Gå til innhold
Arkivverket

[#37124] Tønder slekt,


Gjest Tim Gjerlufsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tim Gjerlufsen

HejJeg søger hjælp til at finde andre som er interesseret i slektforskning af Tønder slekten.Jeg har informationer vedr. slekten tilbage til 1550 hvor det startede, men mangler mange informationer på den Norske side. Hvis der er andre som er interesseret i Tønder slekten så skriv til tim@gjerlufsen.dk eller kig på www.tonderslaegten.dkMed venlig hilsen Tim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut andreas buck Øvergaard

Hei lurer på hvor mange forskjellige Tønder slekter det finnes ,heller de alle den samme.Selv har to steder blandt mine aner hvor slektsnavnet Tønder kommer inn .Den første er født 1525 og het Jørgen gift med Elisabeth Johansdatter Meiger hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gjerlufsen

Iflg. den informationer jeg har, skulle der kun være én oprindelig Tønder slekt. Som stammer fra Christopher Nielsen Tønder, søn af Niels Mortenssøn, en kjøbmand der oprindeligt kom fra Holstein, Tønderen, der tog til Norge og som minde om sin hjemegn valgte han at døbe sin sønner med Tøndernavnet. Senere rejste en af hans efterkommere tilbage til Danmark, hvilket er grunden til at der findes både en Dansk og en Norsk Tønder slekt, men som begge har deres oprindelse tilbage til Niels Mortensøn (1550) Jeg er ikke bekendt med Tidligere Tønder navne før Niels Mortenssøn's tid. Så hvis du har evt. kilder er jeg meget interesseret.Mvh Tim Gjerlufsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Christopher Nilsson Tønder (1587-1656) regnes som stamfar for den norskeslekten Tønder. Han var fogd og toller på Nordmøre. Han var gift 1) medSidsel Andersdotter og 2) med Karen Olufsdotter [skriver]. Christoffer Nielsen Tønder blev født 20 Jan 1587 som søn af købmand i Tønder Niels (Nis) Mortensen og Marine Petersdatter Leck. Han blev gift 1) ca. 1615 med Sidsel Andersdatter (ca. 1590 - 9 Mar 1630) og 2) ca. 1631 med Karen Olufsen Skriver (f. ca. 1610). Christoffer døde 31 Dec 1656 på Bremnes på Nordmøre.Christoffer var kaptajn i Vardø, før han blev foged, først i Fosen fra 1622 til 1631, senere fra 1632 til 1647 på Nordmøre. Han var senest tolder på Nordmøre fra 1647 til sin død i 1656. Han skal have været en hovedrig mand, som ejede store jordbesiddelser på Møre. Han fik bl.a. Holden godset som pant fra Bjelkeslægten.Der er desværre ikke noget billede af Christoffer Tønder i anegalleriet. Derimod af sønnen, amtmand Peder Christoffersen Tønder.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gjerlufsen

Hj Igen KnutHar undersøgt lidt vedr. Jørgen født 1525 med en Elisabeth Johansdatter MeigerHvad jeg kan se er Jørgen er født, Pedersen og var Provst I Tønderlink:[url="http://hjem.get2net.dk/ammentorp/Genealogy/PS01/PS01_383.HTM>Lenkeiflg. en anden side hedder han Jørgen Pedersen Petræus men ingen fødselsdato:LenkeEndnu en hjemmeside med nogle informationer: link:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tim.Siden jeg ikke har hørt noe fra deg antar jeg at de opplysninger jeg har sendt deg om 6657 registrerte etterkommere etter Niels Mortensen Tønder ikke kan være til noen nytte.Kan du vennligst bekrefte her at du har slettet filen ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gjerlufsen

Hej Knut,Jeg undskylder, men jeg troede faktisk jeg havde skrevet tilbage, men jeg kan godt se at mit indlæg til dig ikke er der - beklager.Jo tak jeg kan godt bruger disse informationer som du har sendt (tror jeg) har ikke nået at læse samtlige 853 sider igennem endnu.Faktisk fik jeg samme dag 2 andre mails også ét stamtræ på 3000 personer hvoraf 900 af dem også tilhører Tønder slekten og en mindre fil.Så jeg har meget information at læse igennem før jeg ved hvad der kan bruges.P.t. bruger jeg al min tid på at forsøge at importere min GedCom fil ind i phpGedView således at alle mine informationer bliver tilgængelige via www.tonderslaegten.dk (indeholder p.t. kun et forum).Men jeg har store problemer med den danske special tegn 'æøåÆØÅ'.Er du interesseret i min GedCom fil? så sender jeg den gerne.Jeg vil også oprette en mailgruppe for Tønderslekt interesseret, vil du gerne være med i den?Mvh Tim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut andreas buck Øvergaard

Hei Tim takk for de nye opplysninger,så for heller statse på den andre Tønder.Gjennom min farmors slekt har jeg Andreas Tønder fogn på Senja f.1681 d.1743 mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gjerlufsen

Hej Knut Andreas Buck Øvergaard,Har lige være i kontakt med en som søger informationer vedr:Lurer på om dere har noen Andreas Tønder f.ca 1665, i deres register? Mulig at denne hadde Pedersen som farsnavn.Leter også etter en Daniel Pheiffius Tønder, f.ca 1699. Denne dro til Danmark for å studere teologi, og så vidt vi vet, bosatte han seg aldri i Norge igjen. har du nogle informationer vil jeg gerne formidle kontakten.På forhånd takMvh Tim Gjerlufsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Det er en Andreas Andreassen Tønder f. ca. 1665. Trondhjem, Og en Andreas Madsen Tønder, f. ca 1686. Har du noe mer om din Andreas ?Daniel Pheiffus Tønder har jeg kun som sønn av Andreas Tønder, ca. 1681-1743 i Bergen, og Hedevig Elisabeth Peters, d. 1744.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Den Andreas Tønder som var fogd på Vang på Senja kan umulig være født i 1681. Første gangen han nevnes i skrifter fra området her er i 1790. Da er han ansatt som godsforvalter hos Gjert Hansen Lange, som bestyrer den nordlige del av det daværende Tromsøgodset.Han reiser fra området i 1699 men kommer igjen etter 11 år. I sin embetssøknad for stillingen som fogd over 'Senjens og Tromsøens fogderi' skriver Andreas at han tidligere har vært i området i 14 år. Det vil tilsi at han kom hit første gang ca 1685.Andreas var forøvrig min 6 x tippoldefar. Så til dagens reklame: I årbok for Lenvik 2005 finnes det en stor artikkel (19 sider) om Andreas Tønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Hei Tim!Hvor Andreas Pedersen Tønder stammer i fra er et av de store spørsmålene for slektsgranskere her i området. Så vidt meg bekjent har ingen kunnet komme med en sikker eller sannsynlig teori på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei Oddrun!Har du lest tema 25977? Der har jeg skrevet et innlegg som viser noen tråder som knytter Fogd Andreas Tønder tett opp til Tønderne i Norge.Jeg har ikke klart å knytte han til dem genetisk, men til det motsatte er bevist, så mener jeg sansynligheten er stor for at han hører til blandt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Om Daniel Pheiffius Tønder har jeg følgende:Gavebrev på gården Wang datert Bergen 03.Sep.1751 til broren Peder Tønder. I skjøte datert Kiøbnhavn 17.09.1763 overskjøter Daniel sitt arvede jordgods i Troms og Senjen til broren Peder Tønder for 380 rdl. (Tingbøker for Lenvik bind 1 s.220 bind 2 s.35 utgitt av Lenvik Bygdemuseum) I følge 'Norske Teologistudenter 1690-1754' var han født i 1797 nær Finnmark og han hadde oppgitt at han aktet gjense sine egne.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.