Gå til innhold
Arkivverket

[#38430] Fredrik Pedersen (Frerik Persson) fra Vinknes i Nordfold?


Gjest Gunn-Helen Lykke
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Helen Lykke

Er det noen som vet noe om Fredrik Pedersen fra Vinkenes fødselsår ukjent. Han fikk en sønn, Zacharias, født 12.04. 1853, med Karen Margreta Michaelsdatter, f. 22.07.1825 i Kjærringøy. Hun var datter av gårdbruker Michael Olsson (1805-1862)og hustru Ane Maria Olsdotter (1796-1859). De drev den sk. Ny-Pergården, Brennsund, iflg. Bygdebok for Bodin II. Jeg har det meste vedr. Zacharias og hans etterkommere, men skulle gjerne visst mer om hans foreldre, Karen og Fredrik.Mvh Gunn-Helen Lykke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette har du sikkert, men her er Zacharias i FT1865 som fostersønn: Lenke, og det som jeg også ser er at hans mor er på samme sted.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og her er kanskje en kandidat til Fredrik?:Fridrich Christian PERSENBirth: 15 Jun 1826 Place: Folda, NordlandChristening: 06 Aug 1826 Place: Folda,Parents: Father: Per HANSEN Mother: Ane FRIDRICHSDRSource Information: Batch Number: C427293 Source Dates: 1791 - 1836 Film or Fiche Number: 125091 Collection Details: Folda; Den Norske KirkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Det er et skifte på Winkenæs, Folda, 30/10 1850, internt skiftenr 13475. Der er en Fredrik Pedersen oppført som sønn av Peder Hansen som det er skifte etter. Fredrik P er 23 år og har følgende søsken: Hans, Peder, Zacarias 20 år, Ole 13 år og Ovidia 37 år. Formue 109, gjeld 201.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDa har vi gården Wenchenes i FT1801 hvor Peder Hansen står som sønn på 11 år, sammen med sine foreldre og søsken: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og her er Karen Margrete Michaelsdatters dåp (mor til Zacharias):Karen Magreth MICHELSDATTER Birth: 22 Jul 1825 Place: Folda, Nordland, Christening: 31 Jul 1825 Place: Folda,Parents: Father: Michel OLSEN Mother: Ane OLSDRSource Information: Batch Number: C427293 Source Dates: 1791 - 1836 Film or Fiche Number: 125091 Collection Details: Folda; Den Norske KirkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Videre finner jeg et skifte etter Mikal Olsen, Kaarmand, Brændsund i Folda. Skiftet er dateret 23/9 1862, internt skiftenr 15458. Karen Mikalsdatter er oppført som eneste arving i et falittbo, formue 43, gjeld 54.Det er også et skifte etter Anne Marie Oldatter, Kaarenke, Brændsund 2/9 1859 der Mikal Olsen er nevnt som ektefelle. Her er det oppført Karen Marie Grethe Mikalsdatter videre: Anne Sofie, Oline, Johanna, Kristiane Marie,Johanna alle Mikalsdøtre. To Johannaer gift med henholdsvis Ole Willumsen og Johan Andersen. Kan dette være Karens foreldre? Formue 244 og gjeld 142.Kan hende var det ikke ført flere arvinger i skiftet etter Mikal Olsen siden det var falittbo. Det er det jeg finner i farten.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Ja, da skulle dette stemme for Karen er oppført som tjenestejente hos sin søster og svoger - lenken i innlegg to. Da skulle det være mulig å finne flere ledd bakover i Bodin bygdebok. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Stor takk til Inger og Lars Ove for rask og god hjelp! Jeg føler meg sikker på at det er riktig Fredrik, men hvordan skal jeg finne om han giftet seg og fikk familie? Likedan må jeg prøve å finne ut når Karen døde og om hun giftet seg noen gang. Det står ikke i Bodinboka. Jeg regner med at jeg må lete etter hennes begravelse i kirkeboka etter 1875 og før 1900, da jeg ikke kan finne henne i FT for det året. Kanskje finnes det et skifte etter henne. Det med de to som heter Johanne stusser jeg litt over. Jeg har følgende søsken til Karen: Olai d. 1827, Ane Sofia 1828-1898 gift med Per Olsson, Olina 1830-1907, Johanna 1832-1898 gift med Ole Kristian Villumsen, Peder Hagerup 1835-, Kristiane Marie 1840-.Vennlig hilsen Gunn-Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg tenkte at du kanskje ville finne slekt bakover på Kjerringøy for Karen og dette området hører vel med til Bodin. Men helt sikkerer jeg ikke. Når det gjelder Folda, må du kanskje over til andre bygdebøker.Fant dette: Slektsbok for Sorfold' Asbjorn Lind, 1980, Bodo, Norway Family groupings from the Sorfold and Folda areas of Nordland, Norway. North of Fauske, East of Bodo. DGK. Den finnes helt sikkert på norsk også. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg fant denne også:Slektsbok for Kjerring¿y, Nordfold, and S¿rfold.' Asbj¿rn P. Lind, 2000, Valnesfjord. Covers families located in the Kjerring¿y, Nordfold, and S¿rfold areas. H4 Hvis du bestiller dette med engang, får du kanskje spennende påskelektyre. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.