Gå til innhold
Arkivverket

[#38027] Wennich på Kongsberg, fra Eidsfoss verk.


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

En av mine aner het Maren Malene Jokumsdatter Wennich og er født omlag 1758 (FT1801 Kongsberg).Faren kan ikke være noen annen enn Jokum Hansen Wennich født omlag 1733 (FT1801 Kongsberg).Wennich familiens innvandring og noen slektsledd er beskrevet i en egen faktarute i Hof bygdebok (Sigurd H Unneberg, 1964). Mannfolka har vært stålmestre på Eidsfoss verk (Hof i Vestfold). Siste ledd der var Hans Jacob Jokumsen Wennich. Det er ganske sikkert faren til Jokum på Kongsberg (FamilySearch). Jokum livnærte seg i samme retning som stallsmed og skålbrenner. Moren til Jokum het forøvrig Maren (Svendsdatter), hvilket passer inn.En del opplysninger utover dette har jeg funnet i FamilySearch. Men Jokum er i FT1801 oppført som tredje gangs enkemann, og jeg har ingen presise opplysninger om familiene hans og slik sett ingen bekreftet forbindelse til den Maren jeg startet opp med.Jeg ønsker meg førstehånds opplysninger om Wennich familien generelt (uansett tid og sted) men om Jokums tre ekteskap og alle avkom spesielt. Noen som kan bidra med litt oppprulling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Hansen -Wennich i Kongsberg 1801: LenkeSkal se hva jeg kan finne av opplysninger om Jokums ekteskap.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant Hans Jochum Wennish i Avskjedigelsesmantall Kongsberg Sølverk i 1805.Oppført som: arbeider ved Prindsesse Lovisa Augusta Grube 62. Bosted: Kongsberg yrke: Schachthauer gift 1 barn å forsørge lønn: 4 Rd 48 sh. Hans Jochums alder er oppført med 27 år ( ikke alltid rett) fødseldato 20-10-17812 års lønn ved avskjedigelsen.Det var det jeg fant i mitt hefte , skrevet av Wenche Hervig 1993.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at Wennich navnet dukker opp tidlig ved Eidsfoss verket , fant vel en forfader her? LenkeNavnet ser ut til å ha Tysk opprinnelse? Mange av arbeidere ved norske verk hadde sitt opphav i Tyskland.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg på Fam. s tre ekteskap for en Jochum Hansen: Legger lenke til det første ekteskapet:LenkeOm hans ca alder var født 1730, kan det passe med et 1. ekteskap på denne tiden.ekteskap nr 2. 31 oktober 1783 med Mari Jørgensdatter.ekteskap nr 3. 12 okt 1788 med Inger Johansdatter.Dette bør du nok sjekke i kirkebøker!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. spørsmål (1) om Wennich generelt.Navnet Wennich/Wennig finnes også i Christiania i første halvdel av 1700-tallet, f.eks. er den Hans Abrahamsen Wenniche man finner på Bjerke i Eidsvold døpt i Christiania 08.10.1726. En familie som skrev seg Wennig fantes også (kunstdreier Jacob Herman Wennig).Family Search har så godt som ingen opplysninger fra Christiania 1624-1787 utover mer eller mindre tvilsomme bidrag fra privatpersoner.Jeg har ikke lest Hof bygdebok, kirkebøker derfra og kjenner ikke til forbindelse fra Christiania til Hof så jeg kan ikke uttale meg om dette er samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Gunn!Avskjedigelsesmantallet er ukjent for meg. Hans Jochum Wennish er rettere sagt en Jokumsen og samme sønn som er oppført hos sin far i FT1801 som du har gitt lenke til. Artig å se flere spor av disse personene. Men jeg vet ikke om han er bror eller halvbror til min Maren, dessuten ser du i FT1801 en Christian som tydeligvis hører inn på et vis.Maren som var utgangspunktet mitt var gift med Ole Botolvsen Bryn. Sannsynligvis arbeidet han som sin far Botolv Olsen Bryn i gruvene, men det har jeg ikke noen bevis for. Kan du se etter om du finner han eller potensielle brødre i heftet ditt?! Ekteskapene du har funnet fram i FamilySearch er meget interessante, jeg må ha oversett dem den gangen jeg lette. For nemlig: nevnte Hans du fant i avskjedsmanntallet hadde ett barn, stod det, og hun vet jeg het Fredrika. Dessuten er Frederikke og Susanne gjengangere i etterslekt, muligens motenavn, men jeg tror det er oppkallinger. Skal grave mer i FamilySearch på det grunnlaget når jeg får mer tid.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Geir!Hof-Wennich folka fikk en god del barn og alle står ikke med navn i oversikten i bygdeboka. Hans Jacob Jokumsen Wennich gifter seg i 1726 og får i 1727 sønnen Svend, men barn nr 2 i rekka er ikke nevnt. Det kan ha vært en tvillingbror.. Svend er antakelig oppkalt etter sin morfar, mens først nr 3 er oppkalt etter sin farfar, så kanskje har det vært flere barn født inne i mellom de kjente... Noen Abraham'er ser jeg ikke, på den annen side tror jeg ikke det var så mange Wennich'er i Norge.Jeg noterer meg oplysningen og skal mvh eric holde øynene oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har kikket over listene sortert alfabetisk på patronymikon i Avskjedigelses mantallet.Fant ingen fler med Wennich navnet. Et par stykker so kalles Wonnich , en Christen Wonnich og en Christian Jacobsen Wonnich. ( her kan vel også forekomme unøyaktigheter vil jeg tro?) Kan gjerne finne opplysninger om disse , om det er av interesse. ( Tar litt tid å finne fram i systemet i heftet bare)Ellers fant jeg et par som bruker Flek eller Fleck som navn. Samme som 1. hustru jeg fant på Fam. S.bruker.Henrich Henrichen Flek , og en Christian Nielsen Flech . Navnene skrevet slik.Mulig du vil jeg skal sjekke disse også nærmere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Christen Wonnich: andre har formidlet til meg eksistensen av Christen Jochumsen Wennich, det er nok han.Christian Jacobsen Wonnich: Min Jochum har en sønn Christian (Jochumsen Wennich) født ca 1789, det er nok han.Christian Nielsen Flech: det k,an være faren til Fredircha Susanne Fleck og da kanskje morfar til Christian ovenfor?Har du mer om disse, så ja takk!!!mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Det ser iallfall ut til at jeg skal kunne spore opp en del på Flech-sida. Takk for pekerne til skiftene, jeg rekker ikke å holde tritt. Det fins også littpå Flech i FamilySearch.FT1840 med både Bryn og Wennich er kjent stoff. Det spennende der er alle garverne, for dem ble det mange av etterhvert, fram til f eks garver Svane i Sandvika, Bærum!e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå har jeg samlet det jeg har funnet om Wonnich og Flech i mantallet.Christen Wonnich f. 17/10 1772 , 33 år gift, ingen barn å forsøge (på daværende tidspunkt) Arbeidsted: Hammeren Yrke Svend Bor: Kongsberg Lønn 7 rd 48 sh ( som Damstiger, hytte og harmmersmede)Christian Nielsen Flech f. 9/4 1791 , 14 år ugift Arbeidsted: Øvre Gabe Gottes Pukverk Yrke : dreng Bor: SandsværChristian Jacobsen Wonnich f. 2712 1791, 14 år, ugift.Arbeidsted: Schierpingen ved Cronprinds Friedrich i Norge Grube. Bor : Kongsberg Yrke: Dreng(Med forbehold om rett avskrift.)Si fra om du trenger oppslag etter andre i Askjedigelsesmantallet.Håper du finner flere nyttige opplysninger i skiftene og i 1840 tellingen.Lykke til med søkingen! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei Eric!Jeg har noen gamle notater om diverse 'Flecker' på Kongsberg. Frederica Susana giftet seg 9/7-1757 med Joccum Hansen Vennichs. De hadde barna: Hans Jacob 1/2 år, Maren Mallene 8 år og Catrine Marie 3 år ved skifte til Frederica 11/8-1766 (Skifteprotokoll 7, nr. 182, folio 357) De bodde på Tislegaard Grund og hadde hus og en 'Grashauge'.Søsteren Christiana Sophia døde 1810, 71 1/2 år gml. det stemmer ikke helt med alderen oppgitt i det ene skiftet! Hun ble gift 19/9-1750 med Johan Christopher Wolfer/Wolter, kalte seg også bare Christopher. Har notert at han døde før 1809.I skiftene dere hadde funnet står sønnen Johan Christian f ca 1731, jeg har ikke det navnet, men har notert en Christian Fredrich f ca 1732 i Tyskland gift 1.g m Gunhild Halvorsdtr Rue og 2.g 22/7-1774 m Berthe Amundsdtr Hoen-Eie. Dette kan da være en annen 'Flech', skal sjekke det opp.Jeg har nok noe mer hvis du er interessert, men da må jeg komme tilbake med det seinere.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Turid!Nå føler jeg meg sikker på Wennich-Flech alliansen!Jeg er alltid interessert i mer. Spesielt fordi det her fins et garvermiljø. Jeg er nemlig alltid på jakt etter opphavet til en Johan Christopher Henzel, som ifølge familiemytene var fra Kongsberg. Henzel-navnet tok han sannsynligvis da han ble garvermester, f eks etter en garver han gikk i lære hos (slike fins i DK).Nok om det: jeg er på reisefot, men gleder meg til å ta fatt i dette om et par dager. Flere tips er velkomne! mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

HeiFikk rett før jul i posten kopier av sjælemandtall for Frolands jern-værk 1793.Der finner jeg en spigersmeddreng Svend Danielsen Wennich, han er da 18 år, og bor sammen med sin mor Magdalena, hun er 43 år.Mulig disse kan være slekt til Wennich på Kongsberg/Eidsfoss.MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Fint at det holdes liv i gamle tråder!Denne Svend tilhører ikke den anerekka jeg har registrert, men med det navnet er det naturlig å gjette at han er barnebarn av Svend Hansen Wennich (1727-97) og Anne Christine Danielsdatter (1723-75) (med en Daniel Svendsen Wennich i mellom!?).Selv om jeg ikke har ambisjon om å dekke alle jeg kan henge på, er Wennich-navnet litt spesielt og jeg noterer meg dette, Takk!mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.