ingebrigt og Catrine. De var også fra Tylldal så trolig kjente de hverandre fra før av.Fra kirkeboken til Tylldalen kirke, Tynset prestegjeld 1.Juli 1793: Ungkarl Otter Ingebreths. Olsberg og pige Marith Bersvedsd. ibid. Caut. Esten Thores. Præstegaarden og Rasmus Anstens.af Olsberg.Karen/Kari var døpt i Tylldalen 15/12 1793.Otte og Marit kom til Solli 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Oddrun. Da er det bare å slå fast at vi har felles aner. I farten kan jeg ikke si hvilken tip det dreier seg om. Jeg har fått en mengde notater som må ordnes før jeg kommer så langt. Tippene kan jeg eventuelt komme tilbake til senere. Mens jeg skriver kommer ditt innlegg 11 inn. Takker for alle opplysninger du har. Skal se gjennom en mengde ark, som ikke er nummerert og derfor er dette et helt puslespill for meg. Jeg begynte å bla forrige helg og da så det kaotisk ut. Prøvde å få overskt for et par år tilbake, men la det bort. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Her er et kart som viser både hvor Øverby og Olsberg ligger. Det var nok ikke en tilfeldighet at Peder og Otte havnet på samme sted nei. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg vil tro at disse to familiene kan være i slekt. Peder Jonsens mor heter jo Kari Estensdatter og i papirene som flyter omkring på bordet her tyder jeg det slik at Karis far heter Esten Toresen 1700 - 1745, gift med Marit Embretsdtr. Med oppkallingstradisjonene som hersket dengang er det svært sannsynlig med slektskap - det lar seg nok finne ut også. Dette ble jo rent spennende. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Når man graver langt bak i hjernebarken kommer det for meg at jeg har vært borti denne Karen Pedersdtr i en annen sammenheng. For mange år siden hjalp jeg noen i Usa å skaffe opplysninger om sin norske slekt. Blant annet ei Inger Andrea Andreasdtr. Dette var en datter som Karen fikk i 1820 med en Andreas Tiller. De ble aldri gift, så Karen og Ole må ha giftet seg mellom 1820 og 1823. Her er en link til Inger Andreas konfirmasjon Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I etterslekten til noen av disse som vi diskuterer, er det mange som er reist til USA. Jeg har en god del navn. Husker du hvem dette var, så kan jeg se gjennom listen min. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Glemte å si at denne Inger Andrea helt sikkert ikke er nevnt i det som jeg har, så dette var en ny opplysning. Men det er jo gammelt nytt at barn utefor ekteskap ikke ble nevnt og det er stor synd, jeg ville si skam også.Tidene har heldigvis forandret seg. Vet du mer om Inger Andrea?Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner notat der det står:'I 1812 fikk Ole Martinus utbetalt den innestående arven i følge skifteprotokoll 20 riksdaler 4 ort og 2/10 skilling, I 1814 stod han til konfirmasjon i Lenvik gamle kirke, Karen Pedersdatter som skulle bli hans kone var konfirmant allerede i 1809. Da var hun i tjeneste hos handelsmann Møller på Gibostad. Disse to bodde da henholdsvis i Nordre Russevåg og i Tranøy. Da Karens mor Ingrid Pedersdatter dør i 1817, ser det ut til at Karens far Peder våkner til liv og i 1821 får han nyryddningsseddel på plassen Skaaråsen i Lenvik ikke langt fra Gibostad like ved Grasmyrvannet I 1822 gifter Karen og Ole Martinus seg. Fra 1823 til 1835 kommer det 8 barn til verden.Da første barnet blir født bor de i Kårvik. Barn nr to bor de i Vågan, Nordre Russevåg og fra 1826 er Skaaråsen deres bosted, men Peder betegnes som inderst, han eier hverken jord eller hus. Alle de neste barna, fem i tallet blir født i Skaaråsen'.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner ingen Albert Martin blant de navnene jeg har. Det er Karen og Ole Martinus' eldste sønn Andreas f 1824 som reiser med familien til USA i 1880.Han er da enkemann. Han dør der i 1903 i Stoughton, Wisconsin. Andreas' eldste datter Jørgine Marie dro også til USA ti år før faren. Det er mange etterkommere etter henne og mannen Jakob Andreas Andersen. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker så mye Tore for lenken. Jeg vet at jeg fant noe lignende på nettet for et par år siden da jeg prøvde å finne system i notatene som jeg har fått fra en annen i slekten. Men jeg fant det ikke igjen nå. Her er nesten alt jeg trenger for å skape system av kaos.Nå lurer jeg på om du bor på denne plassen der Ingrid og Peder har sine forfedre. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Albert Martin Olsens f.1877 far var Ole Edvard Hansen f.1845 og Ingeborg Jørgensdtr f 1844. Ole Edvard er sønn av Hans Tøllefsen f.1817 og INGER ANDREA ANDREASDTR f.1820 , så der var sammenhengen ja. Ingeborg var søskenbarn med min oldefar så disse amerikanerene blir også i slekt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Svar til Inger på spørsmål i innlegg(9) Du finner nok litt om forfedrende ved søk på Bøyesen-slekt. (Hokstad og Øverby). S. 129 og 308 i bygdeboka.(22) Jeg flyttet frå garden da jeg overdro den til en yngre bror for ca 15 år siden.Svar til Oddrun, innlegg(11) Jeg har ikke noe sikre opplysninger om når de reiste nordover. Kjerkebok-søk har jeg drevet lite med, dessverre. Det eneste jeg finner i bygdeboka om de to er fødselsår.Inger Jeg har trukket den konklusjon at du er etterkommer etter Peder og Ingrid. I såfall er vi litt i slekt. Jeg har to forfedre som begge var farbror til Ingrid Pedersd. f. 1763; Embret Toresen, f. 1747 og Jon Toresen f. 1752. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.