Gå til innhold
Arkivverket

[#37463] Databaseveljar: Hvor er Laksevåg?


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

I fm # 37462 så jeg etter Laksevåg i listen over kommuner under Hordaland. Jeg vet godt at den ble innlemmet i Bergen (der er det heller ingen filer fra Laksevåg), men Fana som led samme skjebne står oppført. Det samme gjør Årstad som forsvant mye tidligere.Jeg finner filene ved å søke etter navnet, eller under Askøy som er korrekt nok for filen med komfimerte.Men 'Døde i Laksevåg 1925-1950' bør vel strengt tatt presenteres under Laksevåg (1918 -1972) selv om mange var født i Askøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Laksevåg var ein del av Askøy kommune frå 1837-1918, sidan eigen kommune fram til 1972 då dei vart slege saman med m.a. Bergen. Men det vart eige prestegjeld i 1875.Eg tok problemstillinga di opp den gongen DA-systemet var nytt og fekk eit svar som eg godtok, men ikkje kan hugsa no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Som tidligere bosatt i Laksevåg klarer jeg å finne frem, men det er nok ikke bestandig like enkelt.I de tilfeller der det velges å legge filer fra kommuner som ikke finnes i dag inn under en annen kommune så kan det kanskje legges inn en DB (eller tekstfil) der filnavnet henviser til riktig kommune? Dermed finnes i hvertfall kommunen på fylkesoversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Andersen

Poenget var selvfølgelig at Laksevåg skulle stå som kommune i Hordaland med minimum en fil som henviser til Askøy. Jeg antar at det også er andre eksempler.Har DA noen synspunkt på denne løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då eg vende meg til DA om Laksevåg, var det nok før den nemnde filen (1925-1950) var lagd ut. Men etter at den kom, meiner eg Laksevåg burde registrerast på DA som eigen kommune. At denne filen ligg under Askøy er i alle høve heilt feil. Dersom den skulle vore under eit anna namn enn Laksevåg, måtte det vera Bergen, sidan den sjølvstendige kommunen (prestegjeldet) som produserte grunnlaget for den filen, no ligg i Bergen. Laksevåg var ikkje på noko tidspunkt då den kjelda vart til, under Askøy. Men eg reknar med at DA ser på dette, tek ei avgjerd og vert samde med seg sjølv om korleis slikt skal løysast.Så er spørsmålet om dei vil leggja meir under Laksevåg, dersom dei lagar eige kommunenamn?Ein vil jo dessutan møte det same problemet for Arna sitt vedkomande, dersom det kjem kjelder frå tida etter at den kommunen vart utskild frå Haus til den vart slukt av Bergen - og her kring meg når den tid kjem med t.d. Hisøy, Stokken og Flosta. Men eg veit dei har tenkt gjennom dette i DA - spørsmålet er berre om dei tankane er fulgt opp etter kvart som det er komen nye basar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingrid Cutler

Takk for henvendelser angående Laksevåg kommune. Vi har nå lagt inn 1248 Laksevåg som egen kommune i databasevelgeren.Alle databaser som er fra Laksevåg vil nå ligge under Laksevåg kommune. Databaser før 1918 vil også ligge under Askøy, mens databaser som kun dekker perioden mellom 1918 og 1972 vil kun ligge under Laksevåg. Hvis vi mottar registreringer som inneholder data fra etter 1972 vil disse i tillegg legges under Bergen kommune.Vi har også lagt til Arna sammen med Haus i databasevelgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.