Gå til innhold
Arkivverket

[#38442] Sivert Martin Eriksen f. 1824 og Caroline Olsdatter f. 1835, Bergen.


Gjest Arne Rossebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Rossebø

Ekteparet Sivert Martin Eriksen og Caroline Olsdatter fikk ifølge databasen ”Døypte i Bergen 1816 – 1894” følgende 8 barn:Theodor Olai f. 1859, Olaf Severin f. 1862, Gunhilda Camilla f. 1864, Thorvald Amandus f. 1866, Anne Nilsine f. 1869, Sigurd Conrad f. 1871, Eilert Strand f. 1874,og Jon (John/Johan) Christian f. 1875.Barnas etternavn var Eriksen.Thorvald Amandus fikk en sønn (utenfor ekteskap), Thorvald Leonard Eriksen, f. 1903 i Bergen. Thorvald Leonards etterkommere har jeg oversikt over. Er det noen som har kjennskap til om Thorvald Amandus fikk flere barn og om der er etterkommere i senere generasjoner? Det samme gjelder hans sju søsken, finnes det etterkommere etter disse?Ved vielsen mellom Sivert Martin og Caroline 31.10.1858 var Caroline 23 år og 2 måneder gammel og født i Korskirken sogn ifølge databasen ”Vigde i Bergen 1816-1911”. I databasen ”Døypte i Bergen 1816 – 1894” er det to personer som passer til disse dataene:Caroline, f. 01.09.1835, datter av tømmermann Ole Absalonsen og Elen Knudsdatter, og Caroline, f. 30.08.1835, datter av korporal Ole Olsen Thunold og Karen Oline Olsdatter.Er det noen som vet hvem av disse som var Siverts kone?Sivert Martin var ifølge ”Døypte i Bergen 1816 – 1894” sønn av Truls Erichsen Nesie og Synneve Rasmusdatter. Er det noen som kjenner anene til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Rossebø

Takk for tipset. Det er nok Truls Erichsen i Næssi i Indvig i FT 1801 som er far til Sivert Erichsen.Jeg har ellers funnet at det må være Caroline Olsdatter f. 01.09.1835 som var Sivert Martin Eriksens kone. (Caroline Olsdatter f. 30.08.1835 giftet seg i 1862 med Otto Ananias Olsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei Anne! Dersom 'din' Caroline Olsdatter ble født 1.september 1835 er hun sannsynligvis søster til min oldefar Nils Andreas Olsen f.1833 i Bergen av foreldre Ole Absalonsen og Elie Knudsdatter. I gårdshistoria for Rana fortelles det at Nils Andreas kom som smågutt til Rana med ei jekt fra Bergen. Etter det jeg kan finne ut ble det bare født en gutt med dette navnet i Bergen i 1833. Jeg er veldig interessert i å vite mer om denne familien og om hans forfedre som jeg mener kom fra Gloppen. Jeg har heller ikke klart å finne ut når hans foreldre døde. Mvh Gunhild Løvstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Rossebø

Hei Gunhild. Ja, Caroline Olsdatter f. 1835 og Nils Andreas Olsen f. 1833 var nok søsken. De er begge barn av Tømmemann Ole Absalonsen og Elen (ikke Elie) Knudsdatter ifølge ”Døypte i Bergen 1816-1894”. Der er to barn til, Johanne Dorothea f. 1838 og Anna Pernille f. 1828. For Anna Pernille er morens navn Else (ikke Elie eller Elen) Knudsdatter. Du skriver at Nils Andreas’ mor het Elie. Kan du, eller andre, bekrefte at Elen (og muligens Else) er feilskrift av Elie?Ole Absalonsen og Elie (ikke Elen) Knudsdatter Flølo giftet seg i Bergen 10.12.1826, se Lenke . Jeg har funnet begge i Gloppen i FT 1801. Ole på gården Ytre Vereide som sønn av Absalon Olsen f. ca 1769 og Eva Jonsdatter f. ca 1775. Elie på Gården Flølo som datter av Knud Johannessen f. ca 1747 og Pernille Olsdatter f. ca 1762. Dette stemmer bra med din opplysning om at Nils Andreas Olsens foreldre kom fra Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei Arne! Takk for svar! Jeg har ikke funnet dåpen til Elie(Elen)men hun blir kalt Elie både ved folketellinga 1801 og vielsen.Jeg er imidlertid litt usikker på om Ole Absalonsen er sønn av Absalon Olsen, Vereide eller Absalon Nilsen Strand;Breum sogn? Jeg har ikke hatt tilgang til kirkebøkene fra dette området Elie (Elen) var også fra Breum sogn. Vet du noe om dette? Vet du noe mer om når Ole og Elie døde? MVH Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.