Gå til innhold
Arkivverket

[#36856] Ola Iversen Grut fra Meldal, f. 1780


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Jeg søker hjelp for å prøve å løse en nøtt som jeg i lengre tid har prøvd å finne ut av:Ola Iversen, f.1780 på plassen Bakkstuggu under Grut, Meldal flytta i ung alder til Bolsøy i Romsdal og kjøpte seg en gard på Øverland. Han var såvidt vi vet gift to ganger, først med ei Ane Olsdatter, opphav ukjent, og senere med Synnøve Berg, f. 1786. Han hadde flere barn med begge. Eldste datter var min tippoldemor, Ivrikka Olsdatter Øverland, f. 1814, som ble jordmor i Surnadal og senere gift der.Problemet er at en ikke finner at Ivrikka var født i Bolsøy, og det er heller ikke sikkert om Ane Olsdatter er mora. Det er derfor trolig ho er født før Ola Iversen kom til Bolsøy, kanskje i Meldal. Det er også mulig at første kona, Ane Olsdatter, er fra Meldal. Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant Ivrikkas dåp på FamilySearch (IGI)Ivricha Olsen ble døpt 10. april 1814 i 'Bolsoy, More og Romsdal'.Batch No C421931 Dates: 1759 - 1818 Source Call No: 0124810.I bygdeboka står det kun når Ole Iversen ble født, ingen flere opplysninger, dessverre.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for gode tips.Fra ditt innlegg (3), Aud Marion, ser det ut til at Ivrikka må være født i Bolsøy likevel, så da er nok mora Ane Olsdatter, siden ho og Ola Iversen var gift i 1809. Kanskje det til og med er eldre søsken som vi ikke vet om? Skrivemåten med ch var en ny vri, den hadde jeg ikke tenkt på! Men Ane Olsdatters opprinnelse er fortsatt uløst!mvh ErlingTil innlegg (2): Ser ut til at vi er av samme folket, Bjørn! Antar du har sett endel på dette før, mulig du kan hjelpe meg med å ettergå og evt. korrigere opplysningene jeg har på Ivrikkas søsken/halvsøsken, opplysningene er hentet inn her og der med 'både-og'-kilder, så noe kan være feil. Det jeg har er i grove trekk følgende:Barn i første ekteskap (Anne Olsdatter) 1. Ivrikka, f. 1814, d.1906, jordmor i Surnadal fra 1838-1896, gift med Mikkel Mikkel Tørset fra Rindal, bosatt på Rikkamoen på Øye, Surnadal. 4 barn. 2. Ole, f. 1815, skjebne ukjent. 3. Iver, f. ?, d. 1869, gift med Marie Arnesdatter, bosatt på Øverland. 3 barn. 4. Oline, f. 1820, gift med Petter Andreas Sanne 5. Gjertrud, f. 1821, skjebne ukjent. 6. Ingeborg, f. 1822, skjebne ukjent.Barn i andre ekteskap (Synnøve Berg) 7. Ole, f. 1824, Skjebne ukjent. 8. Ingeborg Anna, f. 1826, muligens til Tolås, Bolsøy. 9. Anders, f. 1829, d. 1914, gift med Kari Sivertsdatter fra Lesja. Bosatt på Øverland. 2 barn. 10. Beret, f. 1831, skjebne ukjent. 11. Maria, f. 1833, skjebne ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Erling - når du sjekker kirkeboka, kan du også se etter Anders Olsen, døpt 21. august 1808 og Anne Olsd. døpt 27. okt. 1811; jeg fant dem med samme foreldrenavn som Ivricha på FS (IGI). Jeg fant også de barna du lister opp ovenfor (4).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- enda et 'funn' fra FS (IGI); et giftemål 3. september 1809 mellom Ole Iversen og Anne Olsdr., Kleive, 'More og Romsdal, Norway'. Batch No.: M421941 - Dates: 1787 - 1817 - Source Call No.: 0124810.Er dette det riktige paret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Tusen takk, Aud Marion. Du er virkelig flink til dette!Giftemålet nevnt i innlegg (2) er helt sikkert riktige personer. Alt tyder også på at de to du fant i innlegg (1) hører til dette kullet. Jeg har også fått sjekket alle barna, og korrigert et par fødselsår, så nå stemmer til og med oppkalling etter tradisjonelle regler.Har fortsatt ikke funnet ut hvor Anne Olsdatter Kleive kommer fra, men det er vel bare å jobbe videre med litt ny innfallsvinkel. Men alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ja, dette er spennande. Eg har dessverre ikkje stort fleire opplysningar enn dei eg allereie har lagt fram. Men eg har avskrift av ei trykt gravskrift over Anne Olsdatter Øverland. Denne lyder slik:Her i Gravens Skiød / hviler den Jordiske Deel af den hæderlige Gudfrygtige og vindskibelige Huusmoder / nu hos Gud salige / Anne Olsdatter Øverland. / Hun flyttet fra de timelige til de evige Boliger / Den 20de Januar 1823, i hendes Alders 43de Aar/ * * * / Vemodig savner dig din sorgfulde Egtemage / og Moderløse Smaae som nu begræde Dig; / Dit Værd miskjendtes tit i Dine Levedage / Alt mere erkiendes nu Du var umistelig.Denne gravskrifta hadde Pauline Fladset f Sanne i ei ramme på veggen. Fru Fladset sin kommentar: Han (Ole Iversen Grudt) skrev ovennevnte inskripsjon som sto på graven, men hans sorg kunne ikke være så stor som han der gir uttrykk for, i det han efter et par års tid giftet seg opp igjen. Da øvrigheten var der for å taksere hans eiendommer, av hensyn til barnas arv, sendte han sitt store tjenerskap opp til Melsetra, flere mils vei, for å gjemme kreaturene for 'øvriheita', hvilket lykkedes ham.Fru Fladset kjente godt til Moster Ivrikka, som var jordmor i Surnadalen, og mor til postopnar Svendsen, som igjen var far til avholdspredikant Svendsen og diakon Svendsen i Bergen.Då trur eg at eg ikkje har meir å komme med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for opplysningene, Bjørn. Dersom du har en oversikt over barna til Oline eller noen av de andre søkenene, så ville dette være kjekt å få tilsendt, dersom du finner tid til det. E-posten min er erl-myrb@online.no.Ellers en liten korrigering av de opplysningene du har fått. Ivrikka var svigermor, ikke mor, til postopner og lærer Ole Svendsen i Surnadal.Og Ole Svendsen var farbror, ikke far, til avholdspredikant Peder Svendsen. Hvor diakon Svendsen i Bergen passer inn, er jeg ikke helt sikker på, men trolig dreier det seg om Christoffer Svendsen som i alle fall var klokker i Bergen. Ole var også farbror til Christoffer, som da altså var søskenbarn med Peder Svendsen.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.