Gå til innhold
Arkivverket

[#36876] Kalhovde i Lindås - Marta Sjursdatter


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Jeg trenger hjelp til å finne hvor Marta Sjursdatter (1736 – 1803)kom fra. Hun var gift med Lars Nilsen som i 1721 var oppført som bruker nr 8 på gården Kalhovde. Den 5.12.1769 er det registrert bygsel til Lars Nilsen på ½ l. s. (laup smør). De hadde barna Søren,Nils,Marta,Sjur,Anne,Lasse,Ola og Bernt Hvis noen har etterkommere etter barna er det fint. Jeg er selv etterkommer etter Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Lars Nilsen Sande f. ca. 1734 d. 1791 gift 29. januar 1764 i Indre Holmedal med Marta Sjursdatter Senneset f. ca. 1735 d. 1803. Marta sin søster Helene Sjursdatter Senneset f. ca. 1722 d. 1804 i Kvamsdalen i Masfjorden gift 1. januar 1764 i Indre Holmedal med enkemann Berent Monsen Indre Vårdal. Helene Sjursdatter bor hos søsteren Marta Sjursdatter som enke etter 1. ekteskap på gården Kalhovde i 1801. En tredje søster var Gjertrud Sjursdatter Senneset gift 1773 med Hans Eriksen Espeland i Gaular (Indre Holmedal). De 3 søstrene var døtre til Sjur (Sivert) Senneset f. ca. 1685 død som legdslem på Senneset i 1767 og kona hans som var født ca. 1694 og som døde på Senneset i 1764 (ikke navn). Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Faktisk er ikke familien til Sjur nevnt i det hele tatt i Gaularboken under gården Senneset. Så familien har jeg funnet frem til på de kildene som ligger her på DA. Jeg har også sett i bygdeboka under gården Sande i Gaular uten å kunne finne Lars Nilsen der. Men fordi han ikke er nevnt i bygdeboken er ikke dermed sagt at han ikke er derfra. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei igjen Kenneth. Ser på FT 1801 i Indre Holmedal at det på gården Sande er 'en Huusbonde' Søren Siursen på 71 år. Tror du dette kan være en bror av Marte??? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.