Gå til innhold
Arkivverket

[#38456] Hva gjør jeg galt?


Gjest Egil Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Wilhelmsen

Hva gjør jeg galt? Skal finne gårder og personer i ft. 1801. Kommer frem og velger FYLKE, deretter KOMMUNE. Så står det 'NYTT GARDSSØK' og jeg velger A: GARD, B: ER LIK og C: GARDSNAVN (skriver navnet på gården, som alltid har vært det samme). Så kommer opp: FUNNE GARDER 0. Har prøvd mange ganger med forskjellige gårdsnavn, samme resultat. HVA GJØR JEG SOM ER FEILAKTIG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Selv om gårdsnavnet alltid har vært 'det samme', kan stavemåten som vedkommende skriver av folketellinga har brukt, være ulik. Folk stavet ofte etter hvordan de oppfattet navnet (i 1801 fantes ingen offisielle stavemåter).Valget 'er lik' er derfor ikke alltid gunstig i denne sammenhengen. Prøv 'børjar på', 'inneheld' eller eventuelt 'alle termar'.Hvis du oppgir konkrete eksempler, kan du sikkert også få hjelp til å finne nøyaktig det du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du prøvet med Begynner på (vis) og bare de første 2-3 bokstavene i navnet,eller Inneholder (vis) og en del av midten eller slutten av navnet. Husk at du må fjerne gammelt før du begynner på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Siden skrivemåten på gardsnavn nesten aldri var den samme i 1801 som den er i dag, lønner det seg nok å velge 'Børjar på (vis)' og så krysse av for det navnet som likner mest.Hvilken gard i hvilken kommune er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Joda, jeg har nok prøvd med 'børjar på' også. Etpar av de navnene jeg har brukt, har aldri vært annerledes. Det vet jeg positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Ett typisk eksempel på hvordan en kan lete i blinde etter ett navn!Ett sted som heter 'Tussøy' noe vi hadde trodd det hadde hett hele tiden, men,Skrivemåten ved FT.1801 var 'Tudsøe' og ved FT.i 1865 og 1875 ble det skrevet 'Thusø' og FT.1900 'Tussøen'Som du ser så er det en del skjær i sjøen, i mitt eksempel er det heller ikke så mye sammenfallende staving.Vi kan sikkert hjelpe hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Jeg glemte i innlegg 7 å si at i mitt tilfelle brukte jeg SØ som søkeord under 'Gard eller Bustad' og så inneheld (vis)Dette ble da også felles for alle tellingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Vær også OBS på at du bare finner navnene på matrikkelgårdene i 1801-tellinga, og ikke navnene på alle underbrukene. Så hvis du leter etter en plass som lå under en annen gård, må du se på denne gårdens lister i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Vær også OBS på at du bare finner navnene på matrikkelgårdene i 1801-tellinga, og ikke navnene på alle underbrukene. Så hvis du leter etter en plass som lå under en annen gård, må du se på denne gårdens lister i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Jeg prøvde f.eks. gården Hoel i Eidsvoll. Navnet ble såvidt jeg kjenner til, skrevet på samme måte i 1801. Mulig jeg kan ha gjort en eller annen 'tullfeil' - har ikke hatt tid til å prøve meg igjen etter i formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Hoel Øvre, Hoel Nedre, Hoel Væstre finnes i Ejdsvold i 1801. Jeg brukte landsomfattende søk, Finn garder børjar på Ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Merkelig. Har nettopp prøvd igjen med 0 resultat, både med 'tidlegare søk' og 'nytt søk'. Hva er det jeg gjør feilaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du i eksemplet ditt bruker begynner på (vis) og skriver Hoel får du opp alle gårdene som heter Hoel. Gårdene het ikke bare Hoel i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Når du har valgt Ejdsvold, så får du opp søkelinja.NYTT GARDSØK.A. GARD B. børjar på (vis) C. HoMed dette søket fikk jeg opp alle Hoel gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så kan man jo diskutere om gårdsnavnet alltid har vært skrevet Hoel - Rygh angir f.eks. stavemåten 'Huol' i 1578 og 1593 (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Ola skal ikke ha skylden for innlegget - hans navn og adresse sto fremme, men han skrev det for meg, og burde ha undertegnet med 'EGIL'! Skal prøve med 'begynner på' heretter, bare PC' n blir ledig! Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

En feilkilde i folketellinga for 1801 ligger i avskrivernes manglende evne til å tolke skriften. For Modum har flere gårdsnavn fått helt tullete betegnelser. Den værste er 'Odummodu' for 'Grøterud'. Det står 'Kaaen' for 'Raaen', og enda er det flere feil. Da hjelper det ikke mye å være lokalkjent. Men ved å søke på 'alle termer' kan en finne det som likner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.