Gå til innhold
Arkivverket

[#38454] Noen med nyere kirkebok fra Telemark, trenger tips eller oppslag.


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Her svikter nok lokalkunnskapen minn litt, og jeg er ikke sikker på hvilken kirke.Jeg søker en Ruth,hun skal være født i 1928. Datter av Ester Laurentie Jakobsen f 1900 Brunlanes og en Simen ( mulig etternavn: Marum).Ester Laurentie og Simen bodde på Herøya, og jeg er ganske sikker på at Ruth er født der. Men, hvilken kirke sogner Herøya til ?Simen vet jeg ikke noe mer om, annet enn at han skal være ca 10 år eldre enn sin kone, altså født ca 1890.Noen som kan tipse meg ? Evt gjøre oppslag ? Om noen vil gjøre oppslag/sitter med info, er dette kanskje for nytt til å legge ut som info her. I såfall er min mail: alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Herøya er en gård i Eidanger sogn/prestegjeld. Marum er en gård i Mælum sogn i Solum prestegjeld (gårdsnavnet finnes også i Sandeherred/Sandar prestegjeld i Vestfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Å hvor fort det går her noen ganger. Tusen takk Kristian. Her ligger jo en del av bøkene scannet, så da starter jeg med å lete der. Igjen - Tusen Takk. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, nå har jeg også sett over den scannede Klokkerbok for Eidanger, også uten å finne Ruth.Simon Martinius som du fant på FT 1900 Kristian, har jeg tydeligvis selv oversett. Det med flere øyne da, ikke dumt. Ikke usannsynlig at det er han nei.Kanskje det finnes noen her som selv har klokkerboken på microfiche, som kan se på døpte 1-2 år før og etter 1928 ? Ganske sikker på at hun skal være født i 1928, men det har vel vist seg så mange ganger i denne hobbyen her, at helt sikker skal man aldri være.Igjen tusen takk for hjelp og tips. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kan det ha kommet til noen nå tro som har mikroficher av klokkerboken hjemme. Som kanskje ville være så snille å sjekke døpte i 1926-27 og 1930-31 ? I tilfelle det er hukommelsen her som svikter. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik

Hei.Jeg har sett på Eidanger klokkerbok 1926-27,1931-34 uten å finne noe. Har også sett på fødselsreg.for Porsgrunn fram t.o.m.1929 uten hell.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk Kari, og vi som var ganske sikker på at hun var født/døpt der, men sikker skal man jo aldri være.Kan hun da muligens være født i Solum/Mæhlum tro, i og med at Simen nok var fra Marum. Det får nok bli det neste å sjekke ut. Nå er ihvertfall Eidanger og Porsgrunn sjekket ut. Tusen takk for det. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da er det nok Mæhlum i Solum som muligens er rett. Nå fant jeg vielsen mellom Ruths foreldre Simon Martinius Olausen og Ester Laurentie Jakobsen. De giftet seg i Mæhlum 4 aug 1923.Den simon som Kristian fant i FT 1900 (innlegg 4) er da rett person, han er Ruths far.Da er vel muligheten for at Ruth senere er døpt i Mæhlum også. De skcannede kirkebøkene går til og med 1924. Der kan jeg ikke se henne. Er det noen som har noen år til som kunne sjekket 1925-1930 for meg tro ?Da flyttet de nok til Herøya senere enn vi har vært klar over. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ooops noen ganger ser man ikke skogen for bare trær heter det jo. Den der burde jeg jo virkelig ha funnet ut av.1927 er etter alt vi vet hakket for tidlig til at vi finner henne som døpt da. Takk skal du ha i alle fall. Kanskje noen kjenner til familien fra Marum og kjenner til Simon/Simen ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For å være pinlig nøyaktig, så sto vielsen i Brunlanes, selv om den er innført i kirkeboka for Mælum (se ytterste høyre kolonne): Lenke Men det ser ut til at presten også har notert at 'Brudeparret skal bo i Mælum'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, og nøyaktig skal man være. En liten feil i kirkeboken ved vielsen er det nok også. Esters far heter ved vielsen Hans jakobsen.Hennes far heter Kristian Jakobsen og hennes mor heter Marie Karlsdotter Byttner. Forloveren Olaus er bror til Kristian og den andre forloveren er Olaus kone.Men, egentlig kan det altså være en liten mulighet for at Ruth kan være født i Brunalnes ? Deler av familien hennes bodde fortsatt i Brunalnes. Foreldrene hadde på den tiden flyttet til Moss. Der også Ester bodde før hun reiste tilbake til hjemtraktene igjen og giftet seg der.Det begynner å avvike litt fra det vi trodde vi visste, men sånn er det jo ofte. Vi har ingen å spørre om info. Ester, Simen og Ruth, døde uten flere etter seg. Ester og Simen fikk bare Ruth, og hun døde tidlig uten barn.Nysgjerrig blir man jo allikevel. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.