Gå til innhold
Arkivverket

[#36853] Fra Hallingdal til Estherville i Iowa


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg prøver å hjelpe en bekjent med å finne slekt i USA, men det er ikke lett, så jeg prøver her. Personene det gjelder er1. HALVOR BJØRNSEN, født 12. desember 1859 på gården Stupa i Rukkedalen, Nesbyen i Hallingdal. Han emigrerte fra Oslo med ”Rollo” 25. mai 1888. Han var Arbeider, 28 år. Bosted er der skrevet som Næs Hall., og han skulle til Estherville i Iowa (Emmet County). Halvor var sønn av Bjørn Halvorsen, født 18. august 1831, og Mette Olsdatter, født 19. februar 1837, begge født i Nes i Hallingdal.Halvors nevø,2. OLE HANSEN, født 16. juli 1890, kom til Ellis Island 24. september 1909 med et skip fra Liverpool. (Jeg har ikke klart å finne når han reiste herifra). Ole oppga at han skulle besøke onkelen Halvor Bjørnsen i Estherville, Iowa (jeg mener det står Halvor Olsen, men det er altså feil!). Ole var (uekte) sønn av Ragnhild Bjørnsdatter Stupa (Halvors eldste søster), født 29. mars 1858, og Hans Eriksen Olsenbråten, født 17. april 1867.Ble Halvor og Ole boende i Estherville? Familien her hjemme har ingen opplysninger om disse to, og vil gjerne vite om de stiftet familie og fikk etterkommere. Håper noen med tilgang til Census 1900, 1910 og videre kan hjelpe.Vennlig hilsen Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Emmet county i 1900 finner jeg en eneste mann født i Norge i årene 1856 - 1860 med fornavn som begynner på Hal.....Og det er blacksmith (smed) Halvor Bergeson som bor i Estherville - han er f. i Norge i sept. 1858 - 41 år - gift - vært gift i null år. Vært i USA i 14 år. Innvandret i 188? - er naturalisert.Kona er Lena Le Bergeson - f. i Iowa av norske foreldre i sept. 1877 - gift - vært gift i null år. Hun har født null barn.Datter er Clara S. Bergeson - 17 år - født i Norge i Nov. 1882 - vært 14 år i USA - innvandret 188?.Hmmmmmm. . . . dette passa jo ikke sååååå bra - - men det er ikke helt uvanlig med unøyaktigheter. Tolker innførselen dithen at Clara er Halvor sin datter og at han nylig er gjengift med Lena Le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Flott å finne at Ole reiste fra Bergen!! Og jeg ser jo der at han reiste sammen med en onkel, som het Halvor OLSEN! Hm.. Han er altså 70 år og bor også i Estherville. Ved ankomsten til Ellis Island 24. sept. oppgir han som nærmeste pårørende hjemme broren Nils O. Dybedok, Næs i Hallingdal. Det ser ut som denne Halvor er enkemann.Halvor Bjørnsen - ikke utenkelig at han kalte seg Bergeson kanskje? Men fødselsdatoen stemmer jo ikke helt da. Spennende om vi klarer å finne ut mer her. Takk til dere begge så langt!! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg har ikke vært i kontakt med familien enda, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det her er snakk om to onkler av Ole Hansen som begge heter Halvor – Halvor Bjørnsen og Halvor Olsen. I 1880 finner jeg en Halvor Olson, 41 år, i Marion, Clayton, Iowa, og dessuten en Halver Olsen, 43 år, i Emmet, Emmet, Iowa. Er det en av disse tro? Ved å finne frem til den riktige Halvor Olsen blir det kanskje lettere å finne de andre?? På oversikten fra den norske kirkegården finner jeg Halver Olsen, født 1838, død 1924, og Agnetha Olsen, født 1842, død 1902. Dette passer jo med at Halvor var enkemann da han var hjemme en tur i 1909.Men hvor ble det av den andre Halvor (Bjørnsen)? Kom han til Boston i 1888 slik at det er mer å hente om ham der?Og hvor tok Ole Hansen veien? Ble han ikke i Estherville så han er med i tellingen i 1910? Halvor Olsen bør jo finnes der? Også i 1920?Kan noen av de ha tatt Stupa-navnet tro? Finner noen med det navnet på SSDI, men vet jo ikke hvem de er etterkommere av. Får kanskje vente til jeg har vært i kontakt med familien igjen. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ole Hanson finner jeg registrert i 'WW1 Draft Registration Cards 1917 - 1918.'Født i Hallingdal den 16. juli 1890.'Alien - Laborer - Not at present employed - single.' Hjemmeadresse: 'Liberty Hotel, Duluth, Minnesota.'Ole er liten og tynn med blå øyne og mørkebrunt hår. Registreringen er datert den 4. juni 1917.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Ole Hanson registret i forbindelse med mobiliseringen til 1. verdenskrig. Ole Hanson, bosatt: Liberty Hotel, Duluth, Minnesota, født i Hallingdall, Norway, 16. juli 1890, Han er ikke naturalisert, ugift, arbeider, for tiden arbeidsløs, slank, kortvokst, blåøyd, mørkeblond. Han har selv signert 6/4/1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er BRENNSIKKER på at Halvor Bjørnsen Stupa f. 26. des 1859 - sønn av Bjørn Halvorsen Sletten og Mette Olsdatter Dybedokk virkelig emigrerte fra Kristiania 25. mai 1888?Grunnen til at jeg spør slik, er at noen på Genealogy.com oppgir at denne Halvor døde i Nes 9. mai 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - jeg vet det - men er du brennsikker på at den Halvar Bjørnsen som ble født i desember 1859 faktisk reiste til Amerika? Du er brennsikker på at han ikke døde ung i Norge? Du har kilder som sier at sønnen til Bjørn Halvorsen Sletten og Mette Olsdatter Dybedokk virkelig emigrete i 1888?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg må nok vente til over helgen før jeg kan få nærmere opplysninger fra familien her. Men ved å finne ankomsten (Boston?) til han som reiste i 1888, kunne vi kanskje få vite mer? Få avkreftet/bekreftet at dette er personen som familien søker?Og når det gjelder Ole Hanson ser det ut som vi må bevege oss fra Iowa til Duluth i Minnesota? Liberty Hotel høres mest ut som et midlertidig oppholdssted da, eller? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Nå har jeg hatt kontakt med familien som søker etter opplysninger, men det var ikke så mye nytt jeg fikk. Ikke så godt dokumentert akkurat, men ”uttalelsene fra de gamle i slekta har hele tiden vært at alle 3 dro til Amerika”!Jeg oppsummerer litt:HALVOR BJØRNSEN, født 12. desember 1859, dro helt klart (iflg. familien) til Estherville i Iowa i 1888 for å besøke sin onkel Halvor Olsen Dybedokk. Det ser ut som det er mye bruk av like navn i noen av disse barneflokkene, så når det tidligere i temaet her er antydet at Halvor Bjørnsen døde i Nes 9. mai 1875, så lurer jeg på om det kan ha vært en bror med samme navn??HALVOR OLSEN DYBEDOKK, født 6. oktober 1839 (iflg. Family Search), dro til Estherville allerede i 1861. (Denne Halvor hadde en yngre bror med samme navn, født 9. januar 1831. Familien vet ikke hvor det ble av ham, men han dro helt klart ikke til USA. Jeg ser at det er to i ”passende” alder bosatt i Nes i 1865, men vet ikke om det er noen av dem). Denne Halvor var bror til Mette Olsdatter Dybedokk, som var mor til Halvor Bjørnsen. Halvor Olsen Dybedokk var på besøk fra USA i 1909. Han reiste tilbake igjen fra Bergen 14. september 1909 og ankom Ellis Island 24. september. Som nærmeste pårørende i Norge oppga han broren Nils O. Dybedokk. Jeg vil anta at det er to av sønnene til denne Nils som også emigrerte. Ole Nils. Dybedok, født 14. juni 1885, reiste fra Oslo 17. mai 1907, og han ankom Ellis Island 28. mai. Han skulle til broren, som forøvrig også hadde betalt billetten hans, og broren var Mr. Fred (jeg tror det står det...) Nilsen, bosatt i Ulen, Clay County i Minnesota. Men tilbake til denne Halvor. Kan det være ham jeg fant med familie i Emmet i Iowa i 1880? Gift med Agnes, og med barna Otto, Annie, Bertha og Alfred.Sammen med Halvor i 1909 reiste OLE HANSEN, født 16. juli 1890. Han var uekte sønn til Halvor Olsen Dybedokks søsterdatter Ragnhild. Ole ankom Ellis Island 24. september 1909. Og han skulle altså besøke onkel Halvor Olsen Dybedokk i Estherville. Tidligere i temaet har det fremkommet at Ole i 1917 hadde adresse Liberty Hotel, Duluth i Minnesota.Familien her hjemme ønsker å finne ut mer om disse tre, og særlig om det er etterkommere i dag. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1900 - finner jeg i Emmet township - i Emmet county i Iowa.Halvor Oleson f. oct. 1839 - 60 år - gift - vært gift i 29 år - født i Norge - invandret 1861 - vært i USA i 39 år - naturalisert farmer.Agnette - Kone - født sept. 1842 - 57 år - gift - vært gift i 29 år - har født 5 barn som er i live - født i Norge - innvandet i 1866 - vært i USA 34 år.Otto N. - sønn - f. aug 1872 - 21 år - født i Iowa - ugift.Sophia - datter - født januar 1882 - 18 år - født i Iowa - ugift.Annie? - datter - født juli 1889 - 10 år - født i S. Dakota - ugidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av Halvor og Annetes barn var Anna - 1873-1967. Hun kan du lese litt om her: http://www.rootsweb.com/~iaemmet/bioop.htm#OLSON,%20O.%20C.OLSON, Carl H.Prominent among the energetic, farsighted and successful business men of Estherville is numbered Carl H. Olson, who is the proprietor of a well equipped jewelry store, carrying a large and attractive line of goods. His progressive spirit has enabled him to work his way steadily upward in a business way and he has been dependent upon his own resources from the age of fifteen years. A native of Norway, he was born in Christiana, June 22, 1871, a son of Nels and Karn (Bolsoe) Olson, both of whom were natives of the land of the midnight sun, where they spent their entire lives, the father there engaging in business as a tailor.Carl H. Olson was reared and educated in Norway and when a youth of fifteen years began learning the jeweler's trade, which he followed in his native country until he attained his majority. He then bade adieu to friends and native land and sailed for America, hoping to benefit his financial condition by the opportunities offered in the new world. He located first at Moscow, Idaho, and there secured employment in a jewelry store, remaining in that city until 1896, when he removed to Milford, Iowa, where he was employed until 1898. He then came to Estherville, where he worked at the jewelry business for three years and then started a store on his own account. His first location was in the building now occupied by the drug store of Charles Kane and later he was where Strube Brothers' music store is now seen. In September, 1916, he removed to his new store and now has a thoroughly up-to-date jewelry establishment, carrying a large and attractive line. His reasonable prices, honorable dealing and earnest desire to please his patrons are the qualities which have secured to him a growing and representative trade, making him one of the prosperous merchants of his adopted city.In October, 1907, Mr. Olson was married to Miss Anna Olson, a daughter of Halvor and Annette Olson, the latter now deceased. Her father is still living and is engaged in farming in Emmet county. Mr. and Mrs. Olson hold membership in the Lutheran church and he gives his political allegiance to the republican party. He keeps well informed on the questions and issues of the day and is a loyal son of his adopted country, striving ever to further the interests and welfare of city and state. He has never regretted his determination to come to the new worldl for here he has found the opportunities which he sought and in their utilization has made steady advancement along business lines.CC Note: Carl H.(1871 - 1948) and Anna Olson (1873 - 1967) are buried in the Oak Hill Cemetery. See Gravestone Photo for Carl and Anna Olson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen datter gifta seg i 1910 med Theodor Myre: Myhre - OlsonMr. Theodore Myhre and Miss Bertha Olson were united in marriage at the home of the bride in Emmet township Tuesday evening, January 18th [1910]. Rev. Akre of the Norwegian Lutheran church officiating. Only immediate relatives and most intimate friends were in attendance at the wedding. Mr. Myhre is in the mercantile business in this city and is in every respect a most worthy and highly respected gentleman. The bride is the daughter of Mr. and Mrs. Halvor Olson (one of the oldest and best citizens of the county) and is also a sister of Mrs. Carl Olson of this city. She is a lady of many womanly graces and one who will be a helpmeet in reality as well as in name.Mr. Myhre has rented the Jay Dunham residence in the south part of town where he and his bride will settle down to housekeeping at once.The Vindicator and Republican joins with friends in extending hearty congratulations.Contributed by: Ruth Hackett. Source: Vindicator and Republican, Estherville, Emmet County, Iowa, January 20, 1910. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Da var det de jeg hadde funnet i 1880. Og begravet på den norske kirkegården. Moro! Det skulle vel ikke være noen tvil om at dette er riktig familie nå?? Tusen, tusen takk, Jon! Jeg regner med at dette er opplysninger som vil bli satt pris på av familien. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Fødselsdatoen til datteren Anna var 10. september 1873, og dødsdatoen 15. november 1967. Hun hadde bodd i Estherville og Huntingdon i Emmet, iflg. Social Security Death Index (SSDI). (Jeg klarte ikke å legge en lenke direkte til siden..)Det må være henne som i 1880 er kalt Annie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1930 bor 58 år gamle ugifte Ole N. Olsen i Estherville i Emmet - Hos seg har han sin svoger - juvelhandleren Carl Olsen - 58 år - og søsteren Anna på 57 - sistnevte er gift med Carl Olsen. Ingen barn i husholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.