Gå til innhold
Arkivverket

[#38427] Våpenskjold og segl


Gjest Marius Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Det burde være mulig å få til en søkbar database på nettet, i stedet for å gi ut hefter og bøker som ikke blir tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ikke tilgjengelig for alle?Hvem som helst kan da bli medlem av NSF og dermed motta et eksemplar av publikasjonen når den blir utgitt.For øvrig vil den vel bli lånbar gjennom landets bibliotekvesen, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Angående innlegg 5 fra Randi: Det har vært ganske mange ulike debatter her i Brukerforumet og i andre internettfora de seneste årene om tilgjengeligheten av heraldiske bilder, som malte våpenskjold, segl i arkivene mv. Mange vil ha dem tilgjengelig på internett. Undertegnede selv har ivret for flere utgaver i (papir)-bokform.Men til dem som vil ha dette gratis på internett: hvorfor går dere ikke sammen og starter opp arbeidet ? Det måtte da være et fint lite prosjekt, for dem som har tro på det. Jeg har ingen ting imot at det skjer, så jeg håper Randi mfl setter igang og viser hvordan en tenker seg at det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Kunne kanskje vært noe for digitalarkivet.Hvis de tilrettelegger en side hvor man kan laste opp bilder av segl (slik som gårbildene i 1900-tellingen), kan vi brukere fylle ut med de vi selv har tilgjengelig.Hvis det kommer inn mange bilder, er det langt enklere å sette opp en mer oversiktlig og fullstendig løsning etter hvert. Hvis en skal gjøre det alene fra scratch tar det lang tid i innhenting av skjold, segl og data.Kunne dette vært en idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Det er mange fordeler med digitalisering av dette materialet. En database med fornuftig grensesnitt vil åpne for et større omfang av gjengivelsene enn et hefte kan gjøre. Dataene kan redigeres ved feil. Brukere kan kommentere, etterlyse og diskutere - i tillegg til at de kan bidra til at databasen vokser. Brukerne slipper arbeidet med å scanne fra trykte kilder når de skal ta våpenskjold og bumerker inn i sine egne dokumenter og programmer. Grafikken kan lastes ned.Det er mange idealister rundt omkring, så det kan nok være at noen har lyst til å ta tak i dette. Server må leies - og database og applikasjon må utvikles. Kanskje er det også mulig at Digitalarkivet kan lansere en slik tjeneste etterhvert? Da blir kilden også lettere funnet.Og ikke misforstå, jeg elsker hefter og bøker...både gamle og nye. De av dere som har lyst til å gi ut flotte hefter og bøker vil vel bare bidra positivt til en eventuell database senere. Da vil det foreligge flere kilder som kan scannes, eller i det minste kildereferanser. Det er vel få som har opphavsrett til slik gammel grafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Ja, ved at brukere kan laste opp dataene i en oppstartsfase, vil tilgangen være der. Når 'alle' skjold og segl er funnet (med 'alle' mener jeg en stor del selvsagt), vil en kunne lage en mer permanent fremstilling av skjoldene.Det eneste fornuftige stedet for noe slikt er digitalarkivet. Det er kun her nok brukere vil laste opp sine skjold, og det er kun her en når ut til alle interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har en ganske stor samling av våpenskjold og segl. Da jeg for en menneskealder siden samlet en del i min bok Norske slektsvåpen, brukte jeg et års tid på å samle og sjekke opplysninger før materialet egnet seg så noenlunde til en publisering. Fordi kildematerialet til våpnene er så spredt og forskjelligartet, med vekslende kvalitet, valgte jeg i samråd med flere å få laget nye tegninger av våpnene i moderne stil.Et poeng med et våpenskjold er at det er innholdet i våpenet som er konstant, mens utførelsene veksler. I tillegg kommer at mange våpen er som mange bumerker: de veksler i detaljene, selvom de er basert på et grunntema. Det er derfor sentralt å fastslå hvilke varianter som er brukt av hvilke personer og på hvilke tidspunkter.Mange våpen i f.eks. adelsleksika og oversiktsverker som min bok, kan gi et feilaktig inntrykk av at det er ett og samme våpen brukt gjennom flere genrasjoner, dvs i en slekt. Realiteten er at de normaliserte versjonene er misvisende når de oppfattes slik. Jeg ser i bøker og artikler - både trykt og på nettet - altfor ofte brukt normaliserte utgaver av våpen for å betegne bestemte personer, mens disse personene brukte våpenet i en annen versjon f.eks. i segl, utskåret eller malt.Min konklusjon så langt er derfor at skal våpen, bumerker, segl o.l. legges ut som en samling på nettet, så må det være spesifisert nøye hvilke kilder de er hentet fra. Man kunne derfor starte med en mulighet for folk til å legge ut avbildninger med kildeangivelser, og så ha redigeringsmuligheter og historikk for innleggene, slik som på Wikipedia.Hvem melder seg til å starte ? Jeg kan være med så langt tiden tillater det ved siden av travel advokatjobb og annet...Beste hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Flott at du melder interesse for dette, Hans. Du er en ressurs på dette! Skal høre med de i Digitalarkivet hvordan dette best bør gripes an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg har i en debattråd om slekten Soop omtalt et prosjekt med utgivelse av gamle norske våpenbøker (med bilder av adelsvåpen fra middelalderen) i bokform, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det er spennende at Tore vil få utgitt disse våpensamlingene. Skal de bare utgis slik de er ? Eller blir det med kommentarer av forskjellige slag til de enkelte våpnene ? Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Baklager at jeg ikke fikk svare tidligere, men det skyldes utenlandsreise. Jeg vil i utgaven av våpenbøkene søke å finne ut hvordan de står i avhengighetsforhold til hverandre og til andre arkivsaker og kildetyper, dvs søke å bestemme det enkelte våpenbildes kildegrunnlag. Uidentifiserte våpen vil det ikke bli lagt så mye arbeide inn i å få identifisert, utover å omtrentlig datere dem og få fastslått proveniensen. (F eks de 16 våpenskjoldene på gården O i Vang eller Stange og våpenskjoldene på Fet i Hafslo.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.