Gå til innhold
Arkivverket

[#37289] Karl Oskar Riiser (Holm) f. 1864 fra Aurskog-Hølnad bodde i Oslo i 1900


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som har info om Karl Oskar Riiser født på Holm i Aurskog-Høland i 1864. Jeg har fått info om at han pr. 1900 hadde to barn Henry Riiser f. i Kristiania 1894 og Dagny Riiser f i Kristiania 1896.Dersom det er noen som har info om Karl Oskar sine etterkommere hadde det vert fint om jeg kunne fått info om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg antar at det er i Byarkivet for Oslo der kan ligge info om resten av familen Riiser. Kanskje det er noen som har anledning til å se på dette hvis en har ærend likevel?Kanskje det er noen som kjenner til familien, om så skulle være så er jeg veldig interessert i opplysninger om denne familien: For nålevende personer kan info sendes til:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiRask titt på Boston Pass.list 1820-1943Dagny Elfrida Riiser f.1896 ankom 14 mai 1926Hun oppgir som nærmeste pårørende : Father Karl Oscar Riiser,Urtegt 26 OsloSkal til friend:Mrs Richard Jacobsen i BrooklynFinner også en Dagney Riser på Ellis Island ankom 21 mai 1921 Pårørende: Car Riser,Ustigt 26 Christiania(dette må vel være den samme som i 1926)Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTja--- Jeg finner henne ikke på navnet Dagny Riiser med div.varianter. Damen kan jo ha giftet seg og skiftet navnTror det beste er å finne hennes far Karl Oscar død. I dødsfallsprtk.vil det vel muligens stå hvor barna oppholder segKanskje noen med tilgang til dødsfallsprtk.for Oslo kan sjekke detEllers er jo Oslo Byarkiv stedet Karl Oscar bodde i Urtegt 26 i 1926 og var da 62 år Det er vel lite trolig han flyttet på seg efter detMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne Carl Oscar Riiser i de skanna kirkebøkene. Fikk han flere barn etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Stupindgt. lå vel på Enerhaugen i Kristiania, og da blir vel Grønland den nærmeste kirken. Fra Grønland finnes det skanna kirkebøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt etter fam. Riiser i Grønland sogn, men finner ingen med adresse Stupindgt. som ble døpt der i de først par årene etter 1900. Kan det tenkes at denne gaten hørte til et annet sogn? Jeg har for dårlig lokalkunnskap om det aktuelle området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at Stupindgaden tilhørte Grønland søndre krets og da er mitt spørsmål var denne søndre kretsen eget sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiNår sønnen Henry gifter seg i Bergen 1926 har han adresse Urtegata 26 i Oslo,samme som faren Carl.Kanskje Oslo Byarkiv kan ta en titt i de komm.tellingene på den tiden for å se om flere i familien bodde der.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var jo, veldig interessant det med giftarmålet i Bergen. Kan du legge inn lenke på det giftarmålet eller opplyse når i 1926 og hvilket sogn i Bergen vedk. ble gift i?Skal sjekke nærmere de andre skannede kirkebøkene for Oslo senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiDa prøver jeg med en link til kirkeboka LenkeHvis den ikke fungerer så finnes ekteskapet i KB Johannes 1912-1929 innf.nr. 75 i 1926 side 176Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dagny Riiser reiste til USA i 1921 og i 1926, men det skal visstnok vere vanskelig å finne henne i USA i 1930. Kan det tenkes at hun har komt tilbake etter 1926, men hvor kan hun ha bosatt seg? Er det mulig å finne hennes fødselsdata i skanna kirkebøker fra Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Stemmer det at Dagny Elfrida ble født den 17. feb. 1896 og at familien bodde i Semdgata 16B i 1896? Jeg finner henne i Grønland sogn som i 1896 som nr. 99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp funnet ut at:Smedsgata, Stupindgata og Urtegata ligger alle sammen i Grønland sogn.Jeg har søkt etter barn av Karl Oscar og Inga Riiser etter 1900, men har foreløbig ikke funnet flere enn de som er nevnt i FT for 1900. Skulle det være noen som finner flere så hadde det vert fint om jeg kunne fått infom det.Det hadde også vert fint om jeg kunne fått info om Henry Riiser bosatte seg i Bergen ettersom han giftet seg der i 1926? og om han evn hadde barn.Skulle noen ha info om noen av Karl Oscar sine etterkommere som evn. lever i dag, kan de sende info til meg på e-post:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende info om datteren til Karl Oskar Riiser Da hun var i USA:Vennene hennes, Mr. & Mrs Richard Jacobsen. Jeg la merke til at i 1926 nevnte hun bare Mrs Jacobsen. Søkte etter Richard Jacobsen in 1920 og fant Richard (40) og Aagot (33)Jacobsen. De har 5 barn i fra 2,5 til 11. Han ankom USA i 1899 og hun i 1902, både var født i Norge. Fant dem i 1930 men Dagny bor ikke hos dem. Aagot Jacobson het Waagot i 1930.Jeg antar at Aagot kan være kusinen til Aagot og det er omtrent på samme alder. Vel, det kan også være en annen som bare var venninen hennes og at de begge vokste opp på Grønland.Det er ikke så lett å finne Dagny i USA, så det er muligheter for at hun kom tilbake før 1930 eller at hun døde før 1930. Vel. hun kan ha giftet seg og da er det kanskje umulit å finne hennet i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan Henry og Solveig også ha reist til USA? Jeg antar at dette paret hadde en viss tilknutning til Bergen i og med at det ble viet i Bergen. Dette selv om begge på det tidspunktet de ble gift hadde sin formelle adresse i Oslo. Det ser ut som om Henry var telegrafist av yrke, så da var det vel rimelig å anta at han var uteseiler under 2. verdenskrig? Men hvor hadde de sin faste boligadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiKjapp titt i adressebøker OsloUrtegaten 26 2 oppg.3 etg1927 og 1928 :Carl Riiser1929 Inga Riiser,enkefru og Frk.Dagny Riiser1931 Inga Riiser,enkefru1932 Inga Riiser,enkefru og Henry Riiser,telegrafistMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for infoen. Kan vi da anta at Carl O. Riiser døde i 1928 eller i 1929 og at Henry Riiser bodde alene sammen med moren. Kan han og Solveig ha skilt lag eller var det bare en tilfeldighet at han bodde på samme adresse som moren? Han hadde jo, samme adresse som foreldrene da han giftet seg med Solveig Olsen i 1926. Jeg antar at siden Dagny Riiser er hjemme i 1929 at hun også bodde her siden, men ble hun gift og hvor ble det av henne?Uansett om jeg kommer videre eller ikke så vil jeg takke for den hjelpen jeg har fått så langt. Håper fortsatt på flere innlegg slik at jeg kan få løst denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt i lysingsprotokollene for Grønland, men finner ingen lysing av f.eks. Dagny Elfride med noen frem til 31. des. 1932. Jeg vet ikke hvor hun kan ha flyttet til. Er det mulig at hun tilfeldigvis bare var hjemme da faren døde og at hun drog tilbake til USA? Eller flyttet hun til et annet sted i landet?Men hva skjedde med Henry Riiser og evn. etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.