Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö


Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

För jeg 'drister' meg til å legge ut en justert slektsrekke vedrörende THYGESEN/(BORCH?) vil jeg gjerne få henvise til fölgende;- NOSE-sidene, BORCH, ved Simon ELLEFSEN, sist oppdatert 23. November 2005.- tråd ¤ 9.070 'Niels Pedersen Borch (1607-53)' ved Hermond MOURSUND av Mai 2002.- NOSE-sidene, BORCH II, ved Simon ELLEFSEN, sist oppdatert 21. August 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

I forbindelse med omtalen av Hans KOBI/KOBYE JENSSEN 1766-1842 i bl.a. innlegg # 291 nevnes hans svigermor som Anne BERNHOF(F) f. 1751, fra Kristiansund og gift i Finnmark.Det har ennå ikke kommet frem nye opplysninger om hvordan BERNHOF(F)-navet kommer inn i denne sammenhengen.Imidlertid kan det vaere av interesse å fölge med i fölgende tråd;¤ 73.547 ved Niels HEGGE.'Stamtavle over slaegten Bernhoft av Emilie Bernhoft, nytt personregister'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

I innlegg ¤ 163 i denne tråden er såvidt KUSSE-slekten omtalt, blant annet ifm prestedatteren Beritte (Birgitte) Christensdatter KUSSE SCHANKE 1633-1680 i Brönnöy i Nordland.Per EVENSEN's 'nye' tråd ¤ 74.356'Presten Oluf Andersen Kusse fra Brönnöy'- behandler denne slekten naermere.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Fra annet hold har jeg blitt gjort oppmerksom pa at det er lagt ut et sporsmal pa DIS-Norge med tilknytning til denne BUGGE-traden. Nemlig under Troms;'Ane Erichsdatter, fodt ?, Grundfjord, Troms'ved Edel R. NILSSEN.Selvom jeg ikke er medlem i DIS-Norge vil jeg dog gjerne bidra med a henvise til bl.a. 2 innlegg i denne traden; # 231 og # 235. Kanskje kan dette underlette for problemstillingen, - som tydelig angar BUGGE-aettlinger.Haper at Edel R. NILSSEN kan bli gjort oppmerksom pa denne korte og velmente kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Nygaard

Hei :)Jeg har noen ved navn Bugge i slekten min. Jeg er ikke sikker på at det er denne Bugge slekten, for dette ble litt for innviklet for en nybegynner. Men jeg kan jo skrive det jeg har ,så kan dere som er mer erfaren i dette kanskje finne det ut?Min tipptipptipp oldemor het Christianne Bugge, gift Svendsen,hennes far var Berenth Bush Bugge,gift med Karen sophia Bugge. her er Berent i folketellingen 1801. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18011301>Lenke Her i datterens bryllup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Mona NYGAARD,- mange takk for dine innlegg om Berenth BUSH BUGGE.Jeg har vaert paa reisende fot men skal se baade paa dette og paa traad ° 47.338 som du nevner.Har du i denne forbindelse sett paa nettsiden til Per NERMO?Med vennlig hilsen, THomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Nygaard

Hei Thomas :)Jeg har sett og lest og tenkt og lest og.. hehe, det er veldig mye å få system på for en nybegynner i slektsforskning dette :) Men jeg prøver å finne ut av det. Jeg finner mer og mer, leser kirkebøker og forum på kryss og tvers. Forvirringen ble total når de begynte å gifte seg med sine søskenbarn ;) Det står mye om Busch Bugge i tråden om Gustav Svendsen som jeg nevnte lenger oppe. Men jeg aner jo ikke om det er den samme Buggeslekten som du jobber med. Du finner nok mye bedre ut av det enn meg :)mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hei Mona,- vi har vel alle vaert nybegynnere en gang, og det faktum at soskenbarn gifter seg med hverandre er naermest en tradisjon i 'min' del av den store BUGGE-slekten. Jfr. i saa maate slekten HEGGELUND.Ser av SUND-traaden # 47.338 at du allerede har faatt god hjelp av Rune THORSTENSEN. Forovrig en interessant traad.Hva angaar Bergens-omraadet saa har jo bl.a. baade BUGGE-aettlingen Arnfrid MAELAND og Terje SKROLSVIK mye aa bidra med. Kanskje ogsaa Forumets redaktor Yngve NEDREBO.Selv kan jeg ikke direkte kommentere hvorvidt ovennevnte Berenth BUS©H BUGGE tilhorer samme slekt som hovedpersonen i denne traaden, fogden Mogens BUGGE.Har du sett naermere paa Per NERMO's nettside om BUSCH og BUGGE?Imidlertid skal jeg som sagt se naermere paa dette om ikke andre kommer meg i forkjopet.Med vennlig hilsen, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Nygaard

Hei Thomas :)Det ser ut som den Bugge og Sundt slekten min kommer fra Egersund, og hvor de kom fra før det aner jeg ikke. Er bare innom her en snartur i dag, kommer plutselig tilbake :)Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Mona/355:) Du finner dine 4xtipp oldeforeldre her : Lenke.Du kan jo ev. selv klikke deg opp og ned i generasjonene for å kontrollere om dette er samme Bugge-slekt som omtales i denne tråden ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Stemmer i med Mona, - mange takk for Per's innlegg vedrorende SUNDT-BUSCH-BUGGE.Haaper at du via bl.a. NERMO-siden kan komme videre med 'din' BUGGE-gren.Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se en ny BUGGE-relevant trad * 80.564'Hvor dode STINKEN M. Jensdtr., gift BUGGE?'ved Margaret MILLER.Denne traden er hoyst relevant i.f.m. slekten BUGGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Se ogsa en ny BUGGE-relatert trad, ° 77.256'Roros-enken Kirsten Johnsdtr.s foreldre'ved Marianne HAUGEN av 2010,- hvor det er reist sporsmal om KOBYE/KOBI slekten i forbindelse med BUGGE-etterkommeren Hans KOBYE JENSSEN 1766-1842.Hans KOBYE er tidligere omtalt her f.o.m. innleggene # 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I deb. 77256 (Lenke) (innlegg #3) omtales altså en ''Hans Kobye (i) Koghollen'' som var forlover i Skjervøy 3 Apr 1820. Det er kanskje grunn til å anta at han er identisk med Hans Kobye Jensen (1766-1842) fra Skjervøy, som altså angivelig var sønn av Margrethe Thygesdatter (Bugge) Borch (ca.1725-1788) og Jens Sørensen Thorne (f.1715 i Sjåvik, Årvik, Skjervøy).Noen som har noe tips om opphavet til 'Kobye'-navnet hos denne sønnen Hans til Margrethe Thygesdatter Borch og Jens Sørensen Thorne ? Kan det være en slektstilknytning til f.eks. prest i Bø, Vesterålen, Mentz Hansen Kaaby (1694-1754/1759), eller 'bare' en 'fadder-oppkalling', el.l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Per, - det er nok god grunn til a anta at forloveren i 1820, Hans KOBI/KOBYE, er identisk med BUGGE-aettlingen, Hans f. 1766. Da som sonn av Margrethe T:dtr. BUGGE BORCH 1725-1788 og Jens S:son THORNE f. 1715, begge Skjervoy i Troms.Kan i farten ikke tipse om opphavet til KOBYE-navnet her, da jeg er i Nederland i.f.m. IRGENS, noe jeg i folge innlegg # 341 tydeligvis var i September i fjor ogsa.Dog mener jeg a huske at slektskapet gar via ovennevnte Hr. Mentz H:son KAABY's hustru, - Anna Jensdtr. BORCH f. ca. 1705 fra Taskeby Store i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Jensdatter Borch (g.m. Hr. Mentz Kaaby) var søskenbarn av Thyge Andersen Borch, som var morfar til Hans Kobye (Jensen).Anna's sønn Hans Mentzen Kobye, som druknet i Loppa i 1768, var altså tremenning av mor til Hans Kobye (Jensen) (1766-1842).Da skulle vel bakgrunnen for oppkallingen være avklart. Takk, Thomas !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

- selv takk, Per.Hvilken bra konklusjon pa sporsmalet om Hans (BUGGE) KOBYE's dapsnavn.Hans 3 forskjellige ekteskap er jo tidligere omtalt her i denne traden, og de inneholder alle mange interessante aspekter. Jfr. her bl.a. innlegg # 293.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Kom over dette 'tunge og dyre' villsvinet i bronse hos en antikvitetshandler utenfor Bryssel i höst.Det er ofte referert til villsvinet som symbol i en eller flere versjoner av BUGGE-vapnet.Mottar gjerne kommentar til dette.Fortsatt God Jul, - og takk for interessen i denne BUGGE-traden.

bilete10720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.