Gå til innhold
Arkivverket

[#38197] St. Olavs menighet i Bergen


Gjest Tom Jarane
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Jarane

På mine besteforeldres vigselsattest, så står det St. Olavs menighet i bergen. Jeg vet at Domkirken tidligere het St. Olavskirken, men ikke i dag.Er det noen som vet hvilken kirkebok jeg skal tråle igjennom for å finne dem? Jeg har sett i Domkirken, og kan ikke finne dem.Med vennlig hilsen Tom Jarane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må sjå etter kyrkjebøker for St. Olav. Den kyrkjelyden låg mellom Mari og Sandviken, oppe kring Stølen/Ladgården. Hadde ikkje eigen kyrkje, men eit samlingshus i Breistølsvegen, like ved den gamle kyrkjegarden på Stølen som no er park.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Jarane

Takk for hjelpen. De kirkebøkene blir kanskje skannet de også til slutt, men per i dag kan jeg ikke finne dem.mvh Tom Jarane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei blir nok det. Men per i dag finst det berre døde i St. Olav 1928-1980 her på DA. Du finn dei under Databaseveljaren/Hordaland/Bergen/kyrkjebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Ein liten digresjon: Eg har lese ein stad at det i katolsk tid visstnok sto eit lite kappell på bakketoppen (området Stølen-'Fredens bolig'), og at dette vart kalt Olavskyrkja. Kanskje hugsar eg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

: den gl. Sandviksvei) indtil Breistølsveien, hvorefter grænselinjen følger denne - saaledes at eiendommene paa nordsiden og paa sydsiden av grænselinjen tilhører henholdsvis Sandvikens og Mariakirkens menigheter.Avgang St. Olav sokn ble skilt ut i 1928. Ytre Sandviken (Biskopshavn) ble skilt ut i 1957.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, her manglet mesteparten av innelgget mitt, får prøve igjen (tror det var en del tegn ha ikke likte. Dette er hentet fra Riksarkivet.no:Utskilt fra Korskirken 1875.indbefattende hele Sandvigen eller alle de Dele af det nuværende Korskirkesokn, der ligger i søndre Bergenhus Amt samt hele Skudevigsdalen indtil den gamle Sandvigs- vei med en Grændse mod Byen, der udgaar fra Søen nordenfor Sverresborg og fortsætter i en ret Linie syndenfor Skudevigsveien indtil Stølen og herfra gjennem den gamle Sandvigsvei indtil Nordsiden af Kirkegaarden Fredens Bolig samt videre langs denne op imod Fjeldet.Grensen mellom Maria og Sandviken fastsatt nærmere 1919: Grænsen gaar fra sjøen ved Skuteviken i en ret linje nordenfor Sverresborg til Helgesensgt. og gjennem denne og Ladegaardsgt. (den gl. Sandviksvei) indtil Breistølsveien, hvorefter grænselinjen følger denne - saaledes at eiendommene paa nordsiden og paa sydsiden av grænselinjen tilhører henholdsvis Sandvikens og Mariakirkens menigheter.Avgang St. Olav sokn ble skilt ut i 1928. Ytre Sandviken (Biskopshavn) ble skilt ut i 1957.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Erik: Jo, du hugsar nok rett; Olavskyrkja på Bakkane stod der oppe, i fylgje soga. Og det var nok den dei ville attreise då St. Olav sokn vart skilt ut i 1928. Men dei fekk inga kyrkje, berre eit kyrkjelokale i fyrste huset oppe på muren i Breistølsvegen. Dei nyttar det vel framleis til noko. Under Napoleonskrigen måtte så dei svenske krigsfangane i Bergen rydde kyrkjegarden 'Fredens bolig'. Den vart òg nytta som kolerakyrkjegard i 1848/49 - før dei fekk rydda ein større nedom Assistentkyrkjegarden ved Stadsporten (på området kor jernbana no går).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.