Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö


Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanksje verdt å kikke her for de som har anledning:Niels Jenssen Bugge Norsk Slektshistorisk Tidsskrift X, s. 230 ++.Slægten Bugge i Danmark og Norge, ved P. C. B. Bondesen, s. 50.Jeg har bare de tre barna og, men ser jeg har skrevet at han hadde minst tre barn og det har jeg fra Lampe: Lenke 'flere vides ikke med visshed' skriver han.Om sönnen Hans står det ikke at han förste kone, Anna Björnsdtr, döde för 1624.Har notert dette etter Yngve Nedrebø:'I NST XII, s. 32-39, er 'Likprædiken over Margrethe Michelsdatter sal. Hr. Anders Jonsens enke i Skaanevik' gjengitt. Margrethe var mor til Maren Andersdatter, og i likprekenen finner vi opplysninger som er av interesse for vår undersøkelse. Likprekenen utbrer seg om Margrethe's mange tunge stunder som enke. Av de tyngste var det da hun i løpet av tre måneder (sommeren 1653) mistet begge sine døtre, Maren i Etne og Anne i Kinsarvik. Men dette tapet var enda mer smertelig for alle barna disse to etterlot, 'oc Dend Største Deel baade Faderløsse oc Møderløsse'. (Note 15) Det må bety at de to døtrene i 1653 hadde flere barn i live fra sine tidligere ekteskap, enn det de hadde med sine gjenlevende ektemenn. Anne Andersdatter døde på sin 17. barselseng. (Note 16) Med sin gjenlevende ektemann, Peder Rasmussen, hadde hun 11 barn. (Note 17) Anne kan derfor knapt være den som har gitt grunnlag for påstanden i likprekenen om flertallet av barna var både 'Fadreløsse oc Møderløsse'. Da må det være Maren Andersdatter som var mor til de mange farløse. Hun må følgelig ha vært enke med mange barn da hun giftet seg med Samuel Bonde.' 15. NST XII (Oslo 1950), s. 35. 16. Det Bergenske Magazin (1773) gjengir utdrag fra likprekenen over Peder Rasmussen Løgits (1606-1668). Opplysningen om Anne Andersdatter er gitt på s. 363. 17. Det Bergenske Magazin (1773), s. 361.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant dette om Anne Zahl:'Anne giftet seg med Henrik Piil i januar. Anne giftet seg med Mogens Jenssøn Bugge, sønn av Jens Larssøn i Stangerum, i februar. Barn av Anne og Mogens Jenssøn Bugge: Jens Mogenssøn BuggeJens Mogenssøn Bugge var Skipper. Barn av Jens Mogenssøn Bugge: Dorothea Jensdatter Bugge f. c 1615 '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forøvrig ser det ut for at både Henrik og Cort Piil er omtalt i NSF (fra innholdsfortegnelsen):Piil Henrik 30: 303, 305Piil Jens Hanss., handelsm. 18: 98Piil Jochum 34: 13Piil Nathaniel 34: 36Piil Rasmus 34: 36Piils Cort 30: 303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sorry - der lovet jeg for mye. Jeg har notert at jeg har NST 30 side 1-320. Det er bind to som stopper med sidenr 320, men dette viser seg å være et innskutt bilag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften Arnfrid,Takk for mange informative innlegg i denne BUGGE debatten i löpet av dagen.Ikke minst hva angår barna til Etne-presten Niels Hanssön BUGGE. Personlig kjenner jeg ikke til en eventuell datter ved navn Anne.Det nevnes at Anne (ZAHL) var gift i måneden januar med Henrik PIIL, - vet du i hvilket år?Samtidig henvises det til NST nr. 18, 30 og 34, -men jeg har selv ikke tilgang til noen av de nevnte nummer. Spennende å se hva Arnstein RÖNNING kan finne ut om PIIL i nr. 30!Du nevner jo både Henrik, Jens, Jochum, Nathaniel, Rasmus og Cort i forbindelse med PIIL, visse indikasjoner om deres opphav kan vel forventes.Har selv en del om PIIL i Danmark og Estland og skal undersöke om det eventuelt er tale om samme slekt.Nok en gang mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Tor MATHISEN,Finnes din egen (eller en annen relevant) e-mail adresse allerede lagt ut på nettet? - i så fall er det önskelig at min e-mail sendes til deg via denne ifm Sömna Bygdebok under henvisning til innlegg nr. 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(22:) Hvilken andre 'Jørgen' snakker du om i 1. og 2. linje ?(23:) Jeg tror den Anne Andersdatter som var g.m. Peder Pedersen Aalborg kan være en annen enn den Anna Andersdatter Brose som var g.m. Bent Michelsen Sandbech.Førstnevnte (død 1653) skal iflg. mine notater være f. 1609 og d. av Anders Jonssøn (1559-1639), s.pr. Skånevik 1591-1639, og Margrete Mikkelsdatter. Denne Anne skal være g. tre ganger : 1) s.pr. Stord, Peder Pedersen Aalborg (død 1634), 2) pers.kap. Skånevik, Steindur Taraldsson (død 1637) og 3) prest i Fjeldberg, Peder Rasmussen Løgits (1606-1668).Anna Andersdatter Brose (adskillig yngre enn førstn. AA) skal med Bent Michelsen Sandbech (g. rundt 1654 ?) ha fått barna Hans, Lars og Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(25:) Birgitte og Nils skal ha hatt barna: - Hans f.1575 - Birgitte f. 1580 - Christen f.1585 - Mette f.1590 - Thomas f .1592 - Sara f.1595.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(27:) Denne Anne skal ha levd 1657-1720 og være d. av Niels Hanssøn Bugge (s. av Hans N. Bugge og Anne Bjørnsdatter) og Birgitte Wittrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per: Jeg har sakset det (22) fra en nettside, så jeg kan ikke svare på det, men fant dettePrester i Ullensvang:Anders Jensen Brose SP 1619 1641 Jørgen Jensen Brose PKAP 1688 1691 Jørgen Jensen Brose SP 1691 1732Anitas slektsside:Anders Jensen Brose, Sogneprest i Kinsarvik fra 1619, Fjellberg fra 1624, d ca 1660, gm Sara Nielsdtr Bugge (ca 1595-1670) hadde barna: Jens og KarenJens Andersen Brose gm Maren Larsdatter, bodde på Fatland og hadde barna: Ellen og JørgenKaren Anderdtr Brose gm Ivar Knutsson Gram, Foged over Sunnhordland, note: (Stord bygdebok, bd. II: 796ff):Sitat: 'Ivar Knutsson Gram var ein danske som kom til bygdene her som fut hjå Erik Orning. Seinare var han fut i Sunnhordland. Han åtte mange gardar her i kring, og var rekna for ein rik mann. Han døyde på Sørhuglo 1697...I 1648 var futen Iver Knudsson Gram brukar på den parten (av garden Sørhuglo) som kruna hadde eigna til seg, og i 1664 var han eigar....(han) var gift med Karen Brose, dotter åt soknepresten i Fjelberg, Anders Brose. Dotter deira, Sara, vart gift med presten på Stord, Natanael Madsen Melboe. Dei åtte Høyland og budde der.... I manntalet 1701 er enkja etter Ivar Knutsson ført opp som eigar av Sørhuglo'. - eg trur bygdebok forfattaren har henta mykje på 'Sunnhordlandslekter' her.'Debatt: LenkeJørgen Jensen Brose (1660-1732), Sogneprest i Kinsarvik fra 1691-1732 gm 1) Birgitte Samuelsdtr Bugge, 2) Kirsten Olesdatter Gjerdrum m barna: Ole og Sara.Deres datter Sara, skal iflg samme nettsted, ha vært gift med Stordprsten Natanael Madesen Melboe.Note på samme side:Sitat: 'I følge Bjørn Blytt 'Blydt - Blytt, slektens historie ca. 1640 - 1980' er Jørgen Jensen Broses far Jens A. Brose, gårdbruker i Fatland, Fjellberg, gift med Maren Larsdatter. Han var igjen sønn av Anders Jensen Brose (Colding), f. ca. 1595, død ca. 1660. Sogneprest i Kinsarvik 1619, Fjeldberg 1624. Gift med Sara Bugge, f. ca. 1580, død etter 1670.' Kilder: Stord Bygdebok II s. 674 og Kvinnherad bind 4, side 346.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(41:) Ole og Sara Jørgens. Brose hadde søsteren Maren (1714-1794), g. 1737 m. presten Peder Krog Hind (1708-1775) (Kapellan i Tranøy, Ibestad, sen. s.pr. i Rana fra 1756)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til 42: Sorry, den linjen er kommet på feil sted, slik at det som er sitert over i sitatet som starter med 'Ivar Knuts..' selsvagt er korrekt og i samsvar med Nermos korreksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

NST 30 har nok ingen opplysninger som ikke allerede er kjent når det gjelder Piil.Side 303: 'Det er vel ikke urimelig at Mogens Bugge - slik Nils Hjelmtveit har antydet i en artikkel om fogdene i Nordhordland - allerede i 1571 har flyttet til Vardø (Nils Hj. - Futane i Nordhordland I Årbok for Nord- og Midhordland Sogelag 1956, s 15). Er dette rett, kan han ha vært engasjert i Mads Skeels tørrfiskhandel eller i svogeren Cort Piils omfattende handelsvirksomhet (jfr Anders Bjarne Fossen, op. cit., s 48 f og s. 690). I tidsrommet 1506-71 er nemlig Mogens Bugge blitt gift med Anne, enke etter Cort Piils bror, Henrik Piil, også kalt Henrik Klipper etter sitt yrke som klipper (overskjærer) - jfr Absalon P Beyer s. 191 29/3 1571 - Henrik Piil døde 29. spt 1655, jfr A.P.B. s. 121)'Absalon Ped. Beyers skrifter ligger på nettet.. http://www.dokpro.uio.no/litteratur/beyer/På side 305 i NST 30 er Piil bare puttet inn i en tavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beyer i slutten av mars 1571: ' Jens Koch foer aff til Vardøen med det skib som Matz Scheil lod købe wdi Holland ved forne Jens Koch der paa vore to from- me dygdelige danequinner Dorede Peters skredders fød i Haders- løff oc Anne Henrik Klippels fordom nw Maans bugis foged i Nordhordeland.'Dvs: Anne var tidligere kona til Henrik Klipper, men nå er hun Mons Bugges kone (Mons er på dette tidspunkt foged i Nordhordland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ovennevnte Jens Koch er forøvrig far til svigersønnen til biskop i Stavanger, Jørgen Eriksen (jfr et annet innlegg av Arnfrid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 45 - rettelse: I tidsrommet 1506-71 er nemlig Mogens Bugge blitt gift med Anneskal være: I tidsrommet 1566-71 er nemlig Mogens Bugge blitt gift med Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg må ile til og si at JEG ANTAR at den Jens Koch, som jeg har nevnt over er han som i 1588 fikk borgerbrev i Bergen, og antakelig den samme som ble byfogd i Bergen i 1600, men avsatt i 1603. I tillegg til Oluf Jenssøn Koch (født 1577 i Bergen, stud Rostock 1596, sognepr Bergen Domkrk 1600, mag 1602 og prest i Lund, Nicolai krk i Københ 1606) - det er han som ble gift med ei datter av biskopen i Stavanger - men i tillegg til Oluf, hadde denne Jens en sønn kalt Bjørn. Det er tidligere antatt at Hans BUGGE var gift med ei datter av denne presten Bjørn Jenssøn Koch, men dette synes seinere å være tilbakevist.Jeg nevner det bare her som et apropos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men da har vi jo fått besvart Thomas spørsmål.1) Mogens var, mest sansynlig, bror til Niels Bugge (iflg Nedrebø, innl 4),2) han ble gift med enken etter Henrik 'Klipper' Piil (Borger i Bg, Cort Piils bror),3) og var trolig engasjert i Mads Skeels tørrfiskhandel eller i svogeren Cort Piils omfattende handelsvirksomhet til Nord Norge,4) derav tilnavnet 'Klipper' (45).Ja, så var det den andre Piil, da. Er der noe slektsskap mellom Cort, Henrik og presten i RO, Hans Piil, legg innleggene i så fall inn herLenkeArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.