Gå til innhold
Arkivverket

[#38446] Noen her som kan finne 'nyere' slekt?


Gjest Nina Laugerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Laugerud

Søker min bestefars slekt i saknr. 38388 her inne, og har fått masse svar! Men er det noen der ute som kan hjelpe meg med han selv, og hans evt. barn? Arne Emil Karlsen født 25/7-1924 i Skippergata 16 i Tromsø, og død i 1980. Siste registrerte bosted var i Tromsø. Dette er min pappas biologiske far, men vi finner han ikke ett eneste sted! Har prøvd alle slags registre vi har tilgang til, og også offentlige etater. Vi er rådville, og derfor takknemlige for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Vet du når i 1980 han døde? I såfall kan du jo sjekke lokalaviser i dagene etterpå. Kanskje sto det en dødsannone i en av Tromsø-avisene der navn på etterkommere kan være nevnt.Universitetsbiblioteket i Oslo har alle norske aviser. Også fra 1980-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Har du forsøkt kirkevergen i Tromsø? De har opplysninger om gravstedet, bl.a. navn på fester (evt. siste fester hvis gravstedet er slettet). Jeg har støtt på varierende praksis/velvilje på dette området. Noen steder gir de ut alle opplysninger, andre ville fortalt mer enn de gjorde hvis jeg hadde vært nær familie. I og med at du er barnebarn, vil jeg tro du kan få vite alt de har registert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Lurer på om ikke der er et sentralt søkbart register over festede graver,og i så fall burde vel alle kirkeverger ha tilgang til det,spør den lokale kirkeverge om det. Kansje det er lettere slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hva med morens hjemsted, kan han ha slått seg ned der? I kirkeboken står det Finsnes, Leirvik, som hennes fødested (hvis jeg tolker håndskriften riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Morens heimsted er nok Leiknes uttafor Finnsnes. Jeg tror jeg ville ha prøvd et lite innlegg på Avisa Nordlys sine Kort-sagt sider. Her står det om alt mulig, og du når i alle fall svært mange. Har du noen adresse på hvor han bodde sist? Da hadde jeg vist hvilken gravlund han trolig lå på, og kunne sett etter han når jeg tusler rundt og pleier 'mine' graver. Mvh Linn Moan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Berntsen

Jeg har registrert noen av morens aner, om du sender mail-addressen din til erik(krøllalfa)vestraat(punktum)net, så kan jeg sende deg det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase r Sæther

Ordet 'biologisk' gjer at eg tykkjer du bør prøve å ligge litt lavt i terrenget. Kanskje er der etterkomarar som ikkje veit noko om ekstra greiner på familietreet, så avisinnlegg er kanskje ikkje det fyrste eg ville prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

'Finsnes, Leirvik' skal nok være 'Finnsnes, Lenvik' Ellers synes jeg ikke et avisinnlegg er noen dårlig idé. Dersom leseren ikke vil ha nye greiner på familietreet, tar han/hun ikke kontakt. Og vil han/hun vite av mer familie, ja så tar vedkommende kontakt. Mer forsiktig går det vel ikke an å være. Ellers høres det lurt ut å kikke i dødsannonser, om du vet ca. dødsdato, og så skrive eller ringe til etterkommerne, selv om det nok er mer nervepirrende enn et avisinnlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

For oss etterkrigsmodellar kan det vere vanskeleg å forstå kjenslene som er knytte til dette. Mange av oss vil tykkje det er greit å få vite om ukjende greiner, medan mange av dei eldre faktisk vil oppleve det som uopprettelege katastrofer om noko slikt skulle kome fram, sjølv ein mannsalder eller to seinare. Eg tykkjer vi skal ta omsyn til dette, sjølv om vi ikkje forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Den som leter etter sin eller sin fars biologiske opphav har også følelser, og vil kunne oppleve det som en like stor katastrofe om man ikke får kontakt med sitt opphav. Det finnes ingen mulighet til å ta kontakt, uten å faktisk ta kontakt. En etterlysning i en avis synes for meg å være en fin måte å gjøre det på. Da kan den som vil, selv oppsøke den som leter etter familien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.