Gå til innhold
Arkivverket

[#38421] Avskrift av kirkebøker fra Inderøy av Hallvard Bragstad.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om det er jeg som gjør noe galt, men ved søk på viede:Alle, etternavn begynner på vis, Pristr og Aus, får jeg 0. Men ved søk på fornavn Gidsken får jeg Gidsken Pristroph og ved søk på Wentzel får jeg Wentzel Aussig.Dette kan da ikke være riktig. Funnet er riktig, men det skulle vel være mulig å søke på etternavn begynner på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om jeg har lagt dette i riktig forum, men om det er feil kanskje dere kan legge det i det riktige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Gidsken får eg opp ved å søka på ettternamn børjar på Pri. Når det gjeld Wentzel Aussig er Aussig ikkje registrert som etternamn, men som bustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg får ikke opp noe etternavn som starter med 'pri..'Jeg ser at f.eks. Aussig, Brisach,Brun, Motzfeldt og Pristroph står som bosted, men det er feil. Det er slektsnavn.Det er jo litt håpløst å søke på etternavn når enkelte navn står registrert som bosted.Er det mulig å få rettet denne feilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Om man blar litt i den databasen (Vigde i Inderøy 1741-1764), så ser man at enkelte ektepar mangler enten etternavn el bustad som felt.F.eks så mangler ektepar nr 5 og 6 feltet Bustad, mens ektepar nr 10 mangler feltet Etternamn.Dette gjelder også Wentzel & Gidschen, som mangler feltet Etternavn. LenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det er jeg som har registrert disse databasene for Inderøy. Men det er ikke jeg som har plassert navn som Aussig, Motzfeldt mfl. som 'bustad'. Dette har DA gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

DA har ikkje flytta noko. Derimot har DA standardisert variabelnamn. I dataene me fekk stod det slektsnavn som overskrift. Det er blitt standardisert til bustad. For folk som har fått registrert gardsnamn vil eg sei det er meir korrekt enn slektsnamn. Men det gjev dårleg resultat for folk som verkeleg er registrert med slektsnamn. Kanskje ein burde ha funne eit betre variablenamn? Men eg har ikkje eit godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

UFF, dette er virkelig tragisk.Min medfølelse går til de som har lagt ned mye arbeid og tid for å hjelpe andre med å skrive av kirkebøker.Min tiltro til kildene i DA har fått en alvorlig knekk pga. av dette. Jeg vet ikke lenger hva jeg kan stole på da jeg ikke vet hvor mange slike avskrifter som har blitt skadelidende.Jeg har forstått det slik at standardiseringen foregikk etter at disse avskriftene var levert og lagt ut på DA. Om jeg tar feil der så se bort i fra nedenforstående tekst for da er utgangspunktet feil.Personlig synes jeg ikke man kan gjøre endringer i andres arbeid sånn uten videre.Burde det ikke ha blitt tatt kontakt med disse personene før standardiseringen ble gjort for å få i gang et samarbeid ? Disse personene vet mye mere om disse kirkebøken enn personalet i DA. De kunne kanskje endret det slik at det passet med det nye systemet. Litt samarbeid hadde vel ikke skadet.Med litt velvilje fra begge sider er det vel ikke for sent å gjøre noe med det.Modernisering er bra, og jeg er ikke i mot det, men ikke når det gjøres på bekostning av innholdet i kildene slik at de ikke blir brukbare eller direkte feil.Jeg synes at du Oldervoll bør gjøre noe med dette. Du har en ganske kreative hjerne når det gjelder andre ting så du kommer sikkert på en måte å løse dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet standardiserer ikke verdier, kun måten ting skal vises på og feltnavn. Det som har skjedd i dette tilfellet er en glipp. Slektsnavn skulle nok ha blitt plassert sammen med farsnavn under feltet Etternamn. Jeg har nå rettet opp visningen i de tre databasene for Bragstad hvor dette var feil. Nå vil det altså ikke være et Bustad-felt i databasene, men et Førenamn- og Etternamnfelt. Hvis det er slik at noen av slektsnavnene skulle være gårdsnavn og følgelig høre mer naturlig hjemme under Bustad-feltet, må disse skilles ut for seg. Dette kan vi selvsagt ikke gjøre siden vi ikke kjenner grunndataene.Jeg håper dette gjør søkingen lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Min mening er at ordet bustad kan fjernes helt. Jeg har mange eksempler på at folk - gjennom hele livet - brukte navnet på gården de var født, selv om de flyttet mange ganger. Til og med eksempler på at farens fødselssted ble brukt som et etternavn.Om Ole Olsen Haugen på 1700-tallet, var født på Haugen, men bosatt på Åsen, og fremdeles kalte seg Haugen i ulike kilder, blir det skikkelig surr når DA mener at det skal brukes en form for bosted på alle registrerte, selv om bosted er høyst uklart.Hva med å bruke fornavn, patronym, etternavn? Så kan man i begrepet 'etternavn' legge både reine slektsnavn samt navn på bostedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nå beveger vi oss inn på hvordan kirkebøker skal registreres og til det har vi utarbeidet Kyrre - Standard for dataregistrering av kyrkjebøker i Noreg. Bustad vil være et viktig felt i mange tilfeller, særlig når en kommer til kirkebøker med faste skjemaer og nærmere vår tid. Det vil derfor ikke være aktuelt å ta bort Bustad som et felt i registrering og visning av kirkebøker, men at det ikke alltid vil være i bruk for noen eldre kirkebøker, er en helt annen sak.Ellers henviser jeg til http://digitalarkivet.no/kyrre.pdf for standarden og Forum for kjelderegistrering for en evt. diskusjon om hva som hører hjemme av felt eller ei i kirkeboksdatabaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.