Gå til innhold
Arkivverket

[#38426] Hvem var Ingeborg Marie Nexiø, Stårheim/Eid i Nordfjord (rundt 1759)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som kan fortelle meg hvem denne Ingeborg Marie Nexiø var? Hun var gift med Ole Olsen Vidsteen, og de bodde i alle fall en tid på Stårheimsvik i Nordfjord. Der fikk de bl.a. datteren Sophie Olsdatter Vidsteen rundt 1759. Alle opplysninger om damens opphav og død mottas med takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Det står ein god del om Vidsteen-ætta i Hæradsutgåva av 1953 av Edvard Os - for Eid og Hornindal. Eg kan skanne inn det aktuelle og sende til deg i løpet av kvelden. Er det frå denne du har opplysningane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Jan.Når sant skal sies, så er jeg iferd med å gå gjennom gamle notater for å prøve å børste litt støv av en sidegren på slektstreet. Det kan godt tenkes det er fra samme kilde jeg har opplysningene,men det tør jeg ikke sverge på.Jeg er i alle fall meget interessert i de opplysningene du kan finne der.Så dersom du vil ha bryderiet, venter jeg i spenning. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takket være opplysninger Jan Sætre sendte med pr. mail tidligere i kveld, lykkes jeg å finne ekteskapet mellom Ole Olsen Widsteen og Maria Jensdtr. Nechsøe i Bergen 29.06.1749.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=14172&merk=14172#ovre>LenkeOg senere fant jeg også at paret døpte sin første datter, Kierstine Marie i Nykirken i Bergen 21.11.1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Jeg har slett ikke noen ferdig løsning på spørsmålet om Ingeborg Marias opphav, men det finnes også gårdsnavn i Sogn og Fjordane som kan tenkes å være opphav til Ingeborg Maria & Petriches Nechsøe/Nexøe. F.eks. i Askvoll finnes Nikøen bl.a. skrevet Nechøen, Nesje i Bremanger, Nekøen i Kinn og Nesøen i Solund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Marianne for gode innspill.Jeg skal prøve etter fattig evne å spinne videre på disse trådene.Jeg fikk i alle fall fastslått at de var døtre av en Jens, og da er det nærliggende å tro at slektsnavnet er knyttet til et sted/gård. Mvh.Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Har sjekka raskt i bygdebøkene for:1) Solund: Nese og Nesøen2) Hyllestad: Nesje3) Askvoll: Nikøymen fann ikkje noko som skulle tyde på at dei hadde opphavet sitt der.M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen Gisle.Av og til kan det være svært så nyttig å få eliminert bort noen alternativer.Jo flere alternativer som fjernes, desto nærmere kommer man den rette løsningen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Bare for å utvide leteområdet: Nexiø kan like gjerne være av dansk opprinnelse, og søker du på internett på Nexøe vil det være en overvekt av dansker med dette etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Tor for nye innspill.Ekteskapet du viser til i innlegg nr 13 er det samme som jeg har i innlegg nr.5.Hun brukte Ingeborg Maria og bare Maria om hverandre.Jeg har vært borte fra datamaskinen en stund, og satt faktisk å tenkte i de samme baner som du, at opphavet like gjerne kunne være dansk. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Rindedal

Vil bare gjøre oppmerksom på Jens Pedersen Vexø som blir gravlagt 1752 fra Sjøfarendes Fattighus. Dette må være den samme som er gift med Maren Hartvigsdtr og døper Hartvig 1719dk, Ingeborg Maria 1721dk og Petrikke 1725dk. Jens P.kalles ved dåpen 1725 for Jens Bornhom, så det er vel ikke å ta for hardt i å tro at han kom fra Danmark, Vexø eller Nechsøe. Videre er det 25/81762 skifte etter Anna Catrine Tyrholm. Dette må være Anna Catrine Hartvigsdtr som vies 1726nk med Anders Sørensen Tyrholm. Så vidt jeg forstår er arvingene i skiftet hennes sal.søstre 1.Maren sal.Jens Bornholm som har barna Ingeborg x Ole Vidsten i Nordfjord og Petrikke X nn i København og 2.Margrete som er død, men har etterlatt seg barn. Finner pt ikke kilde(irriterende), men jeg har gjort disse til søstre av Jens Hartvigsen Kruse, får heller evt komme tilbake til dette. hilsen Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for innspill Svein.Sannelig ser det ut til at du har funnet svaret på et lenge uløst problem.Jeg er helt enig i at denne Jens Pedersen nok kommer fra Nexiø/Bornholm. Der ligger det kirkebøker ute på nett, så da blir det mulig å komme seg videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at ved dåpen i 1719 er en Margrethe Hartvigsdtr. blant fadderne, og i 1721 finner jeg Malene og Petreke Hartvigsdtr. Dette skulle vel da trolig være søstre av Maren. Jeg vet ikke hvordan dette passer inn i teorien om at de er søstre av Jens Hartvigsen Kruse. Imidlertid finner jeg ikke noe ekteskap mellom Jens Pedersen og Maren.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.