Gå til innhold
Arkivverket

[#38455] Lars Andreassen og Berte Marie Larsdatter, Askøen, viet 1847 - hans far?


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Lars og Berte ble viet i Askøy - formodentlig i Strusshamn - men hennes slekt var knyttet til Damsgård, iallefall slik jeg kan lese av innlegg nr. 36415 (Lenke) Hans slekt er jeg mer usikker på. Har notert et navn - Andreas Larsen Bogstad, mulig gift med Oline Olsdatter, som også har 'gloppen' med spørsmålstegn på arket her. Navnet Bogstad klinger ikke kjent - han var heller ikke fra Laksevåg - eller hur? Er takknemlig for litt påfyll! hilsen - blid som alltid - fra Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Akkurat. Finner en med det navnet død i Askøy (Laksevåg) i 1854 - med gloppen-henvisning : Lenke. Kan være ham. Og hvor kom Oline fra da? Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

'Bogstad' kan vera 'Bygstad' i dåverande Indre Holmedal i Sunnfjord. Eg skal sjå nærare på dette når eg kjem heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser i avskrift av kirkebok for Askøy at en Lars ble født 25.05 og døpt 29.05.1825 på Damsgaard øvre av foreldre Andreas Olsen Bogstad og Oline Olsdtr. Andreas var pagter der.Det er nok en feilskrift, for den samme kilden viser at Andreas Larsen, Bogstad i Gloppen giftet seg i Askøy med Oline Olsdtr.Damsgaard 31.03.1823.Andreas var 25 år og Oline 38år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Uten å ha funnet Andreas sin fødsel, så må dette kun sees som et forslag til hans foreldre.(ved ekteskapet i 1823 var han 25år gamme)Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Paret jeg nevnte i forrige innlegg døpte en sønn Anders 08.10.1797 i Gloppen (ref FamilySearch IGI) Det kan være en feilskrift for Andreas. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner ikke familien i Gloppen i 1801, men det er tolig denne familien som er havnet i Bergen.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den som leter, finner. Her dør Lars Andersen Bogstad i Bergen 81år gammel 31.10.1846.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1301begr&gardpostnr=4932&merk=4932#ovre>LenkeHer finner du Lars Andersen Bogstad med sønner i Undersøkelseskommisjonen i Bergen 1804-1805. Også her er sønnen skrevet som Anders, men et eller annet sted på veien har det trolig blitt til Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ut frå denne debatten har eg samla det eg har på denne familien i registeret mitt (foreldrenamna til døypte er normera):AS1063,0,Andreas,Larsen,Bogstad i Gloppen,Uk i tieneste,,,Pige,Oline,Olsdtr.,Damsgaard,,,,,3103,1823AS1063,1,Anders,Larsen,Damsgaard,,,,,Oline Olsdtr,,,,Inderst,Anna Bertine,0505,0605,1824AS1063,2,Anders,Olsen Bogstad,Damsgaard øvre,,,,,Oline Olsdtr,,,,Pagter,Ole,2505,2905,1825AS1063,3,Anders,Olsen Bogstad,Damsgaard øvre,,,,,Oline Olsdtr,,,,Pagter,Lars,2505,2905,1825AS1063,4,Anders,Larsen,Damsgaard,,,,,Oline Olsdtr,,,,Forpagter,Andreas,0103,1503,1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

....og der kom den sammenhengen jeg manglet - mellom Andreas Larsen og sønnen! Tusen takk Bjørn og alle sammen! Antar at dette betyr at det kun var Anders/Andreas som var av gloppe-slekt, og ikke Oline. Sannsynligheten øker for at hun var fra Damsgaard eller plassene omkring. Jeg får lete - i morgen tidlig. Minst like blid hilsen fra Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I ei kyrkjebok står det at ho er 38 år når ho gifter seg i 1823, m.a.o. f. kring 1785. Eg finn ingen Oline Olsdotter f. i Askøy i dei åra, så ho er nok komen frå langtvekkistan til teneste på Damsgård, er eg redd - og vorten bortimot eit attergløyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Nei kirkebøker for langtvekkistan rår vel selv ikke du over - eller Digitalarkivet for den del ;o) Kanskje kommer løsningen på en fjøl en dag - uansett: Tusen takk for hjelpen så langt!Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då er det kan hende ho du finn her i Breim i ft1801? LenkeNo har du i alle høve eit grunnlag å arbeide vidare på. Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I ft1865 som eg la lenke til, får du òg med deg at Margrethe Halvordsdotter er mor til Berte Marie - og fødd i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no leita litt på DA og kring ho Oline Olsdtr som du finn 17 år gamal på Mykland (Møchland) i Breim. Ho må vera dotter av Ole Larsen frå Mykland, g.m. Anne Absalonsdtr. frå Rygg 2606 1765. AA vert gift oppatt 1912 1784 med Anders Nilsen frå Sandal. Dei har ein son saman i ft1801, medan ho er førd opp med sonen Jetmund O. 21 år og dottera Oline O. på 17 år. Det er mykje truleg denne Anne Absalonsdotter du finn skifte etter i Nordfjord (på Mykland) 1799-1803. Men eg vil tru dette skiftet er så tidleg at Oline då framleis bur heime.Eg finn ikkje denne Oline O. gift i Gloppen fram til 1816. Broren Jetmund, derimot, vert gift med ei enkje på Egge og bur der som 'oldefar' i ft1865. Om han hadde eigne born, veit eg ikkje. Dei han bur i lag med ser ut til å vera kona sine frå fyrste ekteskap og deira born.Der er fleire ting som peiker i retning av at Oline på Damsgård er denne Oline O. frå Mykland. Både mormora og broren til Mykland-Oline vert særs gamle. Dessutan er det 4 år i aldersskilnad på Jetmund og Oline i ft1801 og på Jetmund og Damsgård-Oline i 1865. Men å finne den endelege dokumentasjonen på at denne teorien er rett, står att å finna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.