Gå til innhold
Arkivverket

[#38458] Peder Jonsen Myre og Gjertrud Hansdatter


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei!Blant mine aner er Peder Jonsen og Gjertrud Hansdatter. De kom til Konnerud i Skoger fra Sandsvær med attest dat. 25/2-1754, og det er da nevnt at de hadde vært på sistnevnte sted kun 'en Liden Tiid'.Den 2/6-1780 ble det holdt skifte etter avdøde Peder Jonsen, som bodde på 'Pladsen Kienrud ved Kaanerud Værket'. Arvinger var enken Gjertrud Hansdatter og barna: 1) Christen Pedersen, 44 år, gift og bosatt i Kongsberg. 2) Jens Pedersen, 36 år, gift og bosatt ved Jarlsberg Verk. 3) Berthe Pedersdatter, 46 år, gift og bosatt ved Jarlsberg Verk. 4) Ingeborg Pedersdatter, 38 år, gift. 5) Eli Pedersdatter, 30 år, hjemme hos moren. 6) Berthe Maria Pedersdatter, 24 år, hjemme hos moren.Peder Jonsen er noen ganger nevnt som Myre, et navn også flere av hans barn brukte. Med dette som utgangspunkt: Er det noen som kjenner til Peder og Gjertruds opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jens Petter Nielsen

Takk, Kjellaug!Jeg skal sjekke dette nærmere. Hvis det er dem, er imidlertid ikke Gjertrud Hansdatter mor til alle barna; det eldste skulle jo være født ca. 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Jens Petter NielsenKan du sende en epost til Digitalarkivet slik at vi får bekrefta epostadressa di? Vi får nemlig feilmelding på den, og alle innlegg i Digitalarkivet skal inneholde en fungerende e-postadresse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, Jon!Takk for innspill! Jada, dette stemmer; jeg sitter på Statsarkivet i Kongsberg og jobber med disse personene nå!Jeg hadde nok sett den ovennevnte vielsen før, men ikke sjekket den grundig nok; tidspunktet var jo egentlig 10 år for sent. Det viser seg imidlertid, at det ved skiftet etter Peder Jonsen ikke har blitt spesifisert at barna var fra flere ekteskap!Til Anita: Kommer det fortsatt feilmelding på e-postadressen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Ja det gjør det. Derfor hadde det vært greit om du sendte en epost til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no , så kan vi sjekke at adressa fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg har behov for å tyde et efternavn. Kan du maile meg, så mailer jeg deg et spørsmål. Det gjelder en Caroline Pedersen??????tormod.thoresen@nett-tjenester.noTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.