Gå til innhold
Arkivverket

[#36843] Besynderlig symbol i soldatrulle 1661


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

I en kompanirulle fra 1661 har jeg kommet over at det er tegnet inn et symbol som sikkert skal være en galge ved noen navn. Vet noen med sikkerthet hva dette betyr. Jeg har lest at hvis noen deserterte soldater ikke ble pågrepet, ble navnet deres hengt opp på galgen. Kan det da bety at de har desertert, og ville bli hengt hvis de blir pågrepet ?Hilsen Stein

bilete0534.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er galger og betyr hengning. Personer dømt for desertering kunne benådes hvis de sa seg villige til å dra til fronten igjen - ihvertfall har jeg sett slike galger i avdelingsruller fra Gyldenløvefeiden 1676-79, der det er tegnet galger pga desertering, men der de har blitt benådet etterpå og reist til fronten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk for raskt svar.Jeg har også sett at noen som var ført som 'bortrømbte', senere dukket opp igjen i ruller, som jeg syntes var rart hvis de var dødsdømte, men du forklarer jo her hvorfor.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.