Gå til innhold
Arkivverket

Christian Petersen i Tr.heim f. i København


Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Lorentze Birgitte Dreier f. 04.03.1808(datter av Benjamin Blostrup Dreier)var gift med Christian Petersen fra københavn. Han skal være født rundt 1809 og var konditor. Er det noen som vet mer om ham eller hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i alle fall vielsen - 22. august 1839 i Vår Frue i Trondheim. Ser ut som brudgommens far var høker Martinus(?) Petersen - Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A07 (1821-1840), Ekteviede 1839, side 356.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16910&idx_id=16910&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-89

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921680475.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bom på brudgommens far: Rasmus Petersen ifølge klokkerboka (som er ryddigere ført enn kirkeboka!) . Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C04 (1833-1845), Ekteviede 1839, side 168.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16353&idx_id=16353&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-19

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070924610102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge klokkerboka var Christian Petersens fødested Christianshavn. I de danske folketellingene i Dansk Demografisk Database finner jeg Christianshavn Kvarter og i 1840 bodde det en høker der som het Rasmus Petersen. Det kan selvsagt være bom, men legger det inn:

 

Samtlige personer i husstanden

 

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Store Torvegade, Huset No 381, kjelder, 2, FT-1840, C9569

 

Rasmus Petersen 48 Gift Høker

 

Elisabeht Jespersdatter 35 Gift hans Kone

 

Anna Erichsdatter 19 Ugift Tienestepige

 

Får sjekke nærmere om dette er foreldrene til din Christian...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tyder navnet ved vielsen til Rasmus Pedersen, så det er sikkert rett høker, du har funnet, Grethe ;)

 

I FT1834 finner jeg en mulig Christian Petersen:

 

Navn: Christian Petersen Køn: M Alder: 21 Civilstand: Ugift

Erhverv: Patient,Conditorsvend

Kilde: FT-1834 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Sankt Annæ Øster Kvarter Stednavn: Paa forskjellige Stuer i Hospitalet

Matr.nr/adresse: Amaliegade 128 Indtastningsnr: C6406 Løbenr.: 3144

 

Yrket er rett, men alderen litt feil.

 

Her i 1875: Http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f71601&gardpostnr=844&personpostnr=11760&merk=11760#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge klokkerboka var Christian Petersens fødested Christianshavn. I de danske folketellingene i Dansk Demografisk Database finner jeg Christianshavn Kvarter og i 1840 bodde det en høker der som het Rasmus Petersen. Det kan selvsagt være bom, men legger det inn:

 

Samtlige personer i husstanden

 

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Store Torvegade, Huset No 381, kjelder, 2, FT-1840, C9569

 

Rasmus Petersen 48 Gift Høker

 

Elisabeht Jespersdatter 35 Gift hans Kone

 

Anna Erichsdatter 19 Ugift Tienestepige

 

Får sjekke nærmere om dette er foreldrene til din Christian...

 

 

Det er også denne Høker i 1801 (han i 1840 kan vel være lidt ung på den tid):

 

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavns Kvarter, Matr. 355, 1699, FT-1801, A5035

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Pedersen 40 Gift Høker

Ane Kirstine [Pedersen] 19 Gift g Rasmus P. Høk

Cathrine Marie 1 Ugift Se Rasm.Pederse

Christiane 16 Ugift

 

--------------------------------------------------------------------------------

Men jeg kan ikke finne Christian hverken døpt eller konfirmert i Vor Frelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten at det er enda en Rasmus Petersen som er høker i samme område, bare et år eldre enn den andre Rasmus Petersen. Her blir det kanskje vanskelig å finne riktig Rasmus Petersen..

 

Edit: nå først så jeg innlegget ditt, Bente! Det virker som om det er mange muligheter her... Du har nok rett i at de Rasmus Petersen som er funnet til nå, kanskje er litt for unge til å være Christians far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.