Gå til innhold
Arkivverket

[#36855] Paa fantestien av M.J.Mathiassen Skou.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har i mine gjemmer en liten gammel bok utgitt første gang 1893 og ny utgave av Arne Garborg utgitt 1917.Boken er skrevet av Mathias Johan Mathiassen Skou født på fantestien den 26.august 1849 i Haaland eller Sola prestegjeld i Stavanger amt. han forteller, mine foreldre var omstreifere vævskebinder Mathias Halvorsen og Johanne Marie Andersdtr. Min faders slegt kaldes 'Skoufamilien' og min moders 'Holmfamilien'. Min far var søn til Halvor, søn av kvinden Aslaug Skouen, en lensmands, eller Gaardmandsdatter fra gaarden Skouen i Bamle Prestegjeld, mellon Kragerø og Langesund. Ulykkelig kjærlighed, sies der, var aarsagen, som bragte hende ud paa fantestien. Hun ble her stammoder for den her nævnte fanteslegt :Skouenfamilien. Han fortsetter sin fortelling om sin slekt og sitt liv, ble fastboende på Jæren i nærheten av Arne Garborgs hjem hvor de ble kjent i barneårene. Garborg var på besøk som voksen hjemme på Jæren og møtte Mathiassen Skou igjen og da ble Garborg spurt om han ville skrive den nye utgaven av boken hans. Garborg mente at det burde han gjøre selv, men Garborg renskrev den nye utgaven, med til tilføyelser. Da jeg fikk boken i min hånd var det fordi jeg hadde mesteparten av det Garborg skrev og fattet interesse, men jeg fant aldri den nevnte stammoren i Bamle, nå har jo dette lagt i en 20 år og mye nytt har dukkt opp er noen interessert.Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg leter ikke etter noen ang. boken, jeg bare lurte på om der var andre som var interessert i det som står i boken, så deler jeg med andre. Min interesse ble vakt om stammoren da jeg hadde Bamleboken hjemme og kikket etter henne, men fant ikke noe som kunne stemme, om hennes røtter eller historien om henne.Mvh.Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Aslaug Skauen hadde flere barn. I fantefortegnelsen 1862 (Utdrag fra Eilert Sundts Anden Aarsberetning om Fantefolket 1862) finner vi henne. Hun nevnes der med 2 barn; Halvor Nilsen og Ingeborg Nilsdatter. Det nevnes i fortegnelsen at hun er av 'god Bonde-Familie' idet hennes mor skal være datter av Halvor og Ingeborg Mostad i Gjerstad. Med 'en omstrygende fordrukken Handler fra Sætersdalen' fikk hun i tillegg barna Torjus og Haavar Haavarssønner. Handleren fra Sætersdalen var den kjente Haavar Hedde fra visa som begynner 'Eg heiter Haavar Hedde'. Torbjørn Aasetre skriver i Ætt og Annet nr. 40 (utgitt av Grenland Ættehistorielag) også om Aslaug Skouen og Haavar Hedde.Hvem faren til Halvor Nilsen er, det sier disse kildene ingenting om. Men ellers gir det jo litt mer innhold til innlegget.Til Sol, historien om tateren M.J. Mathiassen Skou er interessant. Hans historie kan du lese om i Thor Gotaas sin bok Taterne - Livskampen og Eventyret. M.J. Mathiassens morsslekt er av Vardøl-folket.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Jan Kåre.Han ble døpt Martin Johan av presten Knut Jørgensen i Håland pr.gj. Hans foreldre er Matthias Halvorsen og Johanne Marie Andersdtr. og hun skal være dtr. av Anders Håkonsen Oddernes, Kristiansand og moren til Johanne, er Birte Narie Holm innvandret fra Sverige, Johanne skulle også ha en halvsøster Katrine Oline Fredriksdtr. Krag. Matthias var sønn av Halvor,(sønn av Aslaug Skouen) og Anne Marie Rasmusdtr. Vardal. Gjerstad til Aslaugs fødested er jo et forslag for jeg fant henne ikke i Bamle. Martin Johan Mathiassen ble bofast på Jæren, etter boken og ble lærer. Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ifølge fortegnelsen fra 1862 het hun Johanne Andersdatter, også kalt Kryla, 30 - 35 år gammel. Datter av Anders Haakensen, blikkenslager fra Kloppeklevene ved Arendal og Marie Olsdatter Holm, også ble kalt Syre-Marie. Hennes foreldre var Ole Holm (død) og Johanne Marie Holm som var av de Nordreisende, egentlig Svensk.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

På LORs hjemmeside finnes Fortsat beretning om fantefolket. Sak nr 76 omhandler Johanne Andersdatter og familien hennes.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Martin Johan forteller at moren også bodde en tid på Jæren hvor hun gikk og leste med presten, han ville konfirmere dem, det klarte hun. Martin Johan reiste rundt inntil han var 12 år og fikk da 'fosterfeldre' hvor han vokset opp.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for svar Sol og Knut.Lurer på om noen vet hvilken forbindelse det er mellom Birte Marie Holm's foreldre Ole Kritiansen Holm og Johanne Marie (Magla), og den kjente reisendeslekta Holm? Beveger meg vel i grenseland hva angår dette temaet :-)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Jan Kåre.Jeg kan ikke hjelpe deg videre med slike spørsmål, jeg har denne lille boken og tenke andre ville vite hva som sto der ang. reisende. Ellers har jeg bare samlet navn og ført dem inn i Eilert Sundt som jeg har en kopi av. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Heisann. Et interesant tema å følge!Jeg er etterkommer av Aslaug Skouen på både mors- og farssiden. Har også denne boken du referer til.Det stilles et spørsmål om hvorledes Holm som fremstilles her er i slekt med vår kjente Holm-slekt. Mitt svar på det blir at de ikke er i slekt, da navnene er ganske ulike fra Holm-slektens navneskikker. Vi har 2 Holm-slekter i Norge. Holm som stammer i fra svensken Andreas Holmström, og vi har en annen Holm-sekt som stammer ifra svensken Erik Nilsson Holm (etter hva som vites om denne person var han ikke reisende). Vi har også en annen Holm-slekt (Karl August Reinholdt Holm) i Norge, men denne stammer nok egentlig fra Andreas Holmstrøm.Denne Ole Christiansen Holm, gift med Johanne Marie Johansdatter skal være av Nord-reisende. Vidt meg bekjent finnes det ingen opplysninger om at denne Ole Holm var reisende??? Johanne Marie giftet seg med en av Vardals-folket i godt voksen alder og fikk to barn jeg kjenner til!Har ingen tro på at denne Ole Holm er slekt med våre Holm. Er etterkommer av Anna Marie Holm (som ble stukket ned og drept) på både mors- og farssiden, mener jeg har ganske god oversikt over denne slekten. Finnes ingen sammenheng mellom disse to slekter!For en tid tilbake fant jeg ganske langt tilbake på anetreet til Aslaug Skouen, de står nevnt i bygdebøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Dette er kanskje litt på siden av det som egentlig skal diskuteres her, men jeg kaster meg innpå. I folketellingen 1865 for Bamble bor på Skaugen min fjerne familie Anne Helene Johansdtr, dtr av omstreifer Johan Fredrik Johnsen (skal være Jansen), bortsatt på Fantefondets regning, hos Ole Ols., ugift husmann på 30 med jord. Er dette en av etterkommerne av tidligere nevnte Aslaug Skauen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Dette er kanskje litt på siden av det som egentlig skal diskuteres her, men jeg kaster meg innpå. I folketellingen 1865 for Bamble bor på Skaugen min fjerne familie Anne Helene Johansdtr, dtr av omstreifer Johan Fredrik Johnsen (skal være Jansen), bortsatt på Fantefondets regning, hos Ole Ols., ugift husmann på 30 med jord. Er dette en av etterkommerne av tidligere nevnte Aslaug Skauen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Tore Bjølgerud! Etter det jeg husker så var Johan Fredrik Jansen svensk av fødsel, men kom til Norge som ganske ung. Han fikk mange barn med Anne Helene Johnsdatter (som var Alting om jeg ikke husker feil der også :-)).Jan Kåre Larsen! Takk...Min e-mail adresse: kasaglar@online.no Hilsen Kai Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest J. Aalen

Det var min tipp-oldefar som skrev disse 2 bøkene i samarbeid med Garborg. Har i mange år lett etter disse bøkene uten å finne disse noen plass. Hadde det vært mulig å fått kopiert disse bøkene ?Hilsen J. Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Hvilken J.Aalen er du, så ringer jeg deg. Boken kan du få av meg om jeg kan gjøre deg glad, er det din familie hører den til hos deg og ikke meg.Vennlig hilsen Sol Kerry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, interessant å følge denne tråden.Har jobbet endel med denne familien, da jeg stammer fra en søster (Aloug) til Aslaug. (Fort å forveksle disse navnene) Det har ikke vært så lett å følge denne familien da de har flyttet en god del. I Sannidal b.1. s. 292 står det at Berg (der hvor Kragerø Berg Museum ligger) tilhørte Åsen (Nordre). På side 414 i Skåtøy boka står det at Lars Olsen Åsen (far til Aslaug) solgte Berg til Christen Odderbeck i 1750. I Sannidal b.1 står det på side 294 at Lars strevde med å beholde Åsen Nordre, men måtte til slutt selge. Sorenskriver Odderbeck kjøpte den på auksjon. Lars flyttet da til Mastereid i Bamble. I 1762 gjorde han forlik med Odderbeck om at Åsen med Berg og de av Odderbeck oppførte hus skulle innløses av arvingene til Lars. Det ble imidlertid aldri noe av denne innløsningen.Finner skifte fra Skogen, Bamble datert: 18/6 1770. Bamble Skifteprot. nr.7 fol.4:Lars Olsen (død) og Ingeborg Halvorsdatter.Barn: 1.Ole Larsen, 23år 2.Lars Larsen, 14år 3.Niels Larsen, 11år 4.William Larsen 7år 5.Jørgen Larsen, 3år 6.Aloug Larsdatter gm. Abraham Jonsen 7.Aloug Larsen 17år, skrives også AslovBrt.1228-2-0 Net.472-1-18 Heri medregnet jord: 1. i Hulldalen, Sannidal og 2. i Schougen i Bamble for tilsammen 1212-3-0. På side 416 Bamble 1 står det at Hans Linnaae i Langesund i 1754 skjøter Masterød med Skaugen av skyld 2 huder til Lars Olsen for 1100 rdlr. Den sistnevnte er gift med Ingeborg Halvorsdatter og de var i 1762 bosatt på Masterød. Ved overdragelsen av Masterød i 1762 nevnes Lars Olsen til Skauen. Lars ble forøvrig boende her til han døde 58 år gammel i 1770. Han kalles da Lars Olsen Vestre Skaugen. Enken, Ingeborg Halvorsdatter, skjøtet i 1773 eiendommen til sin svoger Abraham Jonsen Huldalen, opprinnelig fra ytre Vefall i Drangedal, sønn av Jon Nilsen og Mariken Halvorsdatter Solberg.Jeg har funnet dåpen til Alaug (ikke Aslaug) i Sannidal kirkebok 1, hun er døpt i Sannidal kirke 21/4-1745. Ole Larsen er døpt i Sannidal 19/11-1747Jeg finner en Aslaug Larsdatter døpt i Kragerø 9/4-1753 (Kragerø Kirkebok nr.2) Faddere: Peter Boyessens kone, Anne Magrette Olsdatter, Johan Ruland og Ole Ellevsen. Dette kan stemme med Aslaug når man ser på alder, men er noe usikker. Har ikke greid å finne hennes begravelsesdato.Håper disse opplysningene kan være til nytte.m.v.h. Gunnar Aabøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Aalen

Hei! Her har du tidligere vært så grei og gitt meg disse opplysningene om anene mine fra Bamble. Skal sende deg noen opplysninger som jeg har funnet om Aslaug og hennes menn, mailadressen din har jeg fra før.Hilsen J. Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg nevnte at jeg var noe usikker når det gjalt innføringen av Aslaug Larsdatter Skauen i kirkebok 1 for Kragerø, men jeg har sjekket dette opp på nytt og her står følgende på dato 9 april 1753:d 9de Lars Aasens Datter Aslau Sp Peter Bøyessens koene Anne Magrette OlsDatter Johan Ruland og Ole EllevsenAlt tyder derfor på at dette er henne.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Aalen

Takker for god hjelp ! Med dette og tidligere informasjon har jeg og andre kommet et godt stykke videre bakover når det gjelder fakta om vår slekt.Hilsen J. Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marit Elisebet Totland

Til nr 1: Har du første utgave av boken? Jeg er midt i et prosjekt der denne boken er svært sentral, og skulle så gjerne sett hva som skjedde med boka fra første til andre utgave. Desrom du har første utgave, kunne du tatt deg arbeidet med å skrive ned hvilke kapiteloverskrifter den har? Spørsmålet går også til andre som sitter med en førsteutgave (1893).Med hilsen Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.