Gå til innhold
Arkivverket

[#36855] Paa fantestien av M.J.Mathiassen Skou.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

1893-utgaven finnes ifølge Bibsys på Nasjonalbiblioteket,Universitetsbiblioteket i Oslo og Universitetsbiblioteket i Agder. Du kan sikkert få lånt den gjennom ditt lokale bibliotek.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjell Knudsen

Hei.Jeg fant denne annonsen i Vestlandske Tidende (Arendal) for 5. februar 1894:Foredrag om Tater- eller Omstreiferfolket, deres Liv, Sæder o.s.v. samt Nationens Forhold til Civilitations-Arbeidet blandt dette Folk, afholdes i Bedehuset førstk. Tirsdag Kl. 8 af M. J. Mathiassen Skou, Den forhenværende Omstreifer. Entre: Voksne 20 Øre, Børn 10 Øre. OBS. Benyt Anledningen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Jeg fant denne annonsen i Vestlandske Tidende (Arendal) for 5. februar 1894:Foredrag om Tater- eller Omstreiferfolket, deres Liv, Sæder o.s.v. samt Nationens Forhold til Civilitations-Arbeidet blandt dette Folk, afholdes i Bedehuset førstk. Tirsdag Kl. 8 af M. J. Mathiassen Skou, Den forhenværende Omstreifer. Entre: Voksne 20 Øre, Børn 10 Øre. OBS. Benyt Anledningen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Hjertelig takk til Kjell Knutsen! Jeg har trålet mange gamle aviser i det siste, og har funnet annonser i Osloavisene i forbindelse med møter der senere på våren. Svært nyttig å vite at han var i Arendal i april.Dersom han beveget seg videre østover langs kysten, hvilke andre aviser er det da aktuelt å lete i? Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

'Mye vil ha mer' heter det: Kankje du også har en avis for ukene etter møtet har vært med omtale/referat fra møtet?Marit Elisebet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Til (31) Jo, jeg så etter en liten periode etterpå uten å kunne oppdage noe. Dette var noe jeg kom over helt tilfeldig på jobb da jeg var på jakt etter noe helt annet.Til (30) Det er sikkert bare du som har vært litt rask, men det var i februar Skou holdt foredrag i Arendal, ikke i april. Med hensyn til aviser må du nesten spørre på biblioteket, der har de sikkert oversikten over norske aviser som er mikrofilmet.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Ja, jeg har vært for rask på labben i innlegg 30. Det er fra april jeg har funnet annonser og omtaler av foredrag i Oslo, både i Norske Intelligenssedler, Morgenbladet og Indremisjonæren.Flott å ha observante folk i sentrale arkiv rundt omkring. Takk skal du ha for at meldte fra.Disse foredragene er nok fra tiden like etter utgivelsen av 'Paa fantestien'. Han holdt nok foredrag i årene før boka kom også. Desuten har jeg funnet spor etter møter han holdt rundt 1908-1912 på Vestlandet. Men her er jeg usikker. Er det noen som vet mer, evt. har funnet noe i andre aviser, er jeg svært interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest marit. elisebet totland

Da Arne Garborg skulle få utgitt andre utgave av boka skreiv han til Aschehoug forlag ved Nygaard at han satt med en brochure 'Paa Fantestien' og en brochure med 30 anbefalinger av foredragene til Schou fra prester og stortingsmenn.Det kan synes som om disse anbefalingene var trykket sammen med førsteutgaven. Jeg har sett på to eks av førsteutgaven uten å finne disse anbefalinegen. Men jeg har hatt bibliotekutgaver, og det kan være at de ikke er like i trykken som de som var for salg mht omslag ol.Jeg skulle så gjerne ha lest de anbefalingene som ble gitt til første utgave. De ligger ikke i arkivet til forlaget, til tross for at Garborg i et brev skriver at han legger dem ved. Er det noen som har sett snurten av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Marit. Jeg kom i kontakt med et barnebarn av Martin Johan og han fikk boka av meg. Jeg har selv ingen som helst oppl. ang. ham, hadde det meste Garborg gav ut, ble kjøpt kun av den grunn, men etter å ha lest den så tilhørte den nok til noen i familien. Hilsen Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg har kontakt med denne etterkommeren jeg også,og har fått mye god hjelp fra han. Tenkte jeg i tillegg kunne bruke dette fora til å etterlyse anbefalingene da det tydeligvis er mange personer som følger denne tråden. Kanskje det kunne ligge opplysninger hos noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.