Gå til innhold
Arkivverket

[#38420] Leter etter slektninger av Lars Olsen fra Hof i Hedmark


Gjest Lillian Stålenblad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Stålenblad

Er det noen som kan hjelpe med å finne slekten til Lars Olsen født ca 1773.. Gift med Kari Olsdatter født ca 1779.. De var bosatt i Hof i Hedmark i folketellingen av 1801... Lars står oppført som bonde og gård beboer og som skiløper ved skiløbercorpset... De hadde sønnen Ole Larsen som var født 1795... Fant i bygdeboken for Ytre Rendal,at sønnen Ole Larsson,Posaasen sto det der,var gift med en Ingebor Torgersen f 1812.Bosatt i 1901 på gården Flenøien.Ytre Rendal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Du finner endel om folkene dine og gården Hibu i bind 1 side 64 og i Rauåsen side 241. Hof Bygdebok, den er inne på biblioteket i Elverum (har sjekket). Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Glemte å si at du må ikke stole 100% på bygdebøker. Sjekk mot andre kilder. Kirkebøkene for Hof er skrevet av og fåes ihverfall lånt på biblioteket i Åsnes eller som fjernlån. Biblioteket pleier å være behjelpelig med å finne fram til det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Den Ole Larsen du har funnet i Rendalen kan ikke være sønn til Lars Olsen Hibu. Den Ole fra Hibu døde i Komperudbråten i 1861 etter Hof bygdebok og han var først gift med Maren Pedersdr, så med Maren Kristoffersdr. Det er dessuten lite trolig at en person født 1795 lever enda i 1901. Når han får tilføyd Posåsen er det naturlig å tru at han kommer fra Posåsen i Åsnes. Der er det lita hjelp i bygdaboka, men det bodde både Lars og Ole i Posåsen rundt og etter 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Stålenblad

Det er visst et navn her som er falt ut ser jeg...Skal liste det opp på nytt fra nåtid mot fortid...De opplysningene jeg har er jeg rimelig sikker på er riktige.... Det var Tollef Olsen f 1838,gm Oline Mikkelsdatter.f 1846-1920,og som bodde i Rendal 1901.. I kirkeboken står at de fikk,sønnen Ragnvald Tollefsen i 1891.. Far til Tollef Olsen var Ole Larsson Posaasen.f 9.8.1795.gm Ingebor Torgersen f 7.5.1812.Far til Ole Larsson Posaasen var Lars Olsen f ca 1773.gm Kari Olsdatter.f 1779.Fant denne familien i folketellingen for 1801 Hof,under garden Hiboe.Søkte på Ole Larsen,da var han 6 år.. Men neste folktelling finner jeg dem ikke i HOF. Klarer ikke spore opp hva Faren til Lars Olsen f ca 1773,het....Og videre bakover i tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Føler at noe skurrer her. Regner med Tollef Olsen er et sikkert utgangspunkt. Jeg finner ikke Tollef Olsen døpt i Hof prestegjeld. Hvor er han døpt?Og hvordan trekker du slutningen om at Ole Larsen Posaasen er identisk med Ole Larsen på Hibu 1801? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg ser ikke at koblinga er innlysende.En rask sjekk tyder på at Ole Larsen som var på Hibu 1801 ble gift med ei Maren Pedersdatter. De fikk barn så seint som 1839. Sjå også Sverres innlegg (5).Fint om du kunne si noe mer om kilder og bosted/flytting for disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Stålenblad

Mine opplysninger stammer fra sidene til DIS.. Tar det fra Tollef Olsen...Bygdeboka for Ytre Rendal står disse oppført under gården Lillestuen\Øvre flenøya Tollef Olsen(Nysted) fra Possåsen Tynset eller Tolga f 1828-1921.g 1864 md Ragnhild Hågensdatter fra Husdalen 1836-1890.7 barn.Gift 1891 med enke Oline Mikkelsdatter f 1864-1920 Barn Ragnvald f 1891.gift 1918 m Valborg Fredriksen f i Sv 1894.Flyttet fra bygda.. Tollef var født i Tynset og bosatt i Rendalen.Tollef finner vi ikke i bygde boka for Tynset...Possåsen som bygdeboka nevner kommer fra Solør.. Possåsen er nok at Tollefs far var Ole larsson Possaasen av Hof... Videre på family search finner en Tollof Olsen f 26.8.1838.father Ole Larsen Mothr Ingbor Torgersdtr. Faren Ole Larsen f 9.8.1795 Sjorbotten,Hof. Parents Lars Olsen..Mothr Kari Olsdatter.. Moren Ingebor Torgersen f 7.5.1812.Øier Oppl. Father Torger Robol Mothr Kiersti... Dette har jeg fått fra Dis.. På folketellingen Hof 1801,ved å søke på Ole Larsen,får jeg han frem med nr 1424.faren Lars Olsen 28 år nr 1422,moren Kari Olsdatter 22 år nr 1423...samt to barn henholdsvis 6 og 3 år. Oppe i høyre hjørne på min side står det da granngivelig garden Hibo...Men det står også flere navn på denne siden... Mulig jeg har misforstått litt.eller feil opplysninger jeg har fått....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tror du må ta dette i kortere skritt. Ole Larsen fra Hibu synes å være et feilspor.Anbefaler at du først finner Tollef Olsens dåp i Tynset for å finne hva som der står i kirkeboka. Videre ville jeg etter det finne foreldrenes vielse som muligens er i Tynset. De er ikke gift i Hof. Ved vielsen vil du få flere bostedsopplysninger og navn på fedrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hvis det er samme Ole Larsen, enkemann, som er på Ny-brotningen, Tynset i 1865, er denne oppgitt til å være født på Tynset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Lars Olsen og Kari Olsdatter finner jeg en rekke barn f. i Hof, på Haakensvadet, Kari Olsdatter er nevnt som Aasnes. Her ser ut til å være et ektepar med samme navn som de du søker. Her må nok kirkebokoppsalg til.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ingen Tollef Olsen født i Tynset 1828 ifølge klokkerboken (Klok 1). (Knapt noen Olsen).På Tolga finnes imidlertid en Tollef Olsen født 18.01.1828 på Slaabakken (Tolga Mini 4 f.56a), hjemmedøpt 1. februar, stadfesten i 'Tolgens Kirke' 09.02.1828. Foreldre: Ole Engebretsen Slaabakken og Hustru Kirsti Helgesdatter. Leser man Ivar Sæter's 'Tolgen' (som er det eneste jeg har om Tolga) var Ole Slaabakken 'forligelseskommissær' i flere år og gift med Kirsti Eidet (Gjelten). Det siste passer med at en av Tollefs faddere (Anne Iversdatter) er oppgitt boende på Eidet.Dette skal være eneste Tollef Olsen født i Tolga 1828. (Med forbehold om at jeg har oversett noen i Tynset og Tolga, men har nok neppe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sorry, jeg så ikke at også 1838 var nevnt. Og det er en Tollef Olsen født i Tynset 26. august 1838, døpt 9. september. Filmen min er elendig, men det står nok at foreldrene er Ole Larsen Porsaas(en) (r'en usikker, men det er en bokstav mellom o og s) i Hoff og Hustru Inger Tørgersdatter/Torgersdatter. Ole Larsens yrke er jeg svært usikker på, men det ser ut til å stå Arbeidsmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.