Gå til innhold
Arkivverket

[#38216] Henrich Nielsen Kandgytter, f.ca 1650? Bergen


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Noen her som kjenner til Kandgytter Henrich Nielsen,som tok borgerbrev i Bergen 1676 og hans opphav/historie?Henrich ble gift med Lucia Rasmusdatter 1675 Korskirken Bergen. De fikk mange barn sammen,jeg finner 12 i kirkebøkene. Henrich og Lucia var også fadder ved flere anledniner.Han døde i 1700, men jeg kan ikke finne hans fødsel,men muligens var han født rundt 1650? Lucia gifter seg for 2.gang med Albert Smit. Vet ikke noe mer om Lucia,og når hun døde.Alle innspill vil være til hjelp!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Han skal være fra Bremen.Borgerskap 15/1-1683.Død i mars 1702 begravet 27/3-1702 i Nykirken.Først gift med Lucie Rasmusdatter, 5 barn notert. Så gift med Ide Jørgensdatter Dass hvor jeg har 4 barn notert.Etter henne skal det være skifte 1722.Barn i annet gifte:Anne,Jørgen,Regine og Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Karina. Det stemmer ikke helt dette her. Det må være to stk Henrik Kannegydere i den tiden. To av barnene til Henrik Kannegyter og Ide Jørgensdatter Dass er rett: Jørgen som bodde i Gluchstadt gift og hadde en sønn,død før 1722.Og Anne/Anna Dass begr i NK 27/3-1733. Hun ble gift med Thomas Braae/Brage.Ingen barn notert, og det var hennes mors søsken som arvet.D v s det var Jørgen Weinwich, og Maren Weinwich`s sønn Hans Helmichsen Sem som arvet.Må sjekke Sollieds arkiv hva som er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Terje!Ja,jeg stusset litt over dette. Men,du har sikkert rett i at det var to med samme navn og yrke.For her er vel det siste barnet de får døpt i korskirken.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011686&gardpostnr=1804&personpostnr=14415&merk=14415#ovre>Lenke Og,her er Henrichs død i 1700:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Karina. Jeg ser i borgerboka at Din Henrich Nielsen tar borgerskap i Bergen 19/8-1676 , og er da født i Bergen.Blandt fadderne til hans barn var det noen med etternavn Nielsen. Disse bør sjekkes. Skal sjekke litt i morgen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Var på statsarkivet idag og sjekket Sollieds samlede. Kun Henrich Kannegeeter fra Bremen er nevnt og da med borgerskap 15/1-1683 som kjøbmand, gift med Ide Jørgensdatter Dass. Dermed trodde jeg Sollied hadde sortert den andre kannegyteren på Nielsen, men der var heller ingen treff. Må nok sjekke fadderne nøye. Han skal være fra Bergen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Terje!Takk for at du tok deg tid til å sjekke dette på statsarkivet!Siden du nevner etternanvet Nielsen blandt fadrene, vil jo Hans Nielsen(skomaker) være en mulig kandidat til bror.De har i allefall opptrådt som fadder i noen av begges barns dåp. Av Hans og Henrichs barn er det fire med samme navn ; Margrethe/Grethe, Niels, Anna/Anne og Regina/Regine. Muligens er dette oppkalling?Jeg skal også se litt nærmere på flere av dåpene for å se om det kan være flere bindetråder mellom dem.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

I følgje grunnboka 1686, sjå: [url="http://digitalarkivet.uib.no/da/grunnbok.htm>http://digitalarkivet.uib.no/da/grunnbok.htmså leigde/leiger Hendrich Nielßen Kandgyders ein grunn av Manufakturhuset (då Børnehuset). Grunnen er: '10 al:, bred langs Almendingen 15 al: 1 1/2 qtr:, effter grundebref af Ifuer Christenßen udsted dat: 1676 gifuer -- 2 ort.'Det årlege leigebeløpet er 2 ort, og leigekontrakta er utferda av Iver Christensen som på 1670-talet forvalta grunnane som låg til Manufakturhuset (Børnehuset). Du kan lese meir om dette i hovudoppgåva til Arnt Olav Fidjestøl, sjå:http://www.ub.uib.no/elpub/1995/h/506003Grunnen som Henrich leiger er i grunnboka 1753-81 (Bergen Byarkiv) identifisert som rode 19 no. 2. Etter martikkelen 1887 (trykt) tilsvarar dette Nedre korskirkealmenning 2. I 1880-1888 målte denne grunnen ca. 6 X 9 meter sjå rodekart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Fine opplysninger her Arne!Kanskje man kan ha mulighet til å skue eiendommen i dag? Det hadde vært kjempespennende!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Karina Hansen

Jeg tror at det vil være rimelig å tro at Hans Nielsen er Henrichs bror. Da Henrich i 1700 er formynder for Hans Nielsens 5 barn. Da er han også forøvrig formynder for en Sara Bødker og,Jens Pedersens 2 barn.Vet ikke hvorvidt at de andre kan være i slekt el. om han ble oppnevnt uavhengig av slektskapKarina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.