Gå til innhold
Arkivverket

[#38408] Hans Chr. Christiansen Lærum, Sande


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Vet noen om etterslekten til denne mannen? Født i Sande i Vestfold 31/10 1841 Han var såkalt uekte sønn av Christian Mathiesen Lærum,og vokste opp på M. Lærum hos sin far og farfar, han var gift med Maren Olava Olsdtr. (Teien?) Jeg har funnet barna deres, tror jeg:Maren Olette Hansdtr. f. 15/1 1870 Christiane Bolette Hansdtr. f. 8/12 1872Maren Olette har jeg bare funnet 1 datter til: Olga Gurine Johansdtr. (Myre) f. 1/8 1894, ingenting mer på henne.Christiane Bolette ble gift m. Johan Jonsen, f. 6/8 1873 og de fikk mange barn:1. Maren Olava Johansdtr. (Myre?) f. 7/9 1895 2. Julie Andrine, d. ung og ugift 3. Hans Ingvald, f. 16/7 1899 4. John, f. 2/6 1901 5. Peder, f. 29/5 1903 6. Robert, f. 9/6 1905 7. Sigurd, f. 22/5 1907 Skulle så gjerne vite om noen av disse barna har etterkommere? Alle var født i Sande...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg fant noe underlig da jeg søkte på døpte 1841 i Sande. Den dato du nevner er det f. en Hans Christian samme dato, sønn av en Christian Christiansen på Lærum. LenkeMen to steder er det også ført f. en Hans Christiansen,f. 1841, sønn av Christian Mathiesen fra Lærum. Jeg skal se om ikke jeg finner igjen dette også. Begge er oppfødt som (ekte) f. i ekteskap.vil du kikke litt på dette du også?Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til den Hans Chr. sønn av Christian Mathiesen, f. 1841. Han er for sikkerhets skyld ført opp to ganger: LenkeDet som jeg la merke til at fødselsdato passer med den du har på Hans , med far Christian Chr. Lerumeiet. Den som du nevner som uekte sønn finner jeg ikke her, om det da ikke er blitt en liten feil underveis?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant to barn døpt ved foreldresøk på Hans Christian Christiansen og Maren Olava Olsdatter:1. Maren Olette Hansen f. 15 jan , dpt 6 mars 1870, Sande, og denne damen med et litt merkelig mellomnavn; LenkeDisse barna burde finnes i de digitale kirkebøkene under Sande. Her er døpte fram til 1918, som er registrert i digitalarkivet.Det er også ført vielser her, så jeg håper du finner de du leter etter i digitale kilder. mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg Maren Olette Hansen i kirkebøker under Sande i Databaseveljaren. LenkeHer finner du sikkert flere opplysninger om etterslekta. Lykke til! Hilsen ' Gamlefrøkna' Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Gunn! :-)Unnskyld meg! Her har jeg tullet litt! Sønnen til min tippoldefar som var uekte het Christian etter sin far!Han giftet seg med Birthe Marie Tollisdtr.Det er deres sønn Hans Christian`s etterslekt jeg lurer på! Og han var født i ekteskap ja! :-)For å ta det siste først:Dette er sønn av Christian M. Lærum, og halvbror av Christian f. 1811. Han var døpt Tolli Martin og fra min tippoldefar`s første ekteskap med Marthe Torsdtr. Sjøl!Min tippoldefar svingte seg visst kraftig blandt damene! ;-)Han fikk 2 barn m. to forskjellige damer før han giftet seg 1ste gangen. Den 1ste sønnen som het Christopher døde som spebarn, den andre var Christian, han ble oppfostret på Lærum.Det stemmer at mine tippoldeforeldre Christian Lærum og konen fra andre ekteskap, Maren Olsdtr. Syverud, fikk en sønn som het Hans, f. 24/5 1841. Han giftet seg senere til Galleberg i Sande. :-)Hans var da en halvbror til Christian f. 12/1 1811Du får som sagt unnskylde meg, men jeg går litt i surr blandt alle Christianer i slekten min! De siste som het Christian var min farfar og min onkel! Puh....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Gunn!Jeg har fødselsdato, dåpsdato, og og gudvet hva på Maren Olette Hansdtr.! ;-) Hun var gift med Johan Johansen. Det er datteren deres jeg ikke har funnet noe giftemål på i Sande... Hun het som jeg skrev i 1ste innlegget her: Olga Gurine Johansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nesten godt å høre at ungdommen også går litt surr i tellingen av og til. Har du lett i digitale kirkebøker som ligger både under kilder her på databaseveljaren, søkbare på navn , årstall osv. Pluss at du finner flere kirkebøker scannet i Digitalarkivet. Kikk øverst på lista her under Kirkebøker. Lykke til. God påske! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var i alle fall Maren Olettes giftemål med Johan Joh. i 1893: Lenke Håper du finner etterkommere også i samme kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en dame som het Olette Johansdatter g. 18 des 1916 ( nr 15) på lista. Vet ikke om det kan være en slektning siden hun oppgis å komme fra Lærum. Ektemann Harald Slevigen , Gardbruker. Jeg prøver en lenke til kirkebøkene, men vet ikke om den kommer inn rett på siden. Hvis ikke kan du selv prøve å finne Viede i Vestfold, Sande. 1916:LenkeHer er litt tidkrevende å lete om du ikke har årstall, men kirkebøkene var i alle fall lett å lese med forstørrelse 150%.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.