Gå til innhold
Arkivverket

[#38436] Söker min farfars mor och far


Gjest Carola Svensson
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Svensson

Hej! Jag söker information om mina anfäder. Det är Justina Amalia (Johansson) f 1879-06-16 samt Karl Johan Johansson 1873-01-09.De gifter sig i Oslo 1912-01-01.Jag skulle vilja veta varifrån de kom innan. Jag hittar dem inte i de församlingarna jag har fått information om innan.Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hva heter din farfar og når og/eller i hvilken församling (menighet) i Kristiania (fra 1925: Oslo) ble han født/døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Svensson

Hej! Min farfar är född tunsberg i norge 1912-07-06.Men hans föräldrar är troligtvis födda i Sverige. Jeg skulle behöva följa dem bakåt för att hitta vart de är födda.Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Karl Wilhelm f Juli 1912 Døpt Aug. Adresse Møllergaten 16. Far Karl Johansen f. 9 Jan 1873 i Vennersborg. Mor Justine Amalie f.16 Juni 1879 . Hvor hun er4 født står, men siden jeg ikke kan tyde det kansje noen andre kan. Faddere Karl Madsen, Klara Madsen, Mathilde Andreassen. Skal se om jeg finner mer. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Svensson

Karl Johan Johansson finns inte bland födda i Vänersborg och Justina Amalia är inte född i Valbo-ryr så jag skulle behöva hitta dem så att jag kan försöka följa dem bakåt. Finns det några inflyttningslängder til Norge?Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Svensson

Nej, jag vet inte vilket bara att hon haft ett café och hennes man arbetade med allting bl a fiskade han val.De hade ytterligare tre barn. Gustav Adolf 1914 Erik Eugen 1916 Valfrid 1920 Alla ska ha varit födda i Tunsberg.Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På Gustav Adolf står det mor Justina sitt navn f i Gøteborg,men far Fredrik Kristiansen. Gustav er f. 28 Mai. De bor i Møllergaden 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På Erik f.25.11.1916 døpt 31.12.1916 står det kullkjører Karl Johannesson. På Justina står det født i Uddevalla (min mor er vokst opp der) På Karl står det født 8 Januar i Vennersborg. Skal se videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Svensson

Står det i födelseboken? För jag har inte hört att de har olika fäder och Gustav Adolf heter Johansson som de andra barnen.Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Valfrid f.2 Feb døpt 19 Mars. Kjører Karl og hustru Justina. Det står vennersborg bohuslen som fødested på Karl. Skal se på Erik nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det må være to innføringer, for her står Karl som far, står Uddevalla på mo og Vennersborg på far. Hvis noen leser noe annet så si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Svensson

Det verkar som om Gustav Adolf har en annan far och de andra har Karl. Jag får söka på Uddevalla och se om jag kan hitta Justina där. Tack för ett väldigt arbete du har lagt ner för mig.Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Svensson

Jag vet knappt ingenting alls. Jag har pratat med min pappa och hans kusiner och syskon men de vet bara att farfar var född i Tunsberg och att Justina haft café och Karl diversearbetare samt att han har fiskat val.Om det här stämmer vet jag inte. Det är ju bara hörsägen.De dog sedan i Sverige men Troligtvis har Karl något syskon som bodde kvar så lite släkt ska jag ha i Norge men dit har jag inte kommit ännu. Jag måste hitta Karl familj i Sverige först.Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.Det er mulig at jeg her ’hopper i klaveret’, men det finnes i FT 1900 for Holmestrand, Bag Gade (forretningslokale og meieri), ei ugift tjenestepike Justine Johansen født 1879 i ’Valbryr Sogn’ i Sverige. Jeg syntes at sognenavnet ’ Valbryr ’ ligner såpass mye på ’Valbo-ryr’ som kommer fram i debatten, at muligheten burde undersøkes.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Svensson

Jag är mycket dålig på norska eller förkortningar. Vad är FT är Holmestrand i Norge? Vart i så fall? Arbetade hon på ett mejeri - vad är en forretningslokale? Valbo-ryr stämmer med vad jag har i Sverige men det stämmer inte.Barnen och här ovan stämmer så jag hoppas att Uddevalla kan stämma.Kan man ta reda på när hon kom till Norge och vart och varifrån?Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.