Gå til innhold
Arkivverket

[#38417] Baker Eid på Galgeberg, Oslo


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Er det noen som vet hvor på Galgeberg dette bakeri lå?Jeg tenker ikke på bakeriet til Sigurd Eid som lå i Hedemarksgt 1.Ganske rart at to ved navnet Eid drev bakeri så nære hverandre uten å være i slekt! De var foresten gift med hver sin Helga, så det var stor forvirring til tider (fortalt av Sigurd Eids datter Bjørg).Takk for hjelpKristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K. Sandberg

Hei - baker Eid holdt til på hjørnet av Dalehaugen og St. Halvardsgate - på venstre side i innkjøringen til Dalehaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Gunn: Baker Eid i innlegg 3 er den jeg søker.K.Sandberg: Takk skal du ha. Nå blir det befaring på VålerengaOg selvfølgelig takk til deg også Gunn!:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ja - og selvsagt, det var et bakeri på hjørnet der nede og! :) ble bare så ivrig for nabolaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

En liten historie rundt dette!Jeg er i kontakt med en svenske på min manns side. Han har funnet ut at han er i familie med baker Eid på Galgeberg. Jeg syntes dette var et artig sammentreff, da min familie treffer baker Eid i Hedemarksgt.Trodde da at svensken og jeg var i slekt. Men så viser det seg at disse bakerne ikke var i slekt, men begges kone het Helga. Ikke rart en stakkar blir forvirret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

På 1800-tallet (før ca 1870) lå det et bakeri på Galgeberg på en eiendom som hadde navnet Store Munkengen. Adressen var muligens Justitskroken, men idag e radressen Galgeberg 2. Den gamle bygningen der bakeriet holdt til, ble revet av Oslo kommune høsten 2000, etter at byantikvaren m fl hadde gitt opp å konservere huset - bygningen var fra ca 1800. På samme sted er nå nå reist et nytt hus som rommer Munkenga barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dagens adresse Galgeberg 2, eller Munkenga barnehage, hadde 1864 adressen Galgebjergsgaden nr. 4 og 3 og var eid av Bager E. Eegh (ikke Eid). Han bor der med familien 1865, men var 1875 flyttet til St. Halvardsgate 63, som også ligger på Galgeberg. Han eide fremdeles noen små trehus med adressen Justitskroken (Det ene av dem står fortsatt idag og er fredet.) Adressen Åkebergveien 5 lå egentlig utenfor Galgeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !På 1970 tallet var det også en kiosk Eid på hjørnet av Strømsveien og Enebakkveien (i lyskrysset på Galgeberg).Kiosken ble kalt Eid på hjørnet, ble drevet av en eldre mann.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for engasjement!Jeg lager ett lite sammendrag, og tar med min svenkse venn på tur til Galgeberg:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.