Gå til innhold
Arkivverket

[#38429] Hvor kommer Johanna Tollefsdatter på Ådland i Fana fra.


Gjest Olav Lønne
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Lønne

Mons Jakobsen Ådland var brukar på Ådland tidlig på 1700 tallet. Han var født ca 1673 og døde i 1740.Lenke Han giftet seg med ovennevnte Johanna, f. ca 1681 og død ca 1748. Jeg skulle ha visst hvor hun kom fra og hvem foreldrene hennes var.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Den Tolleff som du refererer til finner jeg igjen i Fanaboken på Haukeland (Ligger nær Søreide). Fanaboken sier: Han hadde bruket sammen med faren 1646-1660, og deretter alene til 1693. Gift med Brita. Barn: Mons, Rasmus, Anna, Malena . Boken nevner ingen Johanna , men det utelukker ikke at de kan ha hatt flere barn enn de 4 som er nevnt. Finns det flere Tollef?mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

blant døde i Fana 1712-1799 finner jeg disse aktuelle:1003 1716 Tolleff Rasmusenn Espeland f. Gd. Solemb alder ikke oppgitt2105 1725 Tollef Y. Hope f. Gd. Sør Aasse 75 Aar (samme som Rune nevner i (5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Takk for fine innspill. Jeg har sjekket Fanaboken (2002) mot disse navnene og finner: På Grimstad er det en Tolleff Halvardsen med barn Hallvard og Marte, men han dør mellom 1648 og 1662, mer enn 20 år før Johanna ble født. Navnet Tolleff går igjen i denne slekten, men da er det for sent. På Espeland finner jeg Tollef Rasmussen, (1646-1716) som pakter i 1701. Han er fra Gytten (Jølster) og får barn i det aktuelle tidsrommet. Fanaboken nevner ' Fredrik, kanskje flere', så der har de kanskje funnet noen Tollefsdøtre eller -sønner som de ikke har kunnet plassere 100 % sikkert. Hvilke kilder som da må sjekkes vet jeg ikke. På Ytre Hope blir Tollef Larsen Sørås først gift med enken på gården, men får ingen barn med henne. Når han gifter seg igjen i 1708 er han for sen. Han får forøvrig to døttre, Malene og Brita.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.