Gå til innhold
Arkivverket

[#38431] Ole Andersen Eikkeren, Toten? Biri?


Gjest Kjell T. Ringen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell T. Ringen

Kan noen hjelpe meg å finne ut av hvem Ole Andersen Eikkeren var. Han giftet seg på Østre Toten i 1830 med Marte Andersdatter Klavestadeie. Men ifølge FS kommer han neppe fra Toten. Jeg har fått oppgitt fra Økomuseet på Kapp at han var født i 1805, og da finnes det ingen kandidater som passer. Jeg ser imidlertid at Ekeren finnes i Biri. Kan noen med tilgang til kirkebøker eller bygdebøker sjekke ut om dette er et mulig spor. (Nr. 1378 i 1801-tellinga for Biri heter Anders og stemmer godt i alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg fant dette, men da er ikke Eikkeren nevnt, bare KlavestadeieFødt dato: 29.08.1830 Døpt dato: 12.09.1830 Ekte/uekte: E Merknader: Intr. Msk. Klavestad.Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt Alder Barn Anders Klavestadst.* M 29.08.1830 12.09.1830Far Hsmd. Ole Andersen Klavestadst. M Mor Marthe Andersdr. Klavestadst. K Fadder Anders Hørlandst. M Fadder Birthe Ponengen K Fadder Peder Snipen M Fadder Even Snipen M Fadder Anne Snipen KMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Har sjekket Konfirmerte i Biri 1814-28 på www.slektshistorielaget.no uten resultat. Antar at 1805 er beregnet ut fra hans alder ved vielse som er 25 år, da skrevet Ekkeren.Finner en Anders Madsen Ekeren gift i Ø.Toten 1829 og 1833, f ca 1800 døper barn i 1833 (( - Da står det S.L.Hurd i merknad - Hurdal???))Påfallende mye Ekeren på Toten.Men, 1886 matrikkel oppgir at g.nr 18 i Østre Toten heter Ekren - så da er vel saken grei, dvs du skal neppe til Biri men holde deg på Toten hva gjelder Ekkeren.Det finnes noen Ole Andersen født rundt 1805 på Toten, bla med fedre Anders Olsen Fiørkinstad 1805, Anders Johansen Faraasstuen 05 og Anders Nielsen Sullestadstuen 04.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er i hvert fall garantert Ekerenslekt her på Ø.Toten som har slekta si fra Ekeren i Biri. Men om det er den slekten du er ute etter skal jeg ikke påstå; jeg tror de kom litt senere.Forsøk på http://slektshistorielaget.no/.Skulle du ikke løse floken på annet vis så forsøk telefonkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er jo riktig som Geir påpeker at det er Ekren-bruk på Ø.Toten; ikke langt fra Klavestad.Videre så finner du i FT 1865 en 'passende' enkemann på Hestsvea; heller ikke så langt unna. Denne er født i Eidvold.Husmenn hengte jo på gardsnavnet som en 'adresse', derved skiftet det ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hvorfra har du ' Ole Andersen Eikkeren'; fra FamilySearch??Om en leter i FT 1865 Ø.Toten så er den mest aktuelle kandinatene ut fra dine opplysninger den fra Eidsvold LenkeMen ettersom vi vet så lite så er den svært så usikker!Fortsatte han og familien å bo i Ø.Toten? Om du er sikker på det så er vel det beste å ta den sure jobben å gå gjennom kirkebøkene etter event. dødsfall; der er jo ofte fødseslsted oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell T. Ringen

Her har det sannelig vært aktivitet. Takk til alle! Skal prøve å oppklare noen spørsmål som forekommer i innleggene: 2: Ja denne har jeg sett, og det er rette folk. 3: Årstallet 1805 har jeg fra Økomuseet på Kapp via en slektning. Regner med at det er etterrettelig. Vet ikke mer enn det. Men fantes Ekeren på Toten i 1801-tellingen? 5: Tror ikke enkemannen er den rette. Marte (som giftet seg med Ole i 1830 levde helt til 1894. Er nokså sikker på at det er henne som finnes som føderådskone på Hom i 1865 (Lenke) 6: Det jeg mente med å trekke inn FS var at jeg hadde sjekket ut alle kandidatene der fra 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Opplysningene dine fra Dokumentasjonssentert på Kapp (det er det det heter):Fra hva slags dokument er det? Jeg bor like ved og har mulighet til å dobbeltsjekke.Forøvrig; Ekkeren i Ø.Toten var der også på den tiden! (gå til slekthistorielagets sider, 'kilder', 'Ø.Toten', f.eks.til døpte, velg bosteder og vips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell T. Ringen

Nok en gang takk for svar. Jeg tror ikke det ble oppgitt noe om dokumentet det var hentet fra, men jeg antar at det kan ha vært alder ved vielse. Med tanke på slektninger hadde det vært veldig greit å vite hvor Ekeren er å finne i 1801-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ekren som det skrives i dag består av to eiendommer i Totenvika. Ekern Nordre 18/1 og 5, Ekern Søndre 17/4, 18/2 og 3.Jeg finner ikke gardene i 1801 (ut fra gardsnumrene kan det se ut som om de er utskildt fra Trogstad; men her er jeg på tynn is)Uansett; leter du slik jeg beskriver i (11) finner du at det var egne bruk tidlig på 1800-tallet, envidere er det bebyggelse på gardene som er tilbake til 1734 (KILDE; Norske Gardsbruk)Jeg tror imidlertid at dette er et blindspor; om din mann hadde med Ekern i navnet var det nok på grunn av at han var husmann der en tid.For å spare meg for å finne opp kruttet en gang til: Spør 'din mann' om hvorfra han har opplysningene. Kanskje lar det seg gjøre å nøste videre ut fra det han fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Deter riktig det Tor. Iflg. BB IV solgte Hans Andersen Kold Ekren 23.mai 1698 til Ole Kristensen Trogstad øvre. Ekren ble delt mellom sønnene Peder og Kristen Olsen og fulgte Trogstad øvre, søndre og nordre som underbruk fra 1726. Antagelig bodde det husmenn under Trogstad øvre i dette området fram til det etableres selvstendige garder på de to delene tidlig på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kjell; du har kanskje deres førstefødtes dåp allerede:©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Østre Toten 1828-33 Skriv ut Protokoll: Østre Toten Mini A1 Side: 15b Nr: 88 År: 1830 Kirke: Balke Født dato: 29.08.1830 Døpt dato: 12.09.1830 Ekte/uekte: E Merknader: Intr. Msk. Klavestad.Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt Alder Barn Anders Klavestadst.* M 29.08.1830 12.09.1830 Far Hsmd. Ole Andersen Klavestadst. M Mor Marthe Andersdr. Klavestadst. K Fadder Anders Hørlandst. M Fadder Birthe Ponengen K Fadder Peder Snipen M Fadder Even Snipen M Fadder Anne Snipen K DiverseNoen feltnavn er utelatt hvis feltet er tomt.Avskrift ved Frank Ødegård.Denne ble lagt ut akkurat nå!Takk til deg Frank!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om dama på Homb i 1865 er den rette så ser det i hvert fall ikke ut til at etterslekt sitter på noen av de tre Homb-gardene i dag (KILDE: Den 'gamle' utgaven av Norske Gardsbruk fra 1957) Samme Marte er forøvrig her:Tellekrets nr Telleliste nr Bostedets navn Matrikkel løpenummer 11 002 SMEDSTUEN af Præsteg. 147Personer registrert på bosted:Fornavn Etternavn Stilling Stand Fødselsår Yrke/stilling Fødested Sædv bost eller fravær Statsb Tro Sykdom Avskrivers kommentar Marie Olsdr. Husmor Enke 1833 brug. Pladsen Ø.T. Karen M. Evensdr. Datt. ug. 1862 Ø.T. Mina Evensdr. Datt. ug. 1867 Ø.T. Augusta Evensdr. Datt. ug. 1873 Ø.T. Even Evensen Søn ug. 1870 Ø.T. Olina Evensdr. Datt. Tilreisende ug. 1858 tjener i Gjøvik Ø.T. Marte Andersdr. Inderst Enke 1795 Kaarkone Ø.T. Som bekreftelse på at det stemmer :©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Begravede i Hoff 1878-96 Protokoll: A 6 Ø.Toten Side: 402 Nr: 14 År: 1894 Kirke: Hoff Dødsdato: 08.05.1894 Begravet dato: 22.05.1894 Jordfestet dato: Fornavn: Marthe Farsnavn: Andersdtr. Slektsnavn: Homb Bosted: Smedstuen (Prestegårdseie) Yrke: Føderådskone Sivilstand: Enke Kjønn: K Alder: Født dato: 1796 Fødested: Hensvoldsstuen Oppholdssted: Dødsårsak: Alderdomssvaghed Legebesøk: Nei Anmeldt: 8/5-94 Far/ektemann fornavn: Far/ektemann farsnavn: Far/ektemann slektsnavn:Avskrift ved Vivian Linnerud. Korrektur ved Inger-Berit Østby-Deglum.Jeg forstår 1865-tellingen dithen at Berte Olsd. er Marte's svigerdatter. Vi finner henne og sønnen Anders Andersen igjen på Homb Nordre (dagens 87/1/)Da er det ett eller annet som IKKE stemmer:'svigerdatteren' Berte giftet seg i 1830??Dette henger ikke på greip:Hun KAN da ikke være svigerdatter av den Marte som giftet seg i 1830... Denne garden skiftet forøvrig eier i 1878.©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Folketelling 1875 for Østre TotenBosted:Tellekrets nr Telleliste nr Bostedets navn Matrikkel løpenummer 05 073 HOMB nordre 142Personer registrert på bosted:Fornavn Etternavn Stilling Stand Fødselsår Yrke/stilling Fødested Sædv bost eller fravær Statsb Tro Sykdom Avskrivers kommentar Gustav Amundsen Husfader g. 1850 Gaardbr. og Eier Gausdals Sogn og Præstegjæld i Gudbrandsdalen Berthe Olsdatter hans Kone g. 1830 ø. Toten, Hoff Anders Andersen hendes Søn 1863 ø. Toten, Balke Halvor Mathiassen hendes Søn 1867 ø. Toten, Balke Gina Christiansdr. Tjener ug. 1852 Tjenestepige Helgøen, Næss Præst., Hedemarken Avskrift ved Leroy Madson og Inger-Berit Østby-Deglum. Korrektur ved Fredrik Dyhren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Huff; jeg var nok litt rask:iflg. FT 1865 var Berte FØDT ca.1830; da stemmer det bedre!Kan jo unnskylde meg litt med at det er tidlig på morgenen og at jeg på avskriften av '75-tellingen leste 'g''n for gift foran årstallet 1830!Beklager nok en gang.Konklusjon: Berte Olsd. f. ca 1830 kan ha vært gift med Marte og Ole's sønn Anders Olen 'Klavestadstuen'.Anders Andersen født. ca 1862 kan da være barnebarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell T. Ringen

Takk igjen for alle innlegg. Spesielt til Tor Rustad for stort engasjement. Opplysningene om Marte fra folketellingene i 1865 og 1875 kjenner jeg, likeså dødsdatoen. En opplysning som ikke var ny, men som jeg har oversett er at hun var enke i 1865. Ole døde altså mellom 1833 (de fikk ei datter i 1834) og 1865. Får kanskje reise til Kapp og lete etter 'dødsannonsen' til Ole i tilfelle det står noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kjell; om du kan vente til etter påske så kan jeg ta en titt for deg. På Dokumentasjonssenteret er det såkalte 'Gardsmapper' med de viktigste opplysningene om de fleste gardene.Kanskje finnes det noe der.Videre er det et arkivkortsystem der du kan lete ettter personer; helst om du også kjenner ektefellens navn, noe vi gjør her(Jeg antar at det er der din slektning har funnet Ole)Om noen andre kan sjekke dette tidligere er det fint. Du kan jo også ringe eller 'maile' dit og spørre pent om noen kan se etter i gardsmappa for Homb; det er fort gjort.http://www.totenmuseet.no/Kontaktoss.htmEttersom vi så langt bare vet at Ole døde en gang mellom 1830 og 1865 er det litt av en jobb å lete i dødsregistret. (Det kan kanskje la seg snevre inn ved å lete etter flere barnefødsler og konfirmasjoner)En annen mulighet: Kjenner du andre grener av denne slekten; kanskje noen der vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.