Gå til innhold
Arkivverket

[#38450] Ola Olsen, Stauasjøen, f. ca. 1745, Avaldsnes/Tysvær


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Vet noen hvor Ola var født og i tilfelle hvem som var hans foreldre? Ola var gift med Brita Kristensdtr., f. 1751, og i 1801 bor de på Stave (Staua) i Avaldsnes. De fikk sønnen Ola i 1782, da paret bodde på Plasset under Førre i Avaldsnes. Ola Olsen Stauasjøen fikk også en datter, Marta Marie, i 1800, med enken Helga Larsdtr. fra Skeiseid i Avaldsnes, nå Tysvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Hei Kurt. Jeg har en kopi av en gammel slektstavle utarbeidet av Johs. Vaage Veim (signert EB = Erik Bakkevig?) der det fremgår at Torborg Knudsdatter Stakkestad (døpt 9.2.1800) ble gift med Ole Olsen Stava (Sjøen)('faren fra Bergen). I bygdebok for Avaldsnes (del 2) s. 266 fremgår under Stakkestad, bnr. 5 at Ola Olsen Steintre f. ca. 1798 var sønn av tømmermann Ola Olsen i Bergen. Kanskje du kan nøste videre derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Magne! Takk for svaret ditt, jeg skal gå videre derfra, det ser ut som dette vil fylle et hull i 'anegalleriet' Jeg har sett navnet ditt på nettet i noen slekts-sammenhenger, er du den Magne som jeg kjente fra Haugesund Videregående på 50-tallet ? I så fall veldig hyggelig å få kontakt igjen etter 50 år, og med felles hobby!! Da har vi kansje også noen felles aner, min mormors oldemor het Marta Lisbet Hansdtr. Førre (1764 - 1850). Min Epostadr. er kostbye@telefonica.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.