Gå til innhold
Arkivverket

[#38433] Bygdebøker fra Modum


Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Er det noen med tilgang til bydebøker derfra som kan finne noe om min oldefar Halvor Hansen f.1851. Han er sønn av Hans Halvorsen og Siri Olsdatter. Sist observert i 1865-tell. på plassen Saastadhagen i Modum. Han ble far til min morfar Nils Petter Halvorsen f. 1874, men min oldemor giftet seg med Ole Pedersen Vika (også kalt O.P.Tufta). Det 1.barnet deres er Peder Olsen f. 1877. Ville satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med dette, selv finner jeg ikke ut noe mer herfra. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Ved folketellingen 1875 er Halvor Hansen oppført som husmand og grubearbeider.Iflg. dødsfallprotokollen hos lensmann dør han på Saastadhagen, 42 år gammel 17/3 1894. Han etterlater enke Anne Kirstine Klemetsd. og 9 barn: Stina Amalie g.m. Kristian Nilsen Gubberud Hans Kristian 18 år, Olaf 16 år, Gotfred 14 år, Martinius 12 år, Ingvald 10 år, Harald 8 år, Oskar 5 år og August 3 årMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk Arnt. Jeg har prøvet meg på -75 tell., men har flere ganger fått erfare at den tellingen ikke finnes for Buskerud.Men så finnes det allikevel noen opptegnelser, heldigvis. Jeg lurte på om han kunne ha emigrert, eller dødd siden min oldemor giftet seg med en annen. Jeg ser at de har bosatt seg på Skuterudfladen i Modum i 1900-tell. Tusen takk ennu engang. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei KatheIkke så mye nytt men i Modums historie del VI side 269 står det under 'Såstad' og 'husmenn':'Senere støter vi på husmann og grubearbeider Halvor Hansen f 1850, gift med Anne Christine Clemetsdatter f 1852, og hans far skredder Hans Halvorsen f 1821 på Ringerike. De bodde i Saastadhagen'.Anne Christine Clemetsdatter er min '2nd great-grandaunt' så jeg kjenner endel til familien. Jeg skjønner på deg at Halvor fikk din morfar før han giftet seg med Anne Christine så ham kjente jeg ikke til. Takk til Arnt for oversikt over barna til Halvor og Anne Christine. Av disse har jeg foreløbig bare funnet etterkommere etter den yngste, August.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Steinar Om du har opplysninger om Halvors familie, og det ikke blir for mye jobb for deg, ville jeg bli veldig takknemlig for det. Om du ikke vil sende det åpent over nettet, kan du nå meg på lred1krøllalfachello.no. Halvor døde jo ung, men det er kanskje ikke så rart dersom han var i gruvene på Blåfargeverket. Da var det vel kobolt han tok ut. Har du fødselsår for det første barnetStina Amalie? Hun virker som å være tett innpå min morfar i alder. Det er forresten ganske pussig at min morfar har kalt opp endel av sine stesøsken på farssiden i sine egne barn - det kan jo tyde på en viss kontakt. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei KatheJeg skal sette sammen det jeg har om denne familien men det vil nok ta litt tid.Stina Amalie Halvorsdatter finner vi i 1900 på Skuterudflaten.LenkeHer står det at hun er født 1873 på Modum men dette kan selvsagt være feil. Kanskje noen har tilgang til aktuell kirkebok og kan finne hennes fødsel (ekte?) og ikke minst hvem som er hennes foreldre?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Steinar. Dersom disse fødselsdatoer er riktige er det vel bare å si: Du store allstyranes!! En ting var vel å få barn uten å være gift,men å få barn med en gift mann - dengangen.(Er jo ille nok idag) Nesten rart det ikke står noe i bygdeboka. Min mor var bare ett år da min morfar Nils Petter Halvorsen døde i 1911,og det ble nok ikke snakket noe særlig om familie - og i alle fall ikke dette, vil jeg tro. Er det flere opplysninger mottas de med takk. mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.