Gå til innhold
Arkivverket

[#37854] AALBERG Jean Thomas, f. 29. juni 1785, død 20 August 1852

Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Kan noen hjelpe med dette? Fikk email fra FrankrikeAALBERG Jean Thomas Born 29 June 1785 - Sparbu (Norway, district of Trondheim) Died 20 August 1852 - Sainte-Marie-aux-Mines (France, Haut-Rhin)I do not know when he emigrated and why.There are still nowadays people named AALBERG in France. I think they are all descendants of Jean Thomas AALBERG. I am trying to prove that, but I have not connected all of them so far.The most famous AALBERG is André AALBERG, who is a 'compagnon de la Libération'. He was killed by the Nazis. His name was given to a school in Sainte-Marie-aux-Mines.There is a summary of my research (in French) here: http://vargenau.free.fr/famille_aalberg.htmlI would be very interested if you can find more information about my ascestors. Is there a possibility to find the mariage record of the parents of Jean Thomas AALBERG, Thomas Jean AALBERG and Anne AMUNDSDOTTER? Kjell-Erik Andal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Et raskt søk i f.t. 1801 viser følgende:Det ligger en gård Ålberg i Sparbu. Der finnes på den tid ingen Thomas. På en gård i nærheten, Lunken, finnes Thomas Jonsen, 38 år, g.m. Anne Iversd., 34 år. Ingen sønn Johan nevnt.Derimot finnes i et annet sogn, på gården Vedkvern, enkemann Thomas Johansen, 48 år, med sønn Johan Thomassen, 16 år. Bortsett fra at de sistnevnte ikke heter Aalberg, så passer de jo godt med Thomas Jean og Jean Thomas, f. 1785. Særlig mange andre med slike navnekombinasjoner er det vel ikke der på den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det siste forslaget til Odd Roar kan vel stemme med denne folketellinga i 1801 Lenke. På FS fant jeg en John Thomassen f. 29/6 1785 Sparbu, foreldre Thomas Johansen og Anne Amundsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut til at Anne Amundsdt. døde 23/12 1800, f. 1750 Sparbu og gift med en Thomas Johansen. Det var alt som sto i FS, som jo så klart må sjekkes for holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er riktig lenke. Jeg søkte navnet Thomas, og fant kun de nevnte aktuelle i Sparbu. Innleggene (3) og (4) kan vel tyde på at de to på Vedkvern kan være de riktige personene. Det kan jo tenkes at sønnen som nevnes der, har en eller annen tilknytning via slekt, familie eller arbeidsforhold til gården Ålberg i Sparbu, og derfor senere benytter dette navnet når han evt. forlater landet. Alternativt kan familien ha flyttet til Ålberg etter 1801, f. eks. hvis faren gifter seg på nytt, som er vanlig på den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Går man litt inn i innholdet på hjemmesida til de som etterlyser slekta si (i Frankrike) ser man jo at de har funnet både Thomas Johansen og Anne Amundsdatter. Fødselen til Johan Thomassen ligger på hjemmesida som kopi av kirkeboka.Jeg har ikke tilgang på kirkebøkene for Sparbu, men har sjekket de militære rullene (1807/1811), og i de jeg har, finner jeg ikke en passende Johan Thomassen. Så han har vel kanskje flyttet ut før dette året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.