Gå til innhold
Arkivverket

[#36874] Clemmet Hansen Rossnes, f. 1699/1705


Gjest Liv Marit Haakenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Haakenstad

Clemmet Hansen Rossnes, f. 1699/1705. Det sies også at han skal ha vært sønn av Hans Tørresen, Telavåg i Sund. Hvem er rett far? Se Lenke Sak nr. 36716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den eldste kirkeboken fra Sund er fra 1729. Vi kan derfor ikke finne sikkert svar på dåp i Sund 1699/1705. Jeg finner ikke henvisning til skifte etter Hans Tørresen, Telavåg i Sund, i skifteregisteret for Nordhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Eg har Klemmet Hansen Rossnes fødd 1720 (død 1781). Men igjen: Usikker på kjelda som er brukt.Men samanhengen til Tørresnamnet i Sund er der: Min påståtte far til Klemmet, Hans Klemmetsen f. 1696, er sagt å vera son til ein Klemmet Tørresen Tæle (1665-1710). Far hans, Tørris Mikkelsen Tæle, har eg frå 1669-1696.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddvar Søreide

Siden eg fikk samme spørsmål ganske nylig, så legg eg inn svar fra Yngve Nedrebø angående arvinger til Klemet Tørrisen Øvre Tveit, som fortell at denne Klemet ikkje har noen sønner som heter Hans. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=49735&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=3#anker>Lenke Denne Hans Clemetsen på Hylke har eg ikkje funne ut kor vart av, kanskje noen andre har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hans Klementsen på Hylkje ble gift i Bergen i 1716 med Karen Olsdatter.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Viss Klemmet Hansen Rossnes er fødd ca 1705 (Radøy-boka, bind 1, s. 243) er Hans Klemmetsen frå Hylkje uansett for ung. Og når tråden til Tæle/Øvre Tveit ryk, veit vi vel ikkje kor vi skal leita.Dette kan vera Klemmets dåp, Nykirken 1704: Lenke Eg har ikkje klart å identifisera foreldra.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Opplysningene Geirr om at Clemmet Hansen Rossnes skulle stamme fra Telle i Sund, har eg ikkje funne noe beviser for. Vil også kommentere at Øvretveit ligger i Telavåg, der også navnet Telle har sin opprinnelse. Det er svært liten sjangse for at det skulle være to mann med samme navn i samme bygd på det tidspunktet.Det blir jo litt spekulasjon om hvem som er rette far til Clemmet Hansen, eg har ikkje funne noen steder at faren faktisk heter Hans Clemmetsen, men Clemmet Hansen Rossnes er oppført som død i 1773 i millitære ruller for Radøy, da 50 år gammel og utifra dette skal han være født ca 1723 og han kunne teoretisk vært sønn av den ovennevnte Hans Clemmetsen Hylkje, men der har vel Kenneth kanskje full oversikt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Oddvar: Eg meiner du har vist at Klemmet neppe kjem frå Sund (skiftet i innlegg 6). Mi kjelde var eldre slektslister som har vist seg å vera upålitelige.Fødd på 1720-talet? Bygdeboka seier at Klemmet bygsla Rossneset i 1734. Då bør han vera litt eldre enn 1720. Bygdeboka set ca 1705, utan å visa til kjelder.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Helt uten kilde har nok ikke bygdebokforfatter Anders Haugland vært! Dette er hentet fra en militærrulle som jeg har registrert: LenkeNår det gjelder innlegg 9 så er fødselsåret tolket feil. Klement Hansen sin alder er oppgitt å være 50 når militærrullen starter 1749, men han døde riktignok i 1773. Det er undertegnede som også har registrert denne databasen.Jeg har også prøvd å finne opphavet til Klement Hansen uten å lykkes i forbindelse med bygdebokarbeidet for Radøy.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Har sett litt på mulighetene om opphavet til Clemmet Hansen Rossnes. Clemmet kan utifra ein liten feilmargin på alder i millitære ruller teoretisk være sønn av Hans Clemmetsen Hylkje, spørsmålet er om det finnes skifte etter Hans C. eller kona Karen Olsdatter.Ser vi på Ole Clemmetsen Rossnes, så vart han gift med Else Martiniusdatter Schrøder. Faren Martinius Henricsen Schrøder hadde ein bror Henric Schrøder g. Anne Marie Hammer. Faddrer nevnt i dåp til deira barn var Herman Schrøder, igjen bror til Henric Schrøder g. Gidske Jansdatter. De er da oppført som faddrer til barnet til Hans Clemmetsen og Karen Olsdatter. Eg vil anta at det er familiere forhold mellom desse Schrøder familiene og at ein her ser ei mulighet for at Hans Clemmetsen Hylkje kan være far til Clemmet Hansen Rossnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Interessant.Veit du kven som er foreldra til (sitat) 'Herman Schrøder, ... bror til Henric Schrøder g. Gidske Jansdatter.'mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har ikkje studert desse slektene, men ser vi i Sollieds skifteavskrifter så finner me skifte etter Jan Schrøder, som må være faren til Henric og Herman [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1188&storleik=>Lenke Her er Henric Schøder, der broren Herman er nevnt Lenke Her finner vi ein Didric Schrøder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Trur du har rett i at Jan må vera far til Henrik og Hermann.Så får vi sjå om vi finn koplinga til brørne Henrik og Martinus Schrøder, begge fødd i Bergen med foreldre Henrik Schrøder og Anne Marie Lochner.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Der var vi for kjappe. Jan er bror til Henrik og Herman, sjå skiftet!:) Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.