Gå til innhold
Arkivverket

[#36861] Martha f. Nilsen i Eker, Drammen


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Vet lite om når hun er født, muligens ca 1870. Hun døde ca 1959 i Drammen som gift med Bernhardt Ellingsen. Hun giftet seg først med Emil Kristoffersen can 1898? De fikk sammen sitt første barn Ingrid ca 1900 i Drammen.Jeg håper å finne hennes foreldre, kan noen hjelpe? (Mulige foreldre kan være Nils Nilsen f. 24.07.1833 og Mari Evensdtr f. 26.08.1829, Eker, bosatt på gården Lysager i 1865) Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en opplysning som vel tyder på at den Martha du etterlyser heller er f. i Skoger.I 1900 -tellingen for Skoger, Vestfold, finner jeg denne Emil Christophersen og hustru Mathha med datter Ingrid f. 1900. Lenke Om ikke folketellingen har feilopplysning om hvor Matha kommer fra, så ville jeg starte letingen i Skoger. Hennes antatte alder er også feil, ser det ut til, f. ca 1880 og ikke ca 1870? Hva tror du om dette funnet?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg tror absolutt mye på dette sporet, Gunn! Tusen takk! Men Skoger kirkebøker finnes vel ikke utlagt her? Nå håper jeg at noen har tilgang til dem?Alderen er ikke så mye å bry seg om - men jeg antar at faren har giftet seg igjen.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Din antagelse om at Martha er født Nilsdatter Kan jo likevel være helt riktig. I 1900 blir som oftest ikke kvinner ført opp med pikenavnet, men bruker nannes etternavn. Du ser også at Ingerid kalles Christophersen.Uten kirkebøker blir det vel ikke enkelt å oppspore foreldre. Jeg fant en Nils Nilsen fra Eiker som bor i Skoger i 1865 med familie. HUstrus alder er 35 år. Det betyr at hun teoretisk kan ha fått Martha i 49 års alder, men det blir ganske fri gjetting fra min side.LenkeJeg skal se om jeg finner andre kilder som ligger digitalisert fra Skoger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Lenken fra Nils og Marie i Krogstadelva er også helt korrekt. Nicoline er min bestemor. Det spennende er om vi kan koble hennes foreldre til Martha. Det er mange tegn som tyder på at det er korrekt, så vi er svært nære en bekreftelse på at de var søstre.Tusen hjertelig takk, Gunn!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til en av barna til Nils Nilsen og Mari Evensdatter:LenkeHer er de barna jeg fant døpt på IGI: Laura Bolette dpt. 3 aug 1857, Haug kirke ( Ved Hoksund) Nicoline dpt 24 jan 1864, samme sted Nicoline dpt 31 des 1865, samme sted Erik dpt 5. mars , Eiker.Dessverre finner jeg ingen digitale kilder for Skoger ca 1880. Hverken kirkebøker, eller gravstøtteregister er ferdig registrert på nåværende tidspunkt.Håper at noen kan slå opp i kirkebøker for Skoger for deg. Mulig det finnes noen som har bygdebøker for Krokstadelva-området hvor gården fra folketellingen 1865 er nevnt.( Nedre Eiker blir nok rett kom. )Jeg har ikke greid å finne en passende kandidat til Matha Nilsdatter f. ca 1880.( Skoger) IGI.Lykke til med din leting i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da kan det jo hende at familien er flyttet og at Marthe Nilsedatter f. 1880 er født et annet sted, muligens i Drammen/Skogerområdet?Mulig det finnes en 1875-telling for Strømsgodset? Den er vel ikke digitalisert tror jeg?Håper at andre har tilgang til den.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utflytterlistene Eiker - 1873:Utflytta til Bragernes - 15. apr. 1873:Enkemann Nils Nilsen 38 år.m/ børn:1. Erik 14 år2. Nikoline 8 år3. Gunder 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon til innlegg nr. 3 - disse folka finner vi på Bragernes i Buskerud i 1900.Kirkebok for Bragernes: Ingrid - f. 18. mai 1900 i Konggaten - døpt i Bragenes i Drammen 8. juli 1900. Foreldre: Lagermann Emil Christophersen f. 1878 - hustru- Martha Nilsdatter f. 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - nå skjønner jeg endelig hva du spør om...... beklager - det går litt tregt her. - Du leter etter en bekreftelse på om din bestemor Nicoline Nilsdatter f. på Eiker i 1864 hadde en søster ved navn Martha f. ca. 1881 - - Det er i såfall en halvsøster. Som du ser over, døde Nicolines mor på Eiker før mai 1873. Det er jo svært sannsynlig at Nils Nilsen giftet seg om igjen..... Så om Nicoline hadde en halvsøster ved navn Martha.... det gir nok Skogers kirkebøker et godt svar på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jon, hjertens takk for nye interessante opplysninger! At Nils flyttet til Bragernes stemmer faktisk også med Martha som person, størstedelen av hennes etterslekt kommer fra Bragernes. Kan være tilfeldig, men jeg er så nær sannheten nå at jeg tenderer til å gripe alle halmstrå :-). Undres når Mari Evensdatter gikk bort.Spennende også å se at det finnes en sønn til! Gunder Nilsen født ca 1868. Det kan jo se ut som om Laura er flyttet hjemmenifra i 1873. Nøyaktig hvor kom Nils fra i 1973 - og til hvilken adresse - finnes kanskje i kirkebøker i Bragernes? Nå ville det jo vært fantastisk om vi kunne følge Nils på lokale adresselister/tellinger, men det finnes vel ikke?Kanskje et nytt bryllup står i Bragernes kirke i løpet av de nærmeste 7 årene, inntil Martha evt. fødes i 1880/81? Jeg har sågar hørt rykte om en Marie (og en Dagny), men det er ganske usikkert.Også veldig flott å få Marthas fødselsdata samt Ingrids! Håper å kunne glede familien snart med at den er 'samlet'! Tusen takk for all hjelp. Dette var grande.Dersom noen har ork og interesse videre, takker og bukker jeg, selvfølgelig! Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder - f. 4. jan 1868 på Krogstadeie - døpt 15. mars 1868 i Nedre Eiker kirke - foreldre: Saugdreng Nils Nilsen - hustru: Mari Evensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Har søkt og søkt på Gunder og Erik, i håp om å finne dem på senere tidspunkt (håper jo å finne etterslekten) - men det ser dårlig ut i folketellinger.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.